Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

storleksanpassning utan photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

c.o

Aktiv medlem
hej!
kan ha valt helt fel forum, men hur anpassar jag bildstorleken så att jag kan lägga upp bilder till min sida?
har inget bildredigeringsprogram än, o plåtar i högsta upplösningen i jpg...

Du måste redigera bilder.
Finns gratisprogram, t.ex The GIMP.
Mycket kunnigt progran och dessutom gratis och jag har för mig att det finns på svenska. =)

Säger också, testa PhotoFiltre. Vill man ha det direkt på svenska utan att behöva ladda ner och lägga till den svenska språkfilen kan man hämta programmet här.

Lite info om hur man använder programmet, med filmer, hittar man här.

Som vanligt rekommenderar jag programmet FastStone Image Viewer, www.faststone.org. Använd site 2 vid nedladdningen, enklast då.

Programmet är främst ett visningsprogram men det har bra redigeringskapacitet och verktygen för förminskning, beskärning och rotering är mycket bra. Det kan också visa raw-filer från de flesta kameror.

Det behöver ställas in en del för att fungera optimalt tycker jag, det finns rätt mycket att ställa in. Jag som använt det i flera år har mina speciella inställningar.

Fast jag förstår förstås ingenting!

Jaa!

Hittade en tråd som precis tog upp mitt problem! Men tyvärr så har jag nog mindre koll än de flesta när det gäller såna här grejer... Min fråga är; kan man liksom komprimera ihop fotot så att det tar upp mindre utrymme utan att helt enkelt förminska hela bilden?! Och visst funkar det inte med bara Windows Fotogalleri?! Ursäkta dumma frågor, men sanningen är att jag har noll koll på området;)

Re: Fast jag förstår förstås ingenting!

M Besson skrev:
Jaa!

Hittade en tråd som precis tog upp mitt problem! Men tyvärr så har jag nog mindre koll än de flesta när det gäller såna här grejer... Min fråga är; kan man liksom komprimera ihop fotot så att det tar upp mindre utrymme utan att helt enkelt förminska hela bilden?! Och visst funkar det inte med bara Windows Fotogalleri?! Ursäkta dumma frågor, men sanningen är att jag har noll koll på området;)

Jpeg-bilder kan komprimeras (ja det går att komprimera även andra filformat)
Komprimering innebär att du tar bort information. Bilden har fortfarande samma storlek i pixlar
MEN du försämrar kvalitén på bilden. Hur mycket sämre bilden blir beror på hur mycket du komprimerar.

Tack för svar!

Så vad som egentligen finns att göra är i princip bara att beskära bilden?? Eller har jag missuppfattat igen? Vore ju iof trist om det var så eftersom det i princip skulle innebära att man med makrobilder t ex skulle kunna bli tvungen att beskära mkt ofördelaktigt...

M Besson skrev:
Tack för svar!

Så vad som egentligen finns att göra är i princip bara att beskära bilden?? Eller har jag missuppfattat igen? Vore ju iof trist om det var så eftersom det i princip skulle innebära att man med makrobilder t ex skulle kunna bli tvungen att beskära mkt ofördelaktigt...

Jag känner mig inte säker på vad det är du vill göra. Vill du också ha hjälp med att publicera bilder här på FS?

Då blir du oftast tvungen att skala ner bilden till 1024pixlar. Beskär innan du gör nedskalningen. Sen blir du nog tvungen att komprimera något i alla fall eftersom bildfilen inte får vara mer än 300kb. Men det får vi leva med.

Storleksanpassning för web

Gissar att vad som önskas är att skala ned bilderna till lämplig storlek för att publicera på webb (Fotosidan)? Det kan man göra utan att beskära.

I så fall behöver man att enkelt program (finns många gratisvarianter) som kan göra om storleken på bilden, dvs minska dess dimensioner i pixlar räknat.

VIKTIGT! Se till att spara den nedskalade bilden separat och lämna den stora originalfilen orörd!

ANNONS
Götaplatsens Foto