Annons

Storlek på utskriften

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Även om jag har fotograferat endel så är utskrifter någonting nytt.

Jag undrar om man kan se eller räkna ut hur stor en utskrift blir om man inte interpolerar bilden eller förstorar den på något sätt?

I photoshop kan man tex titta under "Bildstorlek"
och jag får då fram tex 3456*2304 pixlar. Men detta säger j inget om storleken på pappret, bara hur många pixlar en bild innehåller.

Tittar man längre ner så ser man "Dokumentstorlek"
29,6*19,51 cm, detta är ju ett konkret mått, men det låter väldigt lite... 3*2dm är ju ingenting.
Fottar med en 350d på högsta upplösning/RAW

eller är bilderna heltenkelt inte större än så??
Skulle gärna vilja ha vissa bilder som tavlor och då i riktigt stora utskrifter tex 1,2*0,8 meter...

Upplösningen på din 350D är ju
3456*2304 pixlar. Räcker alltså till ett A4 (20x30 i 300 dpi. Men ska tåla till A3+ utan interpolering. Du kan se i Photoshop om du går upp i "bild" och bildstorlek.

Mvh Markus Asp

hehe tjena fantomen.. snabb som en vessla var du på svaret...

A3 låter också fjuttigt... jag kanske har överskattat bildstorleken från d kamerorna...

men dom som skriver ut afficher som är gigantiska då? tex reklampelarna med H&M modellerna, då kan man inte använda D-Kameror då?

Kalle_B skrev:
hehe tjena fantomen.. snabb som en vessla var du på svaret...

A3 låter också fjuttigt... jag kanske har överskattat bildstorleken från d kamerorna...

men dom som skriver ut afficher som är gigantiska då? tex reklampelarna med H&M modellerna, då kan man inte använda D-Kameror då?

Klart att du kan använda D-kameror till reklamfoto. De flesta reklamfotografer använder sig av professionell utrustning såsom Hasselblad, Canon, Mamiya och alla de andra som har betydligt högre upplösning.
Men visst kan du dra upp din bild betydligt mer, reslutatet på en 70x50 bild kommer inte att förstöras av att det är störiga rutor och suddigt i din bild.
Det är bara det att antalet DPI-pixels per Inch blir färre när du drar upp din bild.
Mvh Markus Asp

ANNONS
Götaplatsens Foto