Annons

Stolen Photos!

Produkter
(logga in för att koppla)

cwe

Aktiv medlem
Hej,
jodå, följer man länken som den ryska admin gav så kommer man till en inloggningssida bara, så det ska dom väl vara.

Och admin sa ju också att den skulle försvinna så fort dom röstat om det.

36 kommentarer fick jag på "min bild", det brukar jag inte uppnå själv. :)

-Christian
 

Liax

Aktiv medlem
Håller med Christian W här. Det börjar likna rena pöbelmentaliteten att hänga ut och straffa killen. Visserligen har han gjort bort sig ordentligt, men vem fan har inte gjort det någon gång.

Låt saken bero, ingen har skadats nämnvärt. Och lägger man ut bilder på webben får man nästan räkna med att sånt här händer. Dessutom skulle det vara kul att veta hur många av de "drabbade" som sitter med knäckta PS och nerladdade MP3:eek:r på sina datorer...

/Joakim
 

timlu

Aktiv medlem
En lite reflektion här bara. Den sista bilden som killen lade upp på den ryska sidan visade tre måsar varav den ena verkade skräna. Denna bild döpte han till "Victoria Matveeva". Det tycker jag tyder på att killen ber om stryk! Dessutom svarar han med nonchalans på kritiken om att bilderna är stulna, typ "jag ska till gå och bada fösök hitta mer bevis mot mig om ni kan". Hade han tagit någon av mina bilder hade jag inte dragit mig från att sätta dit honom. Dessutom tycker jag det är anmärkningsvärt att han verkar ha gått humanistiska programmet på gymnasiet (eller är jag helt ute och cyklar om det nya gymnasiets programbeteckningar).

Angående gratismedlemmar så var det ju faktiskt en gratismedlem, Victoria, som slog larm här. Personligen tycker jag dock att man som medlem borde tillföra sidan något. Det finns dom som varit medlemmar i år och aldrig skrivit ett inlägg, aldrig givit bildkritik och aldrig laddat upp en enda bild men ändå går in och tittar på varenda bild man har i galleriet. Det är lite suspekt beteende tycker jag.
 

Helena

Aktiv medlem
Hur mycket av all annan fotografi ar inte stulen da? Nar man jobbar sa kommer alltid en AD med ett ihopkomp av olika gettybilder som han ville att fotografen ska efterlikna, ganska sa exakt.
Art directors ser ofta ofta en bild i en portfolio som dom vill efterlikna.
Hade killen som ni talar om borjat kranga era bilder eller om ni hade hittat er bild pa "molly the cat" sa had jag forstatt att ni skulle anmala honom. Dessutom sa gar man inte riktigt till polisen. Man ar medlem i Svenska fotografers riksforbund eller association of photographers sa att man kan fa legal hjalp!
Slappna av och se att allt varit gjort forut! Ni kommer granterat att fa era bilder stulna igen, det ar bara en fraga om hur dom anvads som kan paverka om ni ska gora nagot at saken eller inte...
 

Magnuz

Aktiv medlem
Jag tror aldrig man kan skydda sig till 100% mot att ens bilder blir "snodda", och vem vet om dessa bilder kanske blir vidarekopierade i sin tur till en annan sida eller till och med trycks i ett häfte för elever som lär sig om fotografering på någon studiecirkel i Tjeckien eller liknande. Läste ju nyss om MAX (Hamburgekedjan) i aftonbladet som hade en kopia av hela konceptet i typ Iran, de hade snott loggan och menyer och allt. Det som är det allra värsta tycker jag är om ens bilder trycks utan ens vetskap eller om ett fotolabb kör dubbelkopior, eller om någon hacker tar sig in i datorn och snor bilder, men att en liten (oftast lågupplöst) bild blir snodd är inte hela världen tycker jag ur bildaspekten. Däremot rent moraliskt och att han lägger sitt namn på bilden är det katastrof. Men som någon sa, jag tycker vi ska tacka hon som hittade detta, desstå fler som avslöjar sånna här saker destå mindre kommer det fortsätta. Någon som annars vet hur det fungerar med copyright på Internet?, jag minns själv när internet var ganska nytt så tyckte man det var kul att gå in på sidor med filmbilder och då var det oftast samma bilder på olika siter och inga namn på vem som tagit dem, och sånna bilder såldes även på ebay och annat, hur bra är det och är det lagligt? Dom säljer till och med "celebrity CD" på ebay med typ 1000bilder på kändisar osv.
 

andm31

Aktiv medlem
Ok... försök nr 2... jag skrev ett långt inlägg men det försvann när jag tryckte på registrera :(

Jag tycker att i vissa avseende har den här debatten blivit lite väl hätsk och rent ut sagt otrevlig.

En del personer tycker det är konstigt att killen beter sig som han gör nu i efterhand och det kanske det är, men samtidigt så vad ger ni honom för val. Nästintill alla här skulle också inta försvarsställning om ni fick en hel mobb mot er. Vi inbillar oss att om vi står enade mot honom och skickar sms och lägger ut hans adress och namn så ändrar han sig, ber om ursäkt och inser att han har fel... Ni har fel! Det enda det leder till är att han skräms (vilket i och för sig är ok), men det innebär också att han tvingas gå i försvar... jisses, vad ger ni honom för val.

Jag kanske skulle reagerat som er om mina bilder också blivit stulna, men det blev dom inte... de är kanske inte tillräckligt bra, vad vet jag.

Det finns inget farligare än människor som är helt övertygade om att de har rätten på sin sida. Historen är full av människor som tror sig haft det och gjort fruktansvärda saker. Jag tror alla med lite historiekunskap kan komma på fem exempel på rak arm.

Så jisses, informera killen om att man får inte göra så, att det är fel, men låt det vara där. Ge honom en chans att själv inse sitt misstag.

mvh Anders

PS. glöm inte att ge er ut och ta några vackra foton också DS.
 

ruckman

Aktiv medlem
Helena skrev:
Dessutom sa gar man inte riktigt till polisen. Man ar medlem i Svenska fotografers riksforbund eller association of photographers sa att man kan fa legal hjalp!
Menar du på allvar att lagar om upphovsrätt enbart skyddar personer som är med i dessa två organistationer?

Naturligtvis måste man kunna driva en process utan att tvingas bli medlem någonstans.
 

ruckman

Aktiv medlem
timlu skrev:
Det finns dom som varit medlemmar i år och aldrig skrivit ett inlägg, aldrig givit bildkritik och aldrig laddat upp en enda bild men ändå går in och tittar på varenda bild man har i galleriet. Det är lite suspekt beteende tycker jag.
Det är ganska naturligt beteende tycker jag. Vad är det för konstigt med att bli medlem på en fotosida om man gillar fotografi. Det betyder ju inte att man älskar att diskutera. Man kanske bara vill se på bilder.

Man kanske vi läsa något för att lära sig mer.

Man kanske inte anser sig ha tillräckliga kunskaper för att kritsera andras skapelser och avstår därför från att ge kritik.

Man kanske fotar analogt och inte har någon scanner. Då är det ju svårt att lägga upp bilder.

Kort och gott kanske man är medlem på fotosidan för att man älskar foto. Vad är det för suspekt med det?
 

ruckman

Aktiv medlem
appel79 skrev:
Dåligt kanske man inte sover, men oftast så lägger man ut bilder på FS som man är nöjd och stolt över. Skall då någon som bara tar en bild få credits för den?
Javisst skall den som tar bilden få credits. Du tog den först, och sen tog killen i Trollhättan den från dig. :)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Tycker jag känner en viss resignation bland vissa; att "det spelar ingen roll, era bilder kommer att bli stulna igen". Ungefär som att det är inget som är värt att bråka om, och det är sådant man får räkna med.

Och att ni här på FS som fått bilder stulna på ett ganska brutalt sätt fått lära er att så går det till, alla bilder är minsann stulna på ett eller annat sätt.
Lite av en överlägsen attityd, tycker jag.

Och vadå "Man ar medlem i Svenska fotografers riksforbund eller association of photographers sa att man kan fa legal hjalp!"
Nej, det är "man" inte! Och man har ändå upphovsrätten på sin sida. Proffs som amatör.


Naturligtvis är det fel att jävlas tillbaka mot tjyven, men som Tim Lundström skriver; killen är fullt medveten om att det är stöld, han gör det antagligen för att jävlas med er.
 

GarciaLantz

Ny medlem
Re: Re: Gratismedlemmar=Parasiter??????

i c o n skrev:
Min kritik var i alla f riktad åt gratismedlemmar som inte engagerar sig, som inte skriver i forum, publicerar bilder eller kommenterar.

Dvs, sådana där mysko typer som är å går igenom hela ens galleri och alla andras gallerier och kanske gör nått något olovligt :(
Elin, Jag är fortfarande gratismedlem, som engagerar mig i det tysta. Jag vill absolut inte bli betraktad som suspekt eller att jag är ute i oärligt syfte. Eftersom jag fortfarande betraktar mig som nybörjare så ser jag inte att mina kommentarer skulle tillföra något vettigt ännu. Jag har gått igenom -och beundrat hela ditt, och många många andra gallerier. De har inspirerat mig mycket. Snälla, generalisera inte så hårt, jag är säker på att 99% av alla medlemmar, betalande eller inte har ärliga avsikter.
Mvh Bror
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
HDFS) (KGS skrev:
Grattis, men då var motparten ingen finnig tonåring, som utan ekonomisk vinning, lekt med bilderna. Det är skillnad.
Men likväl:
I domen fastslås att "en otillåten, avsiktlig publicering av ett konstnärligt verk är typiskt sett ett personligt obehag för upphovsrättshavaren".
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Vidare:
Företaget anförde att det var ett misstag, att bilderna togs bort omedelbart efter att misstaget hade påpekats och att de var villiga att ersätta fotografen. "Skälig ersättning" ansåg man var 1 100 kr eftersom hemsidan hade endast 522 besökare under den tid då bilderna visades. Anders Norderman åberopade emellertid SFFs prisguide. Tingsrätten fann hans begärda ersättning rimlig och dömde SV Mathantverket att betala 11 400 kr.

Den ryska sajten har nog mer än 522 besökare, och "den finniga tonåringen" har inte visat några tecken på att frivilligt ta bort bilderna. Snarare tvärtom.
 

KGS

Aktiv medlem
rätt intressant formulering, att det är obehagligt att se sin bild publicerad... nåja, lägg märke till brasklappen "typiskt sett".

Jag tror inte en stämning av grabben skulle ge nåt alls. Bara att bevisa att det är han o inte hans gemena granne eller bror som begått brottet kan bli svårt nog o då sitter man där med rättegångskostnader att betala...

Men jag kan ha fel. Det hade jag hösten -69 när jag stavade fel till tändsticksask, tre gånger, brrr....
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
HDFS) (KGS skrev:
Jag tror inte en stämning av grabben skulle ge nåt alls.
Det tror inte jag heller.


Bara att bevisa att det är han o inte hans gemena granne eller bror som begått brottet kan bli svårt nog o då sitter man där med rättegångskostnader att betala...
Men det skulle vara intressant, för det går säkert att bevisa att han laddat ned bilderna på sin dator och lagt upp dem på andra sajter. Men för det krävs en polisutredning.
 

KGS

Aktiv medlem
Att NÅN har gjort det på hans dator går nog att bevisa... men t o m OJ friades trots blod o DNA så det är långt kvar innan ersättning betalas ut ;-)
 
ANNONS