Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stora mängder bilder och lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

theseal

Aktiv medlem
Jag sökte runt lite utan att hitta något entydigt svar.... so gere goes...

Har precis satt upp min network attached storage där jag tänkt lagra bilder och film och annat som jag själv skapat, denna är uppsatt med RAID5 och en backuppdisk som skall förvaras i bankfack eller på annan ort. Så lång så bra, nu till de kluriga.

Lightroom börjar bli BRA slött nu med 30 000+ bilder i databasen (som ligger lokalt på datorn utan vettig backup)
Hur gör man för att undvika detta?
Hur arbetar man med storamängder bilder över nätverket? Skall Lightroomfå respass till förmån för ett katalogiseringsprogram? förslag? arbetssätt?

Hade man dessutom kunna jobba från mer än en dator i hemmet med bilderna så hade jag blivit överlycklig (lightroom stöder inte databasen över nätverk)
Nu är det dock så att jag förälskat mig i lightroom och dess snabbhet.

Så mina frågor är;
*Hur skall jag spara ner/katalogisera mina bilder på min nya stora nas? (raw filerna ligger nu i katalogsystem år/månad/dag)
*kan man på något smart sätt stycka av databasen för varje session så att man när man öppnar lightrrom igen får alla val, betyg och bildredigeringar igen.
*skall man skaffa sig något katalogiseringsprogram?

jaja, tysen frågor, någon kanske kan hjälpa mig ur min frustration..

hej
jag har provat med drygt 80 000 bilder, kanske 10 000 av dessa är ickeraw.

Jag har två NAS monterade diskar och en USB2 disk för detta.

Har provat i både iView(MS Exression) och LR

På NAS1 har jag de lågfrekventa raw filerna, mina modellbilder, ca 45 000 st
På USB2 disken har jag de mer frekventa, resor o annat jag fotar, dvs resten
På NAS2 har jag outputfilerna, alla JPG som jag skapat av RAW.

Kör Capture 1 som rawkonverterare.

Det tog ca 3,5 veckor totalt med alla kracher att få in dessa 80 000 + bilderna i LR 1.0
Bla spökade virusprogrammet till det osv.

iView går görsnabbt, men databasen har 2GB som gräns, så har skapat ett katalogset per ämnesområde:
- Modeller (den kalrade alla 45 000) inom 2GB
- Resor
- Natur
- osv

Har dock stoppat testandet i väntan på uppdateringar, som kom nu i veckan som var för båda.

HAr inte sett på 1.2 ans möjlighet att skapa subset som man kan flytta.

Dock har jag i LR 1.0 kopierat hela databasen med alla underfiler (ca 80 000 +) till en usb2 disk o satt i den i min laptop o det funkade att flytta den så.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto