Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strul med IS på Canon ef 100 2,8/L Macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrikp78

Ny medlem
Tjena!

Idag var jag ute på en tur i skogen med mitt Macroobjektiv. Efter ungefär en halvtimme så började IS krångla. Den funkar, men den låter suspekt(ett monotomt matande ljud). Förvisso så var det -8grader ute, men som jag har förstått det så ska Canons L-serie klara av dessa förhållanden. Eller är detta något jag fått om bakfoten?

När jag kom hem och kameran fick tina upp så funkade allt som det skulle igen..

Någon annan som upplevt problem med IS på Canons L-serie?

/Patrik
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Någon annan som upplevt problem med IS på Canons L-serie?

/Patrik
Ja. Min 200/2L låter illa med 5D Mark III. Det fixade Canon med firmwareuppdatering har jag för mig. Den enda slutsatsen jag kan dra av det är att IS:en kan låta illa utan att något måste vara trasigt. Canon verkar se oljud som ett fel. Ring deras support.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Just macro gluggen har ju en särskild hybrid IS så den kan låta lite annorlunda - min har definitivt ett lite "eget" sound. Kan tänka mig att det blir mer påtagligt i kyla. Men det skall inte vara nått som påverkar funktionaliteten.
 

tosva

Ny medlem
Kan det vara så att kamerabatteriet tappar kraft när det är kallt och inte förmår leverera den ström som behövs till IS:en?

Är du ute i kylan igen och problemet uppstår kan du ju ta ur batteriet ur kameran och stoppa det i en varm ficka ett tag och sen testa.

--
Tobias
 

Patrikp78

Ny medlem
Just macro gluggen har ju en särskild hybrid IS så den kan låta lite annorlunda - min har definitivt ett lite "eget" sound. Kan tänka mig att det blir mer påtagligt i kyla. Men det skall inte vara nått som påverkar funktionaliteten.
Precis, ett "eget" sound kan man lungt kalla det. :)

Men eftersom den funkade klockrent trots ett annat ljud än det vanliga så kanske det inte är något fel. Ska kolla upp det med Canon dock. Skulle ju vara trist om det är nåt fel och nåt fryser ihop och går sönder.
 

Patrikp78

Ny medlem
Kan det vara så att kamerabatteriet tappar kraft när det är kallt och inte förmår leverera den ström som behövs till IS:en?

Är du ute i kylan igen och problemet uppstår kan du ju ta ur batteriet ur kameran och stoppa det i en varm ficka ett tag och sen testa.

--
Tobias
IS:en funkade ju dock, den lät bara annorlunda än vad den brukar. Ska kolla upp det där med Canon för säkerhets skull.
 

Patrikp78

Ny medlem
Tjena!

Idag var jag ute på en tur i skogen med mitt Macroobjektiv. Efter ungefär en halvtimme så började IS krångla. Den funkar, men den låter suspekt(ett monotomt matande ljud). Förvisso så var det -8grader ute, men som jag har förstått det så ska Canons L-serie klara av dessa förhållanden. Eller är detta något jag fått om bakfoten?

När jag kom hem och kameran fick tina upp så funkade allt som det skulle igen..

Någon annan som upplevt problem med IS på Canons L-serie?

/Patrik
Fick svar från Canon idag.

"Med detta objektiv så är det inte rekomenderat att ha den ute en längre tid under 0 grader, där av kan de här ljuden att komma."

Så då vet man.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kan detta verkligen vara sant??? Har någon sett någon spec på objektivet?
ALj
För de flesta fotoprodukter garanteras prestandan bara ner till 0 grader. För vissa allväderskompakter -10C. För en del kameror och blixtar anges hur mycket långsammare de blir vid vissa kalla temperaturer.
 

AndersLj

Aktiv medlem
För de flesta fotoprodukter garanteras prestandan bara ner till 0 grader. För vissa allväderskompakter -10C. För en del kameror och blixtar anges hur mycket långsammare de blir vid vissa kalla temperaturer.
Kan detta verkligen vara sant? Jag påstår inte att Du ljuger ;-) Men det måste ju finnas platser t.o.m. i Japan där det blir minusgrader ibland. Finns det någon temperaturspec. för funktion - oavsett prestanda?
ALj
 

afe

Aktiv medlem
Kan detta verkligen vara sant? Jag påstår inte att Du ljuger ;-) Men det måste ju finnas platser t.o.m. i Japan där det blir minusgrader ibland. Finns det någon temperaturspec. för funktion - oavsett prestanda?
ALj
Det står nog i den lilla manualen som följde med objektiven. Man blir förvånad när man läser vilka temperaturer de garanterar att prylarna fungera i ...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kan detta verkligen vara sant? Jag påstår inte att Du ljuger ;-) Men det måste ju finnas platser t.o.m. i Japan där det blir minusgrader ibland. Finns det någon temperaturspec. för funktion - oavsett prestanda?
ALj
Du kan se på 7D som ett exempel:

"Driftsmiljö 0–40 °C, 85 % luftfuktighet eller lägre"

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_7D/

Tillverkarna säger inte att kamerorna inte fungerar under noll, det säger att specifikationerna gäller ner till 0. Batterikapacitet anges ofta vid 0 och 20 grader
 
ANNONS