Annons

storlek på bilder(hemsida)

Produkter
(logga in för att koppla)
??????????

Varför försöka hindra att folk skriver ut bilder? Det är ju inget fel med det, och ni har ju gett dom tillstånd att göra så när ni publicerat bilderna!

jimh skrev:
Nej, det spelar ingen roll vad du har för ppi. Det är BARA de faktiska pixeldimensionerna som avgör. Ppi är bara en siffra i filens metainformation, och den kan man ändra hur man vill.

????
Spelar PPI ingen roll vid utskrift. Förklara det för mig. Nu är jag inte alls med.
Att PPI inte har något med hur bilden visas på skärmen är helt OK, men att det inte skulle betyda något vid utskrift ?????

När jag tar in en bild från kameran i PS, så är den 2288x1712, PS sätter PPI till 72 automatiskt.
Skulle jag skriva ut denna bild, skulle den bli 80,7 x 60,4 cm, med väldigt dålig kvalite.

Ändrar jag ppi till 300, så blir bilden ca: 19 x 14 cm, med betydligt bättre kvalite.

Tydligen är det något jag inte fattar. Skulle bli glad att få en förklaring och bli en lärdom rikare.

Lasse H skrev:
Vem har pratat om utskrift?

Det spelar ingen roll vilken ppi jag sparar en bild i óch lägger ut på nätet.

Den som stjäl bilden kan bara ändra ppi till vad han vill.

Det enda som är relevant är hur många pixlar hög och bred bilden är och hur hårt komprimerad den är.

Lasse H skrev:
Vem har pratat om utskrift?

Det var Jan själv som pratade om utskrift. Sen svarade Jim med citat och Jan förvrängde detta till att Jim också pratade om utskrift.

På skärmen kan ingen höra dina bilder skrika.

paco skrev:
Det var Jan själv som pratade om utskrift. Sen svarade Jim med citat och Jan förvrängde detta till att Jim också pratade om utskrift.

På skärmen kan ingen höra dina bilder skrika.

Från mitt första inlägg har jag skrivit om utskrift, icke desto mindre har jag haft helt fel i det jag skrivit, sri. Lasse Honkanen har helt rätt, så även Jim.

Hej på er, är det ingen som har frågat hur de gör på Fotosidan när de lägger in sin vid högerklick "Kontakta fotografen för att ladda hem bilden"-grej? Det skulle jag vilja veta hur man gör!

Mette Ottosson skrev:
Hej på er, är det ingen som har frågat hur de gör på Fotosidan när de lägger in sin vid högerklick "Kontakta fotografen för att ladda hem bilden"-grej? Det skulle jag vilja veta hur man gör!

Det är ett s.k. javascript och är placerat inom bodytaggarna (<body> </body>) i sidans kod (Fungerar inte om besökaren använder Mozilla eller Opera som webbläsare). Scriptet gör så att högerklick inaktiveras och ser ut så här:

<script language="JavaScript1.2">
var clickmessage="Kontakta fotografen om du vill ladda ner bilden"

function disableclick(e)
{
if (document.all) {
if (event.button==2||event.button==3) {
if (event.srcElement.tagName=="IMG"){
alert(clickmessage);
return false;
}
}
}
else if (document.layers) {
if (e.which == 3) {
alert(clickmessage);
return false;
}
}
else if (document.getElementById){
if (e.which==3 && e.target.tagName=="IMG"){
alert(clickmessage)
return false
}
}
}

function associateimages(){
for(i=0;i<document.images.length;i++)
document.images.onmousedown=disableclick;
}

if (document.all)
document.onmousedown=disableclick
else if (document.getElementById)
document.onmouseup=disableclick
else if (document.layers)
associateimages()
</script>

Jan vdV skrev:
att bilderna blir större än 600x400 har aldrig varit aktuellt, kanske jag ändrar mig i framtiden vi får se.

Sitter med samma funderingar som dig Jan.
Jag sätter en övre gräns vid 600x(400)600, jag har oerhört sällan problem med bilder som inte visas så stora på skärmen!

Bildens kvaliteter kan till en mycket stor del avsmakas i ett rellativt till skärmen litet format.

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto