Annons

Stor format eller Nikon D300 huvudbry (kassan Sinar)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill reprofotografera mina oljatavlor för begränsade upplagatryck med en Epson 3800. Efter att ha läst en del om detta verkar rådet vara att investera i en storformatare (finns beg ex för 5-7000 SEK uppåt), ljus och ett bra RIP program. Problemet är steget att digitalisera resultatet och enklaste är att haka på ett digitalbaksida till en storformatare. Tyvärr verkar detta kostar 100 000 uppåt och är således lite förrrr dyrt för en konstnär. Jag har en Nikon D300 men är rädd att det är för lite pixelinformation för riktigt bra trycksaker (max bara ca 14 meg) (ska ju ta betalt!) Vad göras?? OBS! svar med texten 'använda Crimson' undanbedes då det kostar en slant det med då mina tavlor är 50cm x 50cm uppåt och måste hanteras manuellt varje gång (ca 600-1000 SEK).
Tack på förhand!

Varför inte anlita en fotograf som kan fota av tavlorna åt dig med högsta kvalitét? Om du nu inte tycker att din D300 räcker till? Att skaffa ny utrustning för det måste bli mycket dyrare, väl?

Hej.
Hyr in ett proffs som har utrustningen. Det måste löna sig om du inte planerar en längre serie över flera år då du kan skriva av din investering över tiden. Om pengarna saknas för inköp blir det till att besöka banken med en bra kalkyl för ett litet lån. Lycka till.
Mvh
JB

Annars kan jag rekommendera att anlita någon fotograf som har utrustning för ändamålet. Jag anlitar "Studio e" när jag behöver avfotografering. De tar kanske 16 bilder på motivet och syr ihop det i datorn. Kostar ca 600 kr per bild, men om det är många är det säkert förhandlingsbart.

http://www.studio-e.se/

Ett annat alternativ är att investera i AutopanoPro, som är ett mkt kompetens panoramaprogram. Ta sedan nio bilder av tavlan enligt bilden nedan ( bara satt ut tre rapporter ) med lite överlapp och låt AotopanoPro stitcha bilderna till en jättebild. Det bör ge tillräcklig upplösning för utskrift i skala 1:1. Det borde ge en bildfil i närheten av 175Mpix.

Bilagor

• tavla.jpg
    tavla.jpg
    17.5 KB · Visningar: 253
Om man låser fast kameran på stativ och i stället flyttar tavlan mellan bilderna, undviker man den vinkeldistorsion som annars påverkar panaramabilder.

Jag tycker att du ska lära dig tekniken själv! Den kommer vara användbar även i andra sammanhang. Du har satt ribban högt med att köpa D300, så säg inte att du inte klarar så här enkla uppdrag.

Fixa en skarp glugg mellan 50-100mm och ett stabilt stativ. Som målare vet du själv bäst med vilket ljus dina bilder ska belysas. Där kan jag inte ge några råd.

Sedan fotograferar du motivet med helmanuell inställning och bländare 8 och låter ett program automatiskt sy ihop bilderna. Program finns att köpa på nätet.

Du kan få ut hur många megapixlar du vill, om du exempelvis satsar på Tamron 90/2.8 macro och går riktigt nära.

Jag är själv burtalt sugen på att fixa ett bra program för att sammanfoga bilder, jag har sett fantastiskt bra resultat på nätet. INGA skarvar syns, det kan jag garantera.

marooned skrev:
Jag tycker att du ska lära dig tekniken själv! Den kommer vara användbar även i andra sammanhang. Du har satt ribban högt med att köpa D300, så säg inte att du inte klarar så här enkla uppdrag.

Fixa en skarp glugg mellan 50-100mm och ett stabilt stativ. Som målare vet du själv bäst med vilket ljus dina bilder ska belysas. Där kan jag inte ge några råd.

Sedan fotograferar du motivet med helmanuell inställning och bländare 8 och låter ett program automatiskt sy ihop bilderna. Program finns att köpa på nätet.

Du kan få ut hur många megapixlar du vill, om du exempelvis satsar på Tamron 90/2.8 macro och går riktigt nära.

Jag är själv burtalt sugen på att fixa ett bra program för att sammanfoga bilder, jag har sett fantastiskt bra resultat på nätet. INGA skarvar syns, det kan jag garantera.

Den tekniken finns i Photoshop CS3 (kanske också CS2)

Tackar ödmjukt för alla kloka tips - Simon

Testa nog;
1. Panorama alternativet som teoretisk fixar det jag vill; skaffa stora filer med mycket pixel information.

2. Grymt bra idé att hyra också, leka kung för en helg och plåta många tavlor samtidigt!

ANNONS
Götaplatsens Foto