Annons

Storlek i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf121

Aktiv medlem
Hej fotovænner

Har ett problem!
Jobbar nu med en bild som kommer bli ca 3m men har upptæckt att i photoshop 7.0 kan man inte gøra bilder længre æn 254cm...
Går detta å ændra eller måste jag komm apå någon annan typ av løsning?

Vi hålller på jobbar på en klassbild dær vår lærare ska ha oss på sidorna på band. det blir riktigt coolt men nu har jag kommit till detta problem så snlla hjælp mig! Bilden kommer printas sedan!

Du får nog sänka dpi från 300 dpi till 254 dpi om du ska få 300 cm. Minnet för PS7 tar slut vid den gränsen. På CS är det inga problem.
Äldre versioner av PS är inte kompatibla med mer än 30 000 pixlar åt vardera håll.

Problemet är inte antal cm utan antalet pixlar.photshop 7 och under kan inte hantera mer än 30000 pixlar i antingen i höjd eller längd. Så Antigen kan du sänka ppi:n elle så får du använda dig av photoshop CS det klarar mer än 30000 pixlar.

ahhh tack så hæmst mycket!

Har cs också men det strejkade så gick tillbaka till 7.0 får førsøka sparka igång cs då!

Tack igen!

Vevo skrev:
Du får nog sänka dpi från 300 dpi till 254 dpi om du ska få 300 cm. Minnet för PS7 tar slut vid den gränsen. På CS är det inga problem.
Äldre versioner av PS är inte kompatibla med mer än 30 000 pixlar åt vardera håll.

Ursäkta men 300 dpi på en 3-meters bild??? Det låter lite ohanterligt. PS blir jättesegt med så stora bilder.

Borde inte 30 dpi räcka? Jag antar att det är för betraktning på lite avstånd.

nja lade ina lla bilderna i den bild jag tænkt arbeta med. fungerade riktigt bra!
Alla bilder ær redan grov redigerade så de ska bara læggas in o finjusteras så repen passar ihop. Så det går fin fint =)

Bilden kommer bara vara 35-40cm høg så det ær ganska næra betraktnings avstånd

iSolen.se skrev:
Ursäkta men 300 dpi på en 3-meters bild??? Det låter lite ohanterligt. PS blir jättesegt med så stora bilder.

Borde inte 30 dpi räcka? Jag antar att det är för betraktning på lite avstånd.

30 dpi???
Eftersom hans fil endast gick att få 254 cm så utnyttjade han 30 000 pixlar i bredd/höjd och då i 300 dpi. Därför föreslog jag att minska på dpi för att uppnå 300 cm. 30 dpi var väl ändå att ta i.

Vevo skrev:
30 dpi???
Eftersom hans fil endast gick att få 254 cm så utnyttjade han 30 000 pixlar i bredd/höjd och då i 300 dpi. Därför föreslog jag att minska på dpi för att uppnå 300 cm. 30 dpi var väl ändå att ta i.

Hmm. Det spelar väl ingen roll vilken storlek i cm det är i photoshop, det ställs ju ändå om vid utskrift/tryck.

Eftersom bilden ska vara så stor lät det troligt att det ska vara för en utställning, reklam etc med betraktaren på lite avstånd. 30dpi är mer än en pixel per mm. Duger bra på några meters håll. Men som sagt, kommer betraktaren att vara på 50cm avstånd är det är en helt annan sak, då kanske 150dpi är bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto