Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stoppa ofoget!

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Är det inte dags att införa en spärr som gör det omöjligt att betygsätta en bild utan att kommentera den? Själv har jag inte råkat ut för det mer än ett par gånger, men ser en del andra stackare som drabbas av de som är för slöa eller är oförmögna att samla sina tankar och formulera dem. Särskilt jäkligt är det när de sätter låga betyg. Såg en snubbe som bara fick ettor av nån som inte bemödade sig med att motivera sig.

Är inte vitsen med fotosidan att dela med sig med sina verk och låta andra tycka till? Att få konstruktiv kritik eller beröm? Motiveringar som kastar nytt ljus på sina egna åsikter, tankar och ideér om sina egna bilder?
Har för mig att det kallas personlig utveckling. Det är nåt man når med dialog.

Är jag ute och cyklar, är jag den enda som är av denna åsikt?
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
Du har helt rätt!

Kan man inte skriva ngn kritik ska man inte heller bemöda sig med att sätta betyg.

Har flera ggr haft tankar på ett förslag att enbart personer med egna bilder uppladdade på fotosidan skulle kunna sätta betyg.
Då kanske man skulle slippa detta "ofog", med folk som kanske eg inte har ngt att göra här, förutom att göra livet surt för andra seriösa sätter betyg och bara jävlas.

Tror knappast en seriös fotograf, som verkligen anstränger sig med sina bilder skulle gå in och bara sätta 1´or utan att motivera sig.
Utan risken är nog att det vi råkat ut för här e samma "snorungar" som finns på de flesta comunities, som bara är med för att jävlas.

/Tobbe
 

NixXxoN

Aktiv medlem
håller med

Jag håller med men bara om man "sågar" bilder tycker inte att man måste motivera bra betyg. Fick nyss massa sågningar utan motivering!!! :mad:
 

Per

Aktiv medlem
Tja..
Håller egentligen med om att det är vettigt att man måste kommentera och motivera om man betygsätter bilder. Det är väl just för att få sådan kritik som man lägger ut sina bilder på en sån här sida.

Å andra sidan, med exakt samma argument, är det väl bara att skita i betygen om dom inte känns rättvisa? Om 25 personer skulle sätta ett bra betyg på min bild, så skulle jag ju ändå ta åt mig mer av den 26:e personen, som skrev att den var sämre, och berättade varför. Och vice versa.

Jag gick över till Fotosidan efter att Utsidans bildhantering dragits med denna 'betygshets' ganska länge (ni som följde den vet hur absurt det blev). Klokt nog rangordnar inte Fotosidan bilderna utifrån medelbetyg, så det är väl upp till var och en att avgöra om man skall ta åt sig av dessa 'okynnesröstare' eller inte.

/Per
 

gunte

Aktiv medlem
Jag har sagt det förr men kan säga det igen..skippa betygssystemet..fyller ingen funktion..Lika intressant som kommentarer typ,tråkig bild...helskön...asbra mm
mvh/gunte..
 

Olle

Aktiv medlem
Jag kanske inte har rätt att yttra mig i det här ämnet då jag har varken gett poäng eller kommentarer, hittills.

Dock håller jag med Gunte om nyttan med poängsättning. Tycker poäng bara är befogat vid fototävlingar, om ens då. Tyvärr verkar många se Galleriet som en fototävling. Till det bidrar förmodligen topplistorna.

Inte heller förstår jag varför all denna statistik behövs. Den skulle kunna få även dom som är ansvariga för statistiken från NHL gröna av avund. Måste vi ha sån koll på varandra?

Mvh Olle
 

NixXxoN

Aktiv medlem
ettor!

jag har då inget emot betyg men om man får ettor eller tvåor vill man gärna få en motivering. Två stycken personer har gått in på mina bilder o sågat typ alla bilder med ettor och tvåor utan motivering. Jag tar inte åt mig men man blir ändå irriterad.:mad:
 

dalgren

Avslutat medlemskap
OXÅ IRRITERANDE!

Vill oxå passa på att tillägga att det är fruktansvärt irriterande när någon sågar en bild bara för att det t ex är en softad ram runt bilden, tycker inte det har med kvaliteten på själva bilden att göra! Det verkar som en del som röstar på bilder inte vet ett jota:confused: om komposition etc, utan skriver då typ -Häftig bild, och ger 5/5 i betyg. :mad:
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Re: OXÅ IRRITERANDE!

dalgren skrev:
Vill oxå passa på att tillägga att det är fruktansvärt irriterande när någon sågar en bild bara för att det t ex är en softad ram runt bilden, tycker inte det har med kvaliteten på själva bilden att göra! Det verkar som en del som röstar på bilder inte vet ett jota:confused: om komposition etc, utan skriver då typ -Häftig bild, och ger 5/5 i betyg. :mad:
Ramen har ju trots allt en betydelse för bilden .
Den kan ju både höja och sänka bilden
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Det hände mig

att jag satte betyg på en bild och hann skicka iväg det av misstag innan jag skrev motiveringen, då försökte jaag göra om det men det gick inte.
Finns det inget sätt att komma in o redigera de kommentarer man gjort?
 

avslut11

Aktiv medlem
Kan ju bara hålla med om detta med att man åtminstone kan motivera varför en bild är så dålig och inte bara sätta betyg 1 och skriva "tråkig"... Jag tycker också att man kan tänka efter både en och två ggr innan man kommenterar också. Att skriva att en katt ser sjuk ut te x är ju inte en kommentar som jag föredrar, utan man vill ju ha kritik pos som neg, men inte påhopp om själva katten/rasen eller så. Jag har fått en del konstiga kommentarer och t o m plockat bort en del bilder pga en enda jäklig kommentar. Det är ju också onödigt att kommentera med att man tror att bilder är manipulerade på ett eller annat sätt i PS, inte alla är hemma på detta med PS eller manipulerar bilder, jag gör inte det. Har gjort det en gång, och laddade upp bilden för någar minuter men valde att ta bort den.

Denna diskussion kanske inte är aktuell längre, men jag ville skriva av mig efter att ha sett lite "kommentarer"....
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Denna diskussion kanske inte är aktuell längre,
Malin, känner du att du har nåt att säga är diskussionen i allra högsta grad aktuell.
Och det händer att man ser betygsättningar utan motiveringar. Fortfarande...
Ta bort betyg-eländet, snälla.....
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Gokväll.

Vi behåller betygssystemet men en dåres envishet. :)

Kanske vi är fel ute, men..

Vad som gäller nu är att det INTE går att bara sätta betyg. Kanske en kompromiss!?

/redaktionen
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
Ett annat förslag är att man måste kommentera om man skickar in bilder. Jag har varit på ett antal sidor av den här typen (utländska) och det är likadant överallt. Några få kommenterar en hel del, många inte alls.
 

Uffe/Gävle

Guest
Måste man betygsätta eller kommentera em bild?

För min personliga del så kan ni ta bort både betyg och kommentarer,det skapar bara en massa gnissel om det ena eller det andra....för hur har denna diskussion uppstått.

Kan det inte vara på sin plats att det röstas om det ska finnas eller tas bort.

Min uppfatning om andras bilder kan jag lika gärna skicka via mail,det ger ofta en kontakt som man behåller dvs man hör av sig då och då för att när det stämmer träffas "live".

Någon gnällspik anser jag inte att jag är,bara måttligt intresserad av att det ska poäng sättas och kommenteras i tid och otid.

Tycker någon att jag missat något, så är det ok att förklara det för mej

;)
 
ANNONS