Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek på utskrift vs orginal?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredtiger

Aktiv medlem
Har tänkt framkalla en massa bilder. Funderar lite på hur formatet på den digitala filen och pappersformatet hänger samman. I photoshop kan jag ju exempelvis beskära med "10*15" mått. Behöver jag då göra ytterligare något med filen för att papperskopian ska stämma överens med det digitala orginalet?

Man kan ju även sätta mått i exempelvis pixlar, mm etc. Behövs detta för ändamålet. Är inte riktigt med på hur de båda måtten hänger samman!

Tacksam för snar hjälp!!!

//Fredrik

Nej

Har tänkt framkalla en massa bilder. Funderar lite på hur formatet på den digitala filen och pappersformatet hänger samman. I photoshop kan jag ju exempelvis beskära med "10*15" mått. Behöver jag då göra ytterligare något med filen för att papperskopian ska stämma överens med det digitala orginalet?

Man kan ju även sätta mått i exempelvis pixlar, mm etc. Behövs detta för ändamålet. Är inte riktigt med på hur de båda måtten hänger samman!

Tacksam för snar hjälp!!!

//Fredrik

Nej, du behöver inte göra något annat. Maskinerna är våra vänner och sköter resten.

värt att tänka på är att frontiermaskinerna (de som de flesta labb ändå använder) tänker i tum och inte cm. det gör alltså att en 10x15 är 4x6 tum vilket är lika med 10,2x15,2 cm. förövrigt skalar frontend-datorn till maskninen ner din fil rätt bra ändå till korrekt upplösning.

Tack för svar. Får se hur det blir denna gång. Alla bilder jag skickade iväg var i 10*15 proportioner. Framkallade några A4 bilder, men dessa mått är 21*30 och alltså nästan identiska proportioner. Det borde alltså fungera bra så långt.

Sedan slängde jag med några 13*18 förstoringar. Räknar inte med att dessa blir exakt som jag tänkt mig (eftersom jag skickade dem i 10*15 beskärning). Vi får se.

Har fortfarande dålig kolla på det här med upplösning och beskärning i förhållande till webpublicering.

När jag exempelvis lägger ut bilder på den här sidan använder jag Elements. Går in på "spara för web" och där väljer 1024 pixlar på största måttet. Däremot gör jag inte något med upplösning etc. Kan man ändra endast upplösning, men behålla storleken på en bild? Kan man minska storleken och behålla upplösningen? Eller hänga dessa båda storheter samman?

Otydliga frågor, men någon kanske kan ge en hint?

//fredrik

När jag exempelvis lägger ut bilder på den här sidan använder jag Elements. Går in på "spara för web" och där väljer 1024 pixlar på största måttet. Däremot gör jag inte något med upplösning etc. Kan man ändra endast upplösning, men behålla storleken på en bild? Kan man minska storleken och behålla upplösningen? Eller hänga dessa båda storheter samman?

Provat att läsa att denna sidan:

http://www.webdesignskolan.se/photoshop/vektor-bitmap/vektor-bitmap.htm

ANNONS
Götaplatsens Foto