Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stora kopior?

Produkter
(logga in för att koppla)

Axelito

Medlem
Undrar om det är någon som har lite bra tips till mig som tänkt göra stora s/v kopior, 50 60 och 40 50 cm, med baryt papper. Hur ska jag framkalla pappret, bad?, framkallare och koncentration? osv. Kanske någon som har tips på ett bra multigrade papper som är lämpligt.

Barytpapper i de storlekar du nämner är extremt känsliga för veck och brott på papperet (på grund av tyngden när de är mättade med vätska). Därför är skålframkallning det enda realistiska. Skaffa skålar som är en storlek större än papperet, annars får du problem när du ska lyfta det.

Jag använder till 95 % Ilford Multigrade Fiber som jag framkallar i Ilford Multigrade framkallare (späds 1+9). Ättiksyra 1,5 % som stoppbad och Ilford Hypam snabbfix. Tider: fram 2 min; stopp 30 s; fix 60 s.

Jag sköljer i en Nova Washmaster (vertikalskölj):
5 min + 10 min Ilford Galerie Wash Aid + 5 min slutskölj.

Ok, låter som om jag måste investera i stora skålar. Fick för mig att man kunde använda den typen av skålar man använder till tapeter, men det kanske bara är jobbigt och fungerar bäst till RC.
Tack i alla fall för svaret!

ANNONS
Götaplatsens Foto