Annons

Strömförbrukning Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Sahlberg

Aktiv medlem
Har en liten allmän undran som nån kanske kan hjälpa mig med:
Som ingenjör är jag besatt av siffror, formler och av att veta hur saker fungerar. Det är två saker jag vill veta:

1) Vilket drar mest ström, ett objektiv med AF-S eller ett objektiv som fokuseras av husets fokusmotor?

2) Hur mycket ström förbukar VR i ett Nikkorobjektiv?

Tänkte att det kanske är någon här som vet innan jag börjar hänga på mailen hos Nikon :^)

Sahlberg skrev:
Har en liten allmän undran som nån kanske kan hjälpa mig med:
Som ingenjör är jag besatt av siffror, formler och av att veta hur saker fungerar. Det är två saker jag vill veta:

1) Vilket drar mest ström, ett objektiv med AF-S eller ett objektiv som fokuseras av husets fokusmotor?

2) Hur mycket ström förbukar VR i ett Nikkorobjektiv?

Tänkte att det kanske är någon här som vet innan jag börjar hänga på mailen hos Nikon :^)

Helt O/T, men du bör nog söka för det här....

Nä, ut och fotografera ist!

// Maxe

Re: Re: Strömförbrukning Nikon

Maxe skrev:
Nä, ut och fotografera ist!
Sen finns det ju de som borde söka för att de hänger på teknikforum utan att vilja diskutera just teknik... ;-)

För att svara på frågorna, så kan jag bara refa lite vagt till "vad jag hört", så ta det med en nypa salt. AF-S eller inbyggd motor skall visst gå ungefär på ett ut. Enligt någon som gjorde ett praktiskt prov med 70-200VR (var det Thom Hogan, minns inte?) så uppskattades det att VR förbrukade i runda slängar 10-15% av batteriet, om VR användes för alla exponeringarna.

Re: Re: Strömförbrukning Nikon

Maxe skrev:
Haha, jag är nog bortom all räddning...

Tackar Jörgen, det var ju precis de svaren jag ville ha. Men jag tror jag ska jaga Nikon lite också för att se vad de har att säga. Jag återkommer...

ANNONS
Götaplatsens Foto