Annons

STORA BERÖM-TRÅDEN! :-)

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Välkommen till STORA BERÖM-TRÅDEN!
Här delar vi ut beröm till aktörer i fotobranschen som löser problem på ett professionellt och kundvänligt sätt: butiker, leverantörer, tillverkare, fotografer, sajter, etc. Endast positiva kommentarer är tillåtna. Kritiska inlägg hör inte hemma här. :)

Tre enkla regler:
1. Beskriv ett specifikt problem, stort eller litet, nytt eller gammalt, som du har haft med en foto-relaterad produkt eller en tjänst.
2. Beskriv hur leverantören av produkten eller tjänsten löste problemet på ett snyggt sätt.
3. Ge beröm för detta!

Notera: Berömmet måste baseras på en verklig upplevelse och ett verkligt problem. Vi vill höra din personliga berättelse! Allmänt och ospecificerat beröm undanbedes (t.ex. beröm för struntsaker som chokladbitar i paketen från e-handlare).

Jag börjar!
Jag köpte en ny kulled från DEXT i januari 2021. Kulleden fungerade finfint ända tills för en vecka sedan, då låsvredet plötsligt kärvade fast och var omöjligt att rubba med handkraft. Jag skickade ett mejl till DEXT kundtjänst och blev uppringd omgående av en trevlig herre vid namn Niklas. "Inga problem, vi skickar en returfraktsedel och byter ut kulleden!"
24 timmar senare fanns en ny kulled att hämta ut hos mitt lokala postombud.

Bra jobbat, DEXT! Mycket proffsigt, snabbt och kundvänligt bemötande! Nu kan jag fullfölja planerade fotoaktiviteter till helgen.
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Jag är OTROLIGT nöjd med Cyberphoto. Är kund hos de i många år. De svarar alltid på mina frågor.
Ok, du missade visst reglerna. 🙂
Kul att du är otroligt nöjd, men kan du beskriva ett specifikt problem som du har haft och hur Cyberphoto löste detta problem på ett bra sätt? Det är hela poängen med denna tråd.

Som sagt, allmänt och ospecificerat beröm undanbedes. Här berömmer vi för konkret problemlösning. Problemet och lösningen ska beskrivas i ord. Vi vill höra din berättelse!
 
Senast ändrad:

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Välkommen till STORA BERÖM-TRÅDEN!
I den här tråden delar vi ut beröm till alla aktörer i fotobranschen som visar ett professionellt och kundvänligt bemötande: butiker, leverantörer, tillverkare, fotografer, sajter, etc. Endast positiva kommentarer är tillåtna. Kritiska kommentarer får ni skriva i andra trådar. :)

Tre enkla regler:
1. Beskriv ett specifikt problem, stort eller litet, nytt eller gammalt, som du har haft med en foto-relaterad produkt eller en tjänst.
2. Beskriv hur leverantören av produkten eller tjänsten löste problemet på ett snyggt sätt.
3. Ge beröm för detta!

Notera: Berömmet måste baseras på en verklig upplevelse och ett verkligt problem som har blivit löst! Allmänt och ospecificerat beröm undanbedes (t.ex. att leverantörer fjäskar med choklad i paketen).

Jag börjar!
Jag köpte en ny kulled från DEXT i januari 2021. Kulleden fungerade finfint ända tills för en vecka sedan, då låsvredet plötsligt kärvade fast och var omöjligt att rubba med handkraft. Jag skickade ett mejl till DEXT kundtjänst och blev uppringd omgående av en trevlig herre vid namn Niklas. "Inga problem, vi skickar en returfraktsedel och byter ut kulleden!"
24 timmar senare fanns en ny kulled att hämta ut hos mitt lokala postombud.

Bra jobbat, DEXT! Mycket proffsigt, snabbt och kundvänligt bemötande! Nu kan jag fullfölja planerade fotoaktiviteter till helgen.
Det var ett väldigt positivt initiativ.
Sådant här behövs verkligen i dagens värld.
Du förtjänar stort beröm Acke :) .
Och jag kommer att bidra med en berättelse inom några dagar.
 

VargenW

Aktiv medlem
TURA Scandinavia i Kungsbacka servade mitt Sigma 17-50 2.8 flera gånger, bland annat när jag ramlat vid ett grekiskt tempel och slagit i det. Högst två dagar hade de kamera och objektiv varje gång och när jag bytte kamerahus justerade de fokus så att hus och objektiv stämde, sista gången gjorde de det gratis. Alltid trevligt bemötande.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ljud och Bildmedia, proffsiga. Jag hade glömt att boka stativ till allt ljus som jag upptäckte på Location då vid gick direkt dit. Ringde och en halftime senate stod ett bud med fem c-stands.

Ljud och bild, jag hade boka fel optik till en kamera EF istället för PL, de ringer upp och frågar om jag verkligen ska ha det.


Geocker
Trevlig personal och alltid tillgängliga, personligt. Fixade hem en reservdel från Danmark på en dag som jag slapp betala frakt för.
 

lonian

Aktiv medlem
När jag just köpt Z6 så var jag ute efter en minneskortsläsare till XQD kortet. Tyvärr hade inte Cyberphoto inne någon vid tillfället, de hade XQD kortet.
Jag ville ha den nyaste firmware installerad och det går ju inte att göra via den sladd som medföljer kameran. Cyberphotos personal var väldigt förstående och snäll, och tankade in firmware på minneskortet åt mig. Jag är glad som bor i Umeå och kan besöka Cyberphoto irl. Och ja, jag fick en chokladbit på köpet. :cool:
 

J O Härnström

Aktiv medlem
1. Att värdera gammal analog kamerautrustning kan vara knepigt, t.ex att bedöma funktionen.
2. Vi åkte in till P-O på Nybrofoto med en lagom stor Hasselbladsutrustning för värdering. Med kunnig hand gick han igenom kameran och offrade 2 filmer med framkallning för att få testbilder. En vecka senare fick vi värderingen.
3. Nybrofoto är seriösa och kundvänliga. Pålitliga när man byter, köper eller säljer begagnat av/till dem
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Lämnade in analog Pentaxkamera till analogakameror.se som ville att han skulle gå igenom efter en vecka var den klar. Jag åkte och hämtade den och han sa att han inte hittade något fel och allt verkar fungera och kostnad 0kr.
 

acke

Avslutat medlemskap
Kul att läsa era berättelser! Jag vill gärna höra fler goda exempel på leverantörer som löst problem på ett sätt som överträffat era förväntningar!

1. Beskriv problemet.
2. Beskriv lösningen.
3. Ge beröm!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har troligen flera bra exempel, men börjar med Cyberphoto. Köpte ett Samyang 14/2,8 till fullpris, en vecka senaste så sänkte de priset med 1000:- för en helgevent, det var inga problem utan de krediterade de 1000:-. Samma hände ett minneskort jag köpte på Cyberphoto, det hade jag inte ens fått levererat innan de sänkte priset, inga problem den gången heller.
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
Hej, minns ni de allra första DSLR-modellerna? De var dyra och bara för proffs. Men sen kom kampanjen från Nikon som hette KÖP GRISEN I SÄCKEN i stora annonser.

HRMM? Konstigt namn men det var år 2004 tror jag och gällde modellen D70 och första gången vi vanliga amatörer hade råd med att köpa en riktig digital systemkamera (runt tiotusen nånting i den tidens penningvärde, vill jag minnas).

Hör nu vad Nikon gjorde:
1
Det knackar på dörren mitt i min lektion och två damer från en budfirma överlämnar ett paket från Nikon med en gratis blixt SB-800. Det var något med själva kampanjen och leveranserna som inte hade varit till belåtenhet, tydligen, men jag fattade aldrig vad men blev förstås glad.

2
Under mitt första bröllopsuppdrag gick denna D70 sönder på något sätt och vägrade fungera. NÅ, JAG HADE LYSSNAT PÅ GODA RÅD om att alltid ha backup-kamera och fått låna en likadan av en kamrat som var pressfotograf och skaffat en D70 privat. Så jag klarade uppdraget till belåtenhet. Puh!!!

Skickade kameran till Solna på reparation och en fredag förmiddag ringde jag och frågade om läget.
-- Den är precis klar. Vi åker E4 söderut i eftermiddag så om du kommer till (hamburgerställets namn) kan du få kameran i handen!!!

Suveränt, eller hur
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Den som i första hand söker nyttig information kan sluta läsa här ....

Denna långa historia utspelar sig för länge sedan.
Pappa hade blivit gammal. Hans bil hade ställts av. Posten hade tagit bort sin kopieringsapparat.
Bläckstråleskrivare för konsumentbruk hade precis kommit. De hade kopieringsfunktion.
Jag köpte en sådan till pappa, och skrev en "manual" för kopiering. Enkel och med stora bokstäver.

Pappa kopierade varje viktigt papper han hade. Släkt och vänner fick A4-papper med foton från högtidsdagar.
Pappa älskade sin "kopiator".

Åren gick.
Till slut gav kopiatorn upp.
Att försöka lära pappa en ny kopiator var inte att tänka på. Dessutom älskade han ju den han hade.
Jag ringde Canon.
De hade en serviceverkstad i närheten, i Krokslätt/Mölndal. Kopiatorn skulle lagas. Inte för att den var värd det, utan för att pappa var värd det !!!
De verkade förstå situationen.

Vi åkte dit.
Kopiatorn i originalförpackning.
Pappa med kostym, vit skjorta, slips och vattenkammat hår.
Pappa förklarade för kvinnan i receptionen. Detta var den bästa apparat Canon någonsin tillverkat. Hon sa inte emot, utan lovade att den skulle lagas.

En vecka senare åkte vi dit för att hämta kopiatorn.
Pappa var finklädd. Det var en stor och viktig dag för honom.
Kopiatorn var avtorkad så att den såg ut som ny. Helt okey pris, betydligt billigare än en ny.
På kopiatorn låg en liten plastpåse med tabletter. Jag utgick från att de skulle lösas i vatten för rengöring, och frågade hur de skulle användas.
"Det får du fråga din pappa om", sa den vänliga damen. "Vi hittade dem i kopiatorn".
Det var pappas mediciner.

Hur tabletterna hamnat där, blev aldrig klarlagt. Det spelade heller ingen roll, för problemet hade varit att munstycket klabbat igen.
Pappa var överlycklig för att ha fått kopiatorn lagad, och den fungerade resten av hans liv.

Givetvis berättade jag den här historian för mina fotokompisar.
Alla hade bara gott att säga om Canons serviceverkstad i Mölndal.
Man talar om "kultur". Jag veta att den fina kulturen fanns kvar där länge.
Hur det är idag vet jag inte, jag vet inte ens om den verkstaden finns kvar.

Tänk om de sagt till pappa att apparaten inte var värd att lagas?
Tänk om de vägrat göra det jobbet?
Tänk om pappa fått ovett för tabletterna?
Så annorlunda allt hade blivit då.
Och nu så blev det en så fin upplevelse.
Och. Vem vet. De på serviceverkstaden kanske också fick en kul historia att berätta ......
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Den som i första hand söker nyttig information kan sluta läsa här ....

Denna långa historia utspelar sig för länge sedan.
Pappa hade blivit gammal. Hans bil hade ställts av. Posten hade tagit bort sin kopieringsapparat.
Bläckstråleskrivare för konsumentbruk hade precis kommit. De hade kopieringsfunktion.
Jag köpte en sådan till pappa, och skrev en "manual" för kopiering. Enkel och med stora bokstäver.

Pappa kopierade varje viktigt papper han hade. Släkt och vänner fick A4-papper med foton från högtidsdagar.
Pappa älskade sin "kopiator".

Åren gick.
Till slut gav kopiatorn upp.
Att försöka lära pappa en ny kopiator var inte att tänka på. Dessutom älskade han ju den han hade.
Jag ringde Canon.
De hade en serviceverkstad i närheten, i Krokslätt/Mölndal. Kopiatorn skulle lagas. Inte för att den var värd det, utan för att pappa var värd det !!!
De verkade förstå situationen.

Vi åkte dit.
Kopiatorn i originalförpackning.
Pappa med kostym, vit skjorta, slips och vattenkammat hår.
Pappa förklarade för kvinnan i receptionen. Detta var den bästa apparat Canon någonsin tillverkat. Hon sa inte emot, utan lovade att den skulle lagas.

En vecka senare åkte vi dit för att hämta kopiatorn.
Pappa var finklädd. Det var en stor och viktig dag för honom.
Kopiatorn var avtorkad så att den såg ut som ny. Helt okey pris, betydligt billigare än en ny.
På kopiatorn låg en liten plastpåse med tabletter. Jag utgick från att de skulle lösas i vatten för rengöring, och frågade hur de skulle användas.
"Det får du fråga din pappa om", sa den vänliga damen. "Vi hittade dem i kopiatorn".
Det var pappas mediciner.

Hur tabletterna hamnat där, blev aldrig klarlagt. Det spelade heller ingen roll, för problemet hade varit att munstycket klabbat igen.
Pappa var överlycklig för att ha fått kopiatorn lagad, och den fungerade resten av hans liv.

Givetvis berättade jag den här historian för mina fotokompisar.
Alla hade bara gott att säga om Canons serviceverkstad i Mölndal.
Man talar om "kultur". Jag veta att den fina kulturen fanns kvar där länge.
Hur det är idag vet jag inte, jag vet inte ens om den verkstaden finns kvar.

Tänk om de sagt till pappa att apparaten inte var värd att lagas?
Tänk om de vägrat göra det jobbet?
Tänk om pappa fått ovett för tabletterna?
Så annorlunda allt hade blivit då.
Och nu så blev det en så fin upplevelse.
Och. Vem vet. De på serviceverkstaden kanske också fick en kul historia att berätta ......
En underbar solskenshistoria och ett gott exempel på god service! Tack för att du delade med dig! 😊
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag tycker att det behövs mer ryggdunkningar och mer optimism på Fotosidan! Väcker därför liv i STORA BERÖM-tråden. Tag chansen!

Jag vill höra fler goda exempel på leverantörer som löst problem på ett sätt som överträffat dina förväntningar!

Reglerna är enkla:
1. Beskriv ett konkret problem som du har haft.
2. Beskriv leverantörens lösning.
3. Ge beröm!

Inget allmänt tramsande alltså. Berömmet ska baseras på konkreta exempel.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag tycker CyberPhoto förtjänar beröm! Har bara bra erfarenheter därifrån. De överlägset snabbaste leveranser jag varit med om har de också trots att de ligger långt upp i norr.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag tycker CyberPhoto förtjänar beröm! Har bara bra erfarenheter därifrån. De överlägset snabbaste leveranser jag varit med om har de också trots att de ligger långt upp i norr.
Ok, jättekul att du är nöjd. Har du något konkret exempel på extraordinär kundservice från denna leverantör? Alltså den där gången du tänkte ”Wow, detta är service utöver det vanliga!”
Det är specifika fall vi vill höra berättelser om. 🙂
 
ANNONS