Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stor bild blir pixlig och/eller suddig vid förminskning

Produkter
(logga in för att koppla)

m1ri1

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotade ett par porträtt till en kund som skulle upp på deras webbsida. De var helt ok i skärpa innan, jag levererade i jpg och största storlek, men nu är jag ser bilderna på deras webbsida är de så suddiga! Så får ju inte mina bilder se ut! Jag har försökt förminska bilderna själv för att skicka över till kunden men då blir de pixliga. Hur gör jag för att så ordning på det?

Jag har en RAW-fil på ca 2500x3000 px. Går in på Image Size, Bicubic, och ändrar till 216 px i bredd. Då blir bilden pixlig. Dpi är på 300 men jag har testat 72 också, om det spelar roll innan den skrivs ut?

Har provat att skärpa bilden både före och efter, när jag läst andra trådar här men det blir inte alls bra.

Help me! :)

Maria

Pixlig?

De kan väl ändå inte bli pixliga när du förminskar dem? Då vet jag inte hur du gör. Att de däremot tappar skärpan är helt normalt. Fixar du lätt med efterskärpning. För weben: radie 0,3, tröskelvärde 0-2 och mängd tills de ser bra ut. Hur skärper du dem?

PS ska du skriva ut bilden med 300ppi och ett par hundra pixlars bredd blir den väl lite väl liten?! Ska den till weben spelar ppi/dpi ingen roll.

Är det i sRGB, om man lägger upp på webben med adobe RGB som nog är default ut från LR så kan det bli väldigt dassigt med dålig skärpa och kontrast och bleka färger

Brus

Det är inte så att du överskärper så den blir lite brusig och får fula konturer? Hur du skärper bilden har du inte sagt. Skickar med en bild som visar vad "pixlig" är.

Bilagor

• pixlig.jpg
    pixlig.jpg
    55.3 KB · Visningar: 118
Det är inte så att du överskärper så den blir lite brusig och får fula konturer? Hur du skärper bilden har du inte sagt. Skickar med en bild som visar vad "pixlig" är.

Skärper normalt väldigt lite, i Aperture. När jag sitter med PS är det Unsharp mask, och då gör jag exakt som du skrev i denna tråd.

/Maria

ANNONS
Götaplatsens Foto