Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storformatskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

pixuzucu

Ny medlem
Hey kära fotovänner:)

Jag tänkte trycka lite posters utav bilder jag tagit och skapat. Jag tänkte sedan sälja dessa som posters. Jag vill få så bra kvalité som möjligt på utskriften. Gärna liknande dem större företagen som trycker och säljer posters idag.

Jag har dock fastnat lite i vilken skrivare man ska välja. Mina krav är hög kvalité, möjlighet att skriva ut B2 papper. Det är egentligen dem enda kraven jag har.

Någon som kan rekommendera någon speciell skrivare?

PS. vet ni något bra papper få ni gärna rekommendera det också
 

Fotograf Martinz

Aktiv medlem
Hej ...
Vet inte hur mycket du är beredd att investera i en skrivare, har själv en Epson 4900 med Mirage Rip som fungerar klockrent d.v.s du får vad du ser på skärmen förutsatt att den är kallibrerad på rätt sätt.
Papper finns det massor utav men om du håller dig till de kända märken som Hahnemuhle - Canson - Perma-Jet m.m. så får du ett bra resultat. Format på skrivare är 17 " d.v.s A2 så detta är minsta för posterframställning och till en rimlig peng. Kolla hemsidorna på papperen så ser du vad som finns att tillgå.
Lycka till Mikael Martinz
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Den bästa utskrift du kan få är från en inkjet. Du kan också köpa sådana från bra labb som Crimson. Att börja skriva ut själv är en inlärning man inte skall bortse från. Det går ofta åt mycket bläck och papper innan man har koll på det.
Jag kör en Epson A2 skrivare och är mycket nöjd med min Epson 3880. Jag fick god hjälp av SP i Mölndal. På vägen dit var jag övertygad om att aldrig mer köpa Epson.
Efter vi gått igenom alla skrivare och deras produktchef för skrivare förklrat varför han trots allt rekomennderade en Epson. Ett val jag aldrig ångrat. Den bara fungerar och bläcket torkar aldig in när mina kotorsskrivare krånglar.

Vad som föregick detta var att Epson R3000 hade ett deisgnfel. Det svarta bläckhuvudet började läcka bläck . Att prata med Epsons helpdeskt var hopplöst. Det var ett års garanti punkt slut.
Ingen känsla för att de gjort en miss i designen. Ingen rabatt på reperation eller rabatt på en ny skrivare.
Det är många som fått känna på Eprosn arroganta hantgering av kunder som har fått problem. De blånekar som den mest skyldiga brottsling.

Epson byggger väldigt bra skrivare. Kanske de bästa. Fst får man problem har de den sämsta supporten.

Kontaktade Canon I Sverige för att en av mina dokumentskrivare inte fungerade. Efter lite avvisande tack vare jag var platina kund för deras kameror kontakt med en tekniker. Dagen efter hade han skickat receptet på hur jag skule få igång skrivaren. Nu fungerar den perfekt.

Skall du skriva ut i A2 så kan jag rekommendera Epson 3880. Fast får du problem så förvänta dig ingen hjälp från Epson.
Min nästa skrivare kommer säkert heta Canon. De är klenare byggda men där finns hjälp hos supporten när det krånglar
 

Johan mårtensson

Aktiv medlem
Jag har tidigare kört 2 Epsons 24” skrivare. När min 7900 började krångla så ringde jag till deras support och frågade vad det skulle kosta på ett ungefär att byta skrivarhuvud.


De skulle ha 395:- + moms för att svar på den frågan!
Då åkte skrivaren ut.


Nu kör jag 2 st 24” och 1st 44” från Canon. De bara går och går. Skrivarhuvud byter du själv på under 30 minuter. Bläcket är lite dyrare till Canon men de drar mindre bläck än Epson så det jämnar ut sig. Köp även till Mirage rip så funkar allt smidigt för dig.
 

Micromundus

Aktiv medlem
Epson 3880 blev ersatt av Epson SureColor P800 som bara nu dagarna har blivit ersatt av SureColor P900. Den finns knappt att köpa ännu, utan kommer under senvåren (om jag förstår rätt). En fördel med P800/P900 jämfört med Canon ImageProGraf Pro-1000 är att den kan hantera papper på rulle. Om man har det behovet. Har du en Canon Pro-1000 måste du skriva ut på färdiga ark eller själv skära till ark från en rulle. Lite mer meck, men görbart. Rullpapper finns i exakt 17" (43,2 cm) vilket är lite bredare än de ark-papper som normalt är 42 cm breda. Både Epson P900 och Pro-1000 klarar 17". I oktober förra året kom en programuppdatering till Pro-1000 som möjliggör utskrifter som är 120 cm långa, dvs. panorama-bilder är möjliga. Det har under flera år varit en akilleshäl med Pro-1000 som nu Canon åtgärdat.

Både Epson P-800/900 och Canon Pro-1000 skriver ut med fantastisk kvalitet och använder pigment-baserat bläck vilket ofta anses vara en fördel för fine-art. Det är mer åldersbeständiga än klassiska bläck och flyter inte ut lika mycket på porösa papper. Ett ofta återkommande klagomål med P800 är att pappret trasslar sig och inte matas in ordentligt. Speciellt om de är lite tjockare. Canon har ett vacuum-matnings-system som tydligen hanterar det bättre. Jag antar att Epson förbättrat detta i sin nya P900, men det är ännu oklart för mig.

I den nya Epson P900 har de bantat storleken på bläckpatronerna från 80 ml till 50 ml. Canon Pro-1000 har också 80 ml. Det betyder sannolikt att det blir något dyrare att skriva ut eftersom du måste byta oftare. Kanske en strategi av Epson, men de har också bantat storleken rejält på den nya skrivaren så de stora 80ml patronerna fick väl inte plats. Om kontorets/studions estetik är viktigt så smälter en Epson in bättre eftersom den är betydligt mindre och väger bara 16 kg jämfört med Canons 32kg.
 
ANNONS