Annons

Storleksförändring i Elements 5.0

Produkter
(logga in för att koppla)

Grey_Wolf

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag håller just nu på med att minska ner mina foton från 300dpi till 72dpi.

Använder PS Elements 5.0

Som det är nu så öppnar jag ett antal bilder och arbetar igenom dom en och en för att sedan spara de färdiga bilderna i en egen mapp.

Vad jag vill veta är om man kan redigera fler än en bild i taget - detta skulle underlätta väldigt mycket eftersom jag kommer att gå igenom alla mina foton som är åtskilliga.

Finns det någon funktion där man kan minska, t ex ett dussin bilder, i taget?

Tacksam för svar.

Varför

Hej!

Jag håller just nu på med att minska ner mina foton från 300dpi till 72dpi.

Använder PS Elements 5.0

Som det är nu så öppnar jag ett antal bilder och arbetar igenom dom en och en för att sedan spara de färdiga bilderna i en egen mapp.

Vad jag vill veta är om man kan redigera fler än en bild i taget - detta skulle underlätta väldigt mycket eftersom jag kommer att gå igenom alla mina foton som är åtskilliga.

Finns det någon funktion där man kan minska, t ex ett dussin bilder, i taget?

Tacksam för svar.

Och varför lägger du tid på en sådan fullt meningslös operation. Bilderna kommer ju att se exakt likadana ut efter operationen. Skall du sedan skriva ut någon bild så får du ju ändra igen eftersom det du gör bara påverkar bilden vid utskrift. (Jag förutsätter att du inte har kryssat i rutan rezample (ändra bildstorlek).

Visst finns det en sån fuktion.

Om du av någon speciell anledning måste byta upplösning på en hel hög med bilder så gör du såhär.
1. Skapa en mapp på skrivbordet med lämpligt namn.
2. Kopiera bilderna du vill ändra på till denna mappen.
3. Starta sedan "Fulständig redigering"
4. Välj "Arkiv" och sedan "Bearbeta flera filer"
5. Välj nu mappen du på skrivboredet som du kopierat filerna till och sedan var du vill spara dom redigerade filerna, ställ även in ny storlek och eventuella andra justeringar du vill göra.

Lycka till

Varför?

Och varför lägger du tid på en sådan fullt meningslös operation. Bilderna kommer ju att se exakt likadana ut efter operationen. Skall du sedan skriva ut någon bild så får du ju ändra igen eftersom det du gör bara påverkar bilden vid utskrift. (Jag förutsätter att du inte har kryssat i rutan rezample (ändra bildstorlek).

Jag undrar också varför man skulle vilja spara om till 72DPI.

tack för era svar.

Orsaken till att jag vill minska bildernas storlek är att jag har funnit att dom blir jättestora annars och dom som vill se mina bilder på min hemsida måste skrolla för att se hela bilden.

tack för era svar.

Orsaken till att jag vill minska bildernas storlek är att jag har funnit att dom blir jättestora annars och dom som vill se mina bilder på min hemsida måste skrolla för att se hela bilden.

Hoppas du inte förstört originalen genom att spara över dem! Det blir ingen skillnad om det står 5 dpi eller 300 dpi-bilderna tar upp samma plats på skärmen. Ändra pixelbredd eller pixelhöjd men se för bövelen till att inte spara över originalen - Du kanske vill sälja en bild eller skriva ut en bild i framtiden. Lär dig mer här: http://www.fotosidan.se/cldoc/1827.htm

PS du kan få bilderna mindre genom att ändra dpi genom att ha kryssrutan resize image ikryssad. Har dina bilder blivit mindre så är det så du gjort. Hoppas att du har originalen kvar! Du fattar säkert när du läst artikeln.

Tack för varningen.

Jag har givetvis jobbat med kopior. Vad skillnad i visning anbelangar så såg jag milsvid skillnad på en 300 bild (tog up hela skärmen och lite till) och 72 bild.

Japp

Tack för varningen.

Jag har givetvis jobbat med kopior. Vad skillnad i visning anbelangar så såg jag milsvid skillnad på en 300 bild (tog up hela skärmen och lite till) och 72 bild.

Ja, då hade du gjort som jag misstänkte. Skillnaden beror dock inte på att det står 72 istället för 300 utan på att du genom att ha rutan ikryssad förminskat bilderna. Du kan pröva att skriva in 3000 eller 30000 (om du har avkryssat rutan så att du inte ändrar pixeldimensionerna) så ser du att bilden fortfarande är lika stor oavsett vad dpi:n är.

ANNONS
Götaplatsens Foto