Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storformatsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar hur många här på Fotosidan som ägnar sig åt storformatsfotografering? Själv har jag, mer eller mindre av en slump, kommit över en 4x5-tumsutrustning för några månader sen och upptäckt nöjet med denna. Har sedan många år fotograferat med mellanformat och kommer naturligtvis att fortsätta med detta, men storformatet blir ett bra komplement. Jag gillar det långsamma, lugna och eftertänksamma fotosättet detta innebär. Känns också som man kommer närmare fotograferingens ursprung och själ...
Har i o m detta också upptäckt sidorna apug.org, photo.net och largeformatphotography.info. Finns det trots det behov av ett separat storformatsforum på denna sida? Kan man ana en uppåtgående trend för detta fotograferingssätt?
Hälsningar
Herman
 
Vi är några stycken här på FS som fotar storformat, jag vet inte hur många, men jag är tveksam till om det motiverar en egen avdelning, även om det vore kul att samla ihop allihop för att se hur många/vilka de är och dela erfarenheter.

Det helmanuella tankesättet och alla frihetsgrader man får med en storformatskamera är något som passar mig. Sedan är jag välsignad med an fotoklubb som har lokal 500 meter hemmifrån där jag kan förstora från upp till 10x10 tums negativ.

När yrkesfotografer övergår till digitala medium för att prestera mer på kortare tid sjunker priserna på deras storformatsutrustning vilket gör det möjligt för oss amatörer att prova på utan att det skall kosta oss skjortan.

Jag började också lite av en slump då jag gav vad jag trodde var ett riktigt skambud på en storformatsutrustning, även om jag varit nyfiken på storformat ett tag.

Nu har jag gjort mig av med mellanformatsutrustningen för att satsa mer på småbild och storformat istället. Mellanformatet blev att kännas som lite av en kompromiss däremellan för mitt fotograferande, och den blev mest liggande i kameraskåpet.
 
Senast ändrad:
ANNONS