Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

strömförsörjning till studioblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

musicboy

Medlem
som jag förstått det kan man plocka ut max 2300 watt från en 10A säkring.. vilket innebär att man kan köra med 4 st 500w hallogen lampor samtidigt från en o samma säkring...

men hur är det med studioblixtar.. Där anges ju effekten i WS.. Alltså jag har bestält 2 st interfit Colorflash 300i där blixeffekten är 300WS.... Min frågan är hur många sådana blixtar jag kommer kunna använda samtidigt från en 10A säkring...

Undrar i samband med att jag bygger om mitt garage till studio och har kommit till biten vad gäller installation av el.. Kommer troligtvis dra ut en separat ledning från säkringsskåpt så alla fotoprylar ligger på en separat särkring.

Skäms nästan att jag faktiskt gått ut elprogrammet för ynka tre år sedan och minns knappt nått om det här med watt... hehe

En blixts Wattsekund är urladdningseffekten.
Den effekten är redan lagrad i blixtens kondensatorer.

Du måste läsa blixtens tekniska data för att veta vilken effekt den hämtar ur jacket.

Ett kraftigt powersupply typ 3200Ws för 120V spänning kräver 15A säkring. Om spänningen är den dubbla borde säkringen vara hälften.

Du bör kunna driva rätt många Ws på en 10A säkring.

Du ska inte hänga upp dig på hur många Ws som blixtaggregatet genererar. Det är ointressant när du undrar om din säkring håller.
Kolla på märkskylten hur hög effekt den drar. Brukar så W eller VA efter effekten.
Sen ska du beakta anndra saker som är anslutna till samma säkring, tex belysningen brukar gå på samma säkring.

Hej

LAddtiden är avgörande.

Kör jag två elichrome (500ws) som laddar snabbt + 3st Inter´fint 300Ws som alddar långsammat ryker säkrnignen (10A) om jag fotar ett 30 tal bilder i snabb takt, dvs ca en bild var 3:e sekund.

annars är det igna problem om man fotar "normaltemp" med det uppsättet.

Det som är avgörande är effektuttaget på Elichromen, kör man 1/4 effekt är det lungt, men på full kräm så fick jag det fenomenet.

Amadeus4 skrev:
Sen ska du beakta anndra saker som är anslutna till samma säkring, tex belysningen brukar gå på samma säkring.

Återigen: Du måste kolla vilken effekt blixtarna tar ur jacket.

Nej belysningen lägger man på en egen grupp. Annars blir det kolsvart om säkringen går. Sedan hade jag valt att lägga en snabbare automatsäkring inne i studion.
Man måste fördela husets åtgång på ett vettigt sätt.

Erik Schalin skrev:
Återigen: Du måste kolla vilken effekt blixtarna tar ur jacket.

Nej belysningen lägger man på en egen grupp. Annars blir det kolsvart om säkringen går. Sedan hade jag valt att lägga en snabbare automatsäkring inne i studion.
Man måste fördela husets åtgång på ett vettigt sätt.

Vill inte trampa någon på tårna nu, men har en del erfarenhet av sånna här problem. Arbetar som service elektriker
Det är ganska ovanligt att man lägger belysningen på en egen säkring framför allt äldre hus, visst förekommer det att man har skillda grupper men vanligare är att 1-2 kanske 3 rum liggar på samma grupp.Man brukar inte räkna med att det förkommer några större effektuttag på ett vägguttag. Undantag brukar vara kyl/frys, diskmaskin eller motorvärmaruttag tex.som skall ha en egen grupp.
Vad det gäller att koppla en automatsäkring på sladden avråder jag bestämt. Finns ingen som helst anledning till det med tanke på att går säkringen till uttaget så är inte det hela värden. Automatsäkringen kommer bara lösa ut pga. den är så snabb och en studioblixt kan ha en ganska kraftig strömtopp i början som får den att trigga trotts att du inte belastar den fullt ut. Varför ha en säkring som gör att man inte kan ta ut största möjliga belastning på uttaget?? Det är väll det som var vittsen tror jag.
Sen har en tex 10A säkring en förmåga att klara kortvarigare överströmmar. Både automatsäkringar och smältsäkringar, fast de är lite segare.

Erik Schalin skrev:
...Återigen: Du måste kolla vilken effekt blixtarna tar ur jacket...
Absolut. Det finns ingen anledning att kolla andra uppgifter.
Och eftersom elektronik i blixten reglerar kalaset kan man ändå inte få ut några uppgifter genom att kolla blixtens effekt vid själva utlösandet.

Tumregel

Min tumregel när jag är ute på jobb;

Varje Studioburk på 2400-3200W/S behöver en egen trög 10 A säkrad grupp, vid normal/snabb laddningshastighet.

Även en 6000W/S burk funkar på en 10 A grupp, förutsatt att man kör den på långsamladdning.

Tre-fyra st kompakter på ca 500W/S funkar oftast att köra på en grupp, säkrad med trög 10 A.
Kompaktblixtar har ofta bara en hastighet på laddningen.

Vill man minska belastningen på nätet så kan man ju alltid dra ner/ stänga av inställningsljuset.

Om man ofta får kramp i avtryckarfingret eller gillar att jobba snabbt så bör man alltid ha med extra säkringar ;-)

Vet ej om det kan ge lite vägledning, men köpte nyss blixtar från Interfit (300Ws). Då jag köpte från Storbrittanien så var det annorlunda kontakt och den hade inbyggd säkring på 13A per blixt.

En parentesfråga:

Är det likadant på svensksålda? Eller kan jag lugnt köra på utan säkring. Har klippt den brittiska kontakten och monterat en rejäl jordad stickpropp för svenska uttag. Dock är den utan inbyggd säkring.

Du kommer inte att ha några problem att köra dina två Interfit blixtar på 10A. Det är väl egetligen vad du behöver veta?

ANNONS
Götaplatsens Foto