Annons

Streck i bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

mikael_in_action

Aktiv medlem
Jag får streck i bilderna emellanåt. Se bifogad bild för exempel. Det syns bara i vissa rullar (ja, jag kör analogt) och på vissa av bilderna. Däremot har jag nu sett det från två olika fotolabb. Att det är min kamera som gör det är väl ingen vild gissning, eller?

Strecket är dock på ungefär samma ställe varje gång vilket gör att jag inte lika starkt misstänkter skräp (typ grus eller) så, men det kanske är felaktigt?

Nåt tips på vad jag kan göra åt det hela? Kameran är en Nikon F75 och begagnatvärdet är väl försumbart i dessa tider så en kostsam reparation känns inte vettigt.

Browse, max filstorlek 100k och 400pixlar.

Men har du streck på bilden är det säkert repat negativ. hade det ofta på en beg kamera som jag köpte en gång i tiden.

linjalräta streck på samma ställe

är ganska säkert repning av filmen när den dras fram till nästa ruta.Jag har råkat ut för det nån gång,skyllde först på labbets tork anordningar men kom ganska snart underfund med att det måste bli i kameran.Kolla innan du laddar filmen att den löper lätt genom att dra ut den nån centimeter och sen dra i den igen till startläge.Kolla också att du inte har nåt korn innanför ridågardinen och bakstycket som möjligen kan repa.

"Browse, max filstorlek 100k och 400pixlar."

Lustigt, försökte med en 61 kB jpg, 214x320 pixlar. Ibland kan man bli måttligt trött på datorer...

"Men har du streck på bilden är det säkert repat negativ. hade det ofta på en beg kamera som jag köpte en gång i tiden."

Det var ungefär min slutsats också. Men kan jag göra något åt problemet? Eller är det bara att kasta kameran och köpa en ny? Då kommer man till den svåra frågan, hur kollar man detta på en begagnad kamera?

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    60.6 KB · Visningar: 210
Re: linjalräta streck på samma ställe

walter-g skrev:
är ganska säkert repning av filmen när den dras fram till nästa ruta.Jag har råkat ut för det nån gång,skyllde först på labbets tork anordningar men kom ganska snart underfund med att det måste bli i kameran.Kolla innan du laddar filmen att den löper lätt genom att dra ut den nån centimeter och sen dra i den igen till startläge.Kolla också att du inte har nåt korn innanför ridågardinen och bakstycket som möjligen kan repa.

Tack, skall försöka kolla det vid nästa filmbyte.

Innan du kastar den eller ställer den på hyllan,kolla med Werner Schaden hos LP foto på vad som kan göras inkl kostnadsförslag.Men händer detta varje gång du använder film?.Hos mej ytterst sällan!

Inte varje gång, kanske mer vart 10:e gång och då inte hela rullen. Men det är irriterande ändå.

Har inte testat vad som händer när jag inte använder film :)

mikael_in_action skrev:
"Browse, max filstorlek 100k och 400pixlar."

Det var ungefär min slutsats också. Men kan jag göra något åt problemet? Eller är det bara att kasta kameran och köpa en ny? Då kommer man till den svåra frågan, hur kollar man detta på en begagnad kamera?

Du kan ju göra rent den själv, den är ju analog så du kommer lätt åt de områden som vidrör filmen.

ANNONS
Götaplatsens Foto