Annons

Storlek på DNG-filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
När jag konverterade mina RAW till DNG från min Canon 20D blir filerna lite mindre.

Har nyligen skaffat en 5D Mark II, har Photoshop CS3 och Lightroom 2. När jag konverterar till DNG i LR blir filerna mycket större (13->23 MB) kompatibelt med ACR 4.6

Kollade inställningarna i LR, och jag har inte bäddat in originalfilen.

Gör jag något tokigt? Finns säkert flera här på FS som har 5D och konverterar till DNG.

Lise-Lott

Har nyligen skaffat en 5D Mark II, har Photoshop CS3 och Lightroom 2. När jag konverterar till DNG i LR blir filerna mycket större (13->23 MB) kompatibelt med ACR 4.6

Hur i jösse namn lyckas du få så små råfiler från din 5D Mk2?! Mina råfiler ligger normalt på 25-35 megabyte!

Det är inte så att du använder sRAW eller mRAW? De filerna kan förmodligen inte DNG-konverteraren hantera, sRAW och mRAW är trots namnet inte råfiler i egentlig mening utan snarare ett slags förlustfritt komprimerade jpeg.

Sara, jag har använt SRAW1 resp SRAW2, det ger lite mindre bildfiler. Har inte hunnit att utforska vad det innebär, tyckte bara att jag inte behövde full upplösning för de bilder jag tagit.
Allt blir CR2 filer.

Hur konfigurerar man DNG-konvertering i LR, hittar ingen komprimeringsalternativ. Under preferences, import DNG creation finns bara 3 alternativ: file extension, compatibility (ACR version) och JPG preview (size).
Bifogad dialog är när jag använder "Convert photo to DNG" i LR.
Har använt den funktionen tidigare i LR1 och med min 20D. Noterade också att konverteringen kastar bort JPG filen men indikerar DNG+JPG i LR.

Lise-Lott

Bilagor

• DNG_conversion_in_LR.jpg
    DNG_conversion_in_LR.jpg
    20.7 KB · Visningar: 369
Jag googlade och fann att problemet var ganska välkänt. Det har precis som jag misstänkte att göra med att sRAW/mRAW inte är råfiler i egentlig mening, utan ett mellanting med unika egenskaper (det handlar om att flera pixlar delar på färginformationen).

Det finns inget motsvarande format i DNG-specifikationen, varför DNG-konverteraren tar till sitt "nödformat" (kallat linerar) där bilden avmosaikifieras och varje pixel tilldelas sin fullständiga färginformation (dvs. värden för R, G och B). I sRAW delar istället närliggande pixelpar på två av de tre färgvärdena, vilket gör bildfilen betydligt mindre. Det finns tyvärr ingen väg runt detta med mindre än att Adobe gör om specifikationen för DNG-formatet till att inkludera bildfiler som är uppbyggda som Canons sRAW/mRAW-filer.

Kontentan är att det inte är lämpligt att konvertera sina sRAW/mRAW-filer till DNG-format.

Själv skulle jag rekommendera att du struntar helt i sRAW/mRAW och alltid använder fullstora RAW (du vet aldrig vad du kanske vill använda bilden till i framtiden), eller så struntar du i DNG och sparar sRAW-filerna som de är. Sedan skulle jag överväga att skippa DNG helt och hållet, DNG tillför egentligen inget till råfilens användbarhet (snarare tvärt om som du just har märkt). Men det sista är kanske ämnet för en annan diskussion.

Hur konfigurerar man DNG-konvertering i LR, hittar ingen komprimeringsalternativ. Under preferences, import DNG creation finns bara 3 alternativ: file extension, compatibility (ACR version) och JPG preview (size).
Bifogad dialog är när jag använder "Convert photo to DNG" i LR.
Har använt den funktionen tidigare i LR1 och med min 20D. Noterade också att konverteringen kastar bort JPG filen men indikerar DNG+JPG i LR.

Det verkar som om de möjliga inställningarna skiljer sig mellan versionerna av DNG-konverteraren, i min version (5.2) kan jag välja om jag vill komprimera bildfilen, men jag kan inte välja vilken kompatibilitet bildfilen skall ha. Men nu var det inte komprimeringsalternativet som var problemet, så du kan strunta i denna inställning.

JPEG preview är, lite ologiskt kanske, inte en separat fil utan den finns inbäddad i själva råfilen. Den används för att få snabbare förhandsgranskning, även originalråfilerna har en inbäddad jpeg (det är den som används när du tittar på kamerans display). Väljer du en mindre storlek här kan du inte zooma in lika mycket i bilden.

Tack för era svar. Det lutar åt att jag får behålla mina CR2-filer. Jag kan då bara använda LR då bridge CS3 inte känner igen kameran. Kunde vara lite behändigt att kunna använda bridge och att baka ihop XMP-filen, men men LR är ju bra.

Tycker fortfarande att det är konstigt att JPG-filen försvann när jag konverterade till DNG (hade CR2+JPG).

Lise-Lott

Är det inte så att Bridge bara behöver uppdateras för att den ska känna igen filerna från 5D Mk2?

Men får man fråga varför du vill kombinera LR och Bridge? LR är ju (Bland mycket annat) just en råkonverterare, precis som Bridge.

Angående JPG-filerna, hade du "Treat JPEG files next to raw files as separate photos" ikryssat i inställningarna i LR? Annars ignorerar LR jpg-filerna.

Är det inte så att Bridge bara behöver uppdateras för att den ska känna igen filerna från 5D Mk2?

Men får man fråga varför du vill kombinera LR och Bridge? LR är ju (Bland mycket annat) just en råkonverterare, precis som Bridge.

CS3 klarar inte 5D Mk2. Kör det mesta i LR men ibland kan det vara bra att få en överblick av bilderna i Bridge, och där kan jag ju också se filmer vilket inte går i LR.

Angående JPG-filerna, hade du "Treat JPEG files next to raw files as separate photos" ikryssat i inställningarna i LR? Annars ignorerar LR jpg-filerna.

Jag känner till att LR har den inställningen och jag har länge kört med att RAW+JPG skall hanteras samman. Jag gjorde iallafall en test nu och tycker LRs hantering inte är konsekvent. Nu låg iallafall JPGarna kvar på hårddisken. Blev blandad indikering, ibland bara DNG och DNG+JPG. Nåja, får gräva i det senare, inte så stort problem.

Noterade att just sRAW1 blev mycket större, här är filstorlekarna
RAW 28->24MB
sRAW1 16->26MB
sRAW2 12->14MB

Lise-Lott

Bilagor

• 5D_RAWtest4.jpg
    5D_RAWtest4.jpg
    21.5 KB · Visningar: 249
  • 5D_RAWtest3.jpg
    5D_RAWtest3.jpg
    11.6 KB · Visningar: 235