Annons

stor skillnad mellan P4 och dual core?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias.e

Aktiv medlem
Har en Win XP-burk med en P4 2.4 GHz och 1.5Gb ram-minne.
Vad jag undrar är om en uppgradering till en dual-core-CPU och 2Gb minne ger en märkbar effekt för RAW-konvertering och batch-jobb i PS 2.

Om ja, skall man satsa på Intel eller AMD om man vill klara sig undan runt 4000 för CPU, minne, moderkort och nytt moderkort (mitt gamla AGP verkar inte passa i några nya moderkort. Skall i alla fall bara jobba med 2D, så grafiken borde inte behöva bli dyr).

Sedan ärt det ju hårddiskar också. Nytt moderkort ger ju möjlighet till SATA istället för IDE, men jag vill inte gärna flytta OS från nuvarande disk (det är så himla krångligt). Är det en god idé att ändå ha alal bildfiler på en SATA-disk för att få snabbara hantering i Bridge och PS?

Ja, du kommer märka stor skillnad om du byter till en C2 duo. Jag böt från P4 3,2 till en E6600.
Det kan bli lite tight med 4000 för CPU, minne , MK och grafikkort. Om det ens går.

Intel E6300 ca 1700:_
PC6400 2gb ca 1600:-
MK ca 1100:-

Jag tror inte du kan behålla dina nuvarande minnen. Glöm AMD. Intel är det som gäller idag !

Lycka till !

Hälsningar Hasse

Tack för era svar!
Har surfat runt och hittat ett billigt moderkort som hanterar c2d OCH gamla DDR-minnen och AGP-grafik.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=67792.

Då skulle jag få nytt moderkort + anständig CPU (E6400) för ca 2500kr, men det känns ändå lite tveksamt. Ingen SataII tex. Kanske bättre att dubbla budgeten och skaffa nåt som funkar bättre både nu och om ett år...

Hur viktigt är det med snabba minnen förresten? (dum fråga, men kanske det går att besvara?) Vill ju inte lägga massa pengar på snabbaste minnesvarianten om det inte ger reell skillnad, men heller inte sänka ett i övrigt OK system...

tobias.e skrev:
Tack för era svar!
Har surfat runt och hittat ett billigt moderkort som hanterar c2d OCH gamla DDR-minnen och AGP-grafik.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=67792.

Då skulle jag få nytt moderkort + anständig CPU (E6400) för ca 2500kr, men det känns ändå lite tveksamt. Ingen SataII tex. Kanske bättre att dubbla budgeten och skaffa nåt som funkar bättre både nu och om ett år...

Hur viktigt är det med snabba minnen förresten? (dum fråga, men kanske det går att besvara?) Vill ju inte lägga massa pengar på snabbaste minnesvarianten om det inte ger reell skillnad, men heller inte sänka ett i övrigt OK system...

Lägg lite mer pengar och köp ordentliga saker.

Snabbheten på minnen spelar ingen roll för photshop och liknande, enda gången det spelar roll är man man gör prestandatester. Så köp så billigt och mkt minne du har råd med.

Här får du svar på exakt hur mycket dual-core betyder i Photoshop och andra program: Toms Hardware (se ffa längst ner på s15, Applikationer).

Dessa prestandaskillnader fås dock bara om programvaran i fråga är anpassad för multithreading (som t.ex. Photoshop). De flesta program är dock inte anpassade än.

Emil-G skrev:
Här får du svar på exakt hur mycket dual-core betyder i Photoshop och andra program: Toms Hardware (se ffa längst ner på s15, Applikationer).

Dessa prestandaskillnader fås dock bara om programvaran i fråga är anpassad för multithreading (som t.ex. Photoshop). De flesta program är dock inte anpassade än.

Fast å andra sidan så kan du använda datorn till att göra 2 saker om du kör 2 program som kör 1 processor kärna var. Dvs tex packa upp något med winrar och samtidigt kolla på en film tex.

Hur styr man vilken kärna programmet skall köras på?

Vissa program kan man styra med kommando-switchar men jag tycker det borde finnas något enklare sätt...

För att välja vilken kärna programmet ska köra på.
Starta task manager, processes, högerklicka på programmet, välj set affinity

Tack för alla svar! Nu har jag beställt prylarna:
Ett modernt moderkort
2Gb DDR2 PC5300
Intel C2D E6400 2.13GHz
250Gb SataII- hårddisk
billigt pci-express grafikkort med 128 mb minne

Allt för 5600. Känns som ett bra pris även om det blev lite mer pengar än jag tänkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto