Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
storleksanpassning utan photoshop?
- Trådstartare c.o
- Start datum
Andreas S Eriksson
Aktiv medlem
Du måste redigera bilder.
Finns gratisprogram, t.ex The GIMP.
Mycket kunnigt progran och dessutom gratis och jag har för mig att det finns på svenska. =)
Finns gratisprogram, t.ex The GIMP.
Mycket kunnigt progran och dessutom gratis och jag har för mig att det finns på svenska. =)
Fredrik183
Aktiv medlem
Ett annat lite enklare program att komma igång med än Gimp är kanske PhotoFiltre: http://swedish.toggle.com/lv/group/view/kl29835/PhotoFiltre_6.2.5.htm
bildsten
Aktiv medlem
Som vanligt rekommenderar jag programmet FastStone Image Viewer, www.faststone.org. Använd site 2 vid nedladdningen, enklast då.
Programmet är främst ett visningsprogram men det har bra redigeringskapacitet och verktygen för förminskning, beskärning och rotering är mycket bra. Det kan också visa raw-filer från de flesta kameror.
Det behöver ställas in en del för att fungera optimalt tycker jag, det finns rätt mycket att ställa in. Jag som använt det i flera år har mina speciella inställningar.
Programmet är främst ett visningsprogram men det har bra redigeringskapacitet och verktygen för förminskning, beskärning och rotering är mycket bra. Det kan också visa raw-filer från de flesta kameror.
Det behöver ställas in en del för att fungera optimalt tycker jag, det finns rätt mycket att ställa in. Jag som använt det i flera år har mina speciella inställningar.
avslutad130826
Avslutat medlemskap
Fast jag förstår förstås ingenting!
Jaa!
Hittade en tråd som precis tog upp mitt problem! Men tyvärr så har jag nog mindre koll än de flesta när det gäller såna här grejer... Min fråga är; kan man liksom komprimera ihop fotot så att det tar upp mindre utrymme utan att helt enkelt förminska hela bilden?! Och visst funkar det inte med bara Windows Fotogalleri?! Ursäkta dumma frågor, men sanningen är att jag har noll koll på området
Jaa!
Hittade en tråd som precis tog upp mitt problem! Men tyvärr så har jag nog mindre koll än de flesta när det gäller såna här grejer... Min fråga är; kan man liksom komprimera ihop fotot så att det tar upp mindre utrymme utan att helt enkelt förminska hela bilden?! Och visst funkar det inte med bara Windows Fotogalleri?! Ursäkta dumma frågor, men sanningen är att jag har noll koll på området
Enicar
Aktiv medlem
Re: Fast jag förstår förstås ingenting!
Jpeg-bilder kan komprimeras (ja det går att komprimera även andra filformat)
Komprimering innebär att du tar bort information. Bilden har fortfarande samma storlek i pixlar
MEN du försämrar kvalitén på bilden. Hur mycket sämre bilden blir beror på hur mycket du komprimerar.
M Besson skrev:
Jaa!
Hittade en tråd som precis tog upp mitt problem! Men tyvärr så har jag nog mindre koll än de flesta när det gäller såna här grejer... Min fråga är; kan man liksom komprimera ihop fotot så att det tar upp mindre utrymme utan att helt enkelt förminska hela bilden?! Och visst funkar det inte med bara Windows Fotogalleri?! Ursäkta dumma frågor, men sanningen är att jag har noll koll på området![]()
Jpeg-bilder kan komprimeras (ja det går att komprimera även andra filformat)
Komprimering innebär att du tar bort information. Bilden har fortfarande samma storlek i pixlar
MEN du försämrar kvalitén på bilden. Hur mycket sämre bilden blir beror på hur mycket du komprimerar.
avslutad130826
Avslutat medlemskap
Tack för svar!
Så vad som egentligen finns att göra är i princip bara att beskära bilden?? Eller har jag missuppfattat igen? Vore ju iof trist om det var så eftersom det i princip skulle innebära att man med makrobilder t ex skulle kunna bli tvungen att beskära mkt ofördelaktigt...
Så vad som egentligen finns att göra är i princip bara att beskära bilden?? Eller har jag missuppfattat igen? Vore ju iof trist om det var så eftersom det i princip skulle innebära att man med makrobilder t ex skulle kunna bli tvungen att beskära mkt ofördelaktigt...
Enicar
Aktiv medlem
M Besson skrev:
Tack för svar!
Jag känner mig inte säker på vad det är du vill göra. Vill du också ha hjälp med att publicera bilder här på FS?
Då blir du oftast tvungen att skala ner bilden till 1024pixlar. Beskär innan du gör nedskalningen. Sen blir du nog tvungen att komprimera något i alla fall eftersom bildfilen inte får vara mer än 300kb. Men det får vi leva med.
danneman
Aktiv medlem
Storleksanpassning för web
Gissar att vad som önskas är att skala ned bilderna till lämplig storlek för att publicera på webb (Fotosidan)? Det kan man göra utan att beskära.
I så fall behöver man att enkelt program (finns många gratisvarianter) som kan göra om storleken på bilden, dvs minska dess dimensioner i pixlar räknat.
VIKTIGT! Se till att spara den nedskalade bilden separat och lämna den stora originalfilen orörd!
Gissar att vad som önskas är att skala ned bilderna till lämplig storlek för att publicera på webb (Fotosidan)? Det kan man göra utan att beskära.
I så fall behöver man att enkelt program (finns många gratisvarianter) som kan göra om storleken på bilden, dvs minska dess dimensioner i pixlar räknat.
VIKTIGT! Se till att spara den nedskalade bilden separat och lämna den stora originalfilen orörd!