Annons

Strukturtips för förvaring av bilderna på hårdisken önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinballark

Aktiv medlem
Hej.

Jag har lite "ångest" och funderingar kring hur jag bäst ska förvara mina bilder.
Jag fotograferar blandat RAW och "vanligt".

På min hårdisk har jag lagt en mapp som kort o gott heter RAW. I den ligger underkataloger typ familjen, sportbilar, naturbilder osv.

När jag sen konverterar till ett hanterbart format (oftast tiff) så lägger jag dom bilderna i en egen mapp som jag kallar "klara bilder" och även där har jag undermappar som heter familjen, sportbilar, naturbilder osv.

Detta känns för mig som det enda sättet, men har ni något tips på hur ni sorterar på annat sätt så är jag mkt intresserad av att höra hur.

Tack

Stefan Ljungström

Jag sparar båda, kan ju ligga många timmars redigering bakom en tiff.

Att spara per exponeringsdatum kräver en DAM programvara (ett elektronikst register)

JAg har valt att ha besrivande katalognamn och datum

gesoulis skrev:
En fråga: varför konvertera till TIFF och inte bara spara RAW-filen?

Tack för snabba och givande svar.

Jag satte igång med min sorteringsmodell, och när jag var klar insåg jag att den modellen passar mig ypperligt.

Ungefär samma förfarande som ni beskrivigt.

Relbe:Imponerande bilder du har att visa...fastnade mycket för den med rovfågeln. Snacka om ögonblicksbild!

Tack
Stefan

Jag sparar raw, en bearbetad tiff och en liten jpeg av alla bearbetade filer i samma mapp. En mapp per fototillfälle.

Cecilia...

Jo jag var inne på den linjen också, men misstänker att det måste bli en himmelsk massa mappar.

Bättre ordning än så kan man nog inte tänka sig...men som sagt, många mappar blir det nog.

/Stefan

Hej
Det man bör tänka på är "Inte alla ägg i en korg"

Då disken rasar, inte om, utan då så är det surt med allt i samma mapträd.

Den ordningen jag beskriver ger rätt översiktligt struktur, jag har ca 80 000 bilder i RAW sparade

Delar in dessa i kategori först

Sen i vart

Sen den resan/händelsen med datum

Tex:
Resor
-- Kreta, 2001
-- Kreta, 2002
-- Thailand, 2005
-- Thailand, 2006

Familj o Vänner
-- Julen 2000
-- Julen 2001

osv

Då får jag en naturlig sortering

Sen lägger jag de bearbetade på en helt annan disk

Så har idag 11 st usb2 diskar, 250o 500gb blandat då jag har två backupper och en arbetskopia av rubbet.
Dock bearbetar jag bara en bråkdel

Roine

En disk rasar förr eller senare så är det bara, eller så behöver du om installera/formatera systemet, som Roine skriver. Så en backup är mer än ett måste. Kan ett webb-hotell vara ett alternativ, använder själv one.com 24:-/mån för 10Gb (daglig backup osv.). Men jag har å andra sidan inte lika många bilder som Roine.

Jepp, diskar rasar de jävlarna. Har lärt mig den hårda vägen, dock var det "bara" min musik-disk och inte bilderna men surt ändå.

Jag bränner med jämna mellanrum mina raw på dvd och lägger in i bankfacket. Har kopia på en extern disk och även internt.
Lite paranoid kanske men hellre safe... =)

ANNONS
Götaplatsens Foto