Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Student hela dagen!

Produkter
(logga in för att koppla)

AmandaT

Ny medlem
Första gången jag gör ett inlägg i forumet på Fotosidan. Jag har fotat i ett par år med systemkamera och använder nu en Canon 600D och oftast sitter ett 50/1.8 på.

Men till min fråga, min syster tar i år studenten och hela hennes årskurs (60 st) har utsett mig till lämpligast att dokumentera dagen. Det som ska fotas är:
  • Champagnefrukost
  • Utspring från skolan
  • Flakfärd

Vill nu ha era allra bästa tips och funderingar och rekommendationer för hur detta ska gå vägen. Det jag är mest orolig för är vidvinkeln på flaket i och med att 50mm inte tar med så mycket och det inte finns så mycket plats att utnyttja. Vill helst inte använda mitt 18-55 heller då jag växt ur det för länge sedan.

Jag vill så gärna att de ska vara nöjda efter denna dag! Kommer givetvis ha batteripack med två fulladdade batterier och massor med minne denna dag!

Jag skulle definitivt se till att ha även en vidvinkel. Dessutom ett kamerahus till. Vad gör du om din enda kamera lägger av?

Första gången jag gör ett inlägg i forumet på Fotosidan. Jag har fotat i ett par år med systemkamera och använder nu en Canon 600D och oftast sitter ett 50/1.8 på.

Men till min fråga, min syster tar i år studenten och hela hennes årskurs (60 st) har utsett mig till lämpligast att dokumentera dagen. Det som ska fotas är:
  • Champagnefrukost
  • Utspring från skolan
  • Flakfärd

Vill nu ha era allra bästa tips och funderingar och rekommendationer för hur detta ska gå vägen. Det jag är mest orolig för är vidvinkeln på flaket i och med att 50mm inte tar med så mycket och det inte finns så mycket plats att utnyttja. Vill helst inte använda mitt 18-55 heller då jag växt ur det för länge sedan.

Jag vill så gärna att de ska vara nöjda efter denna dag! Kommer givetvis ha batteripack med två fulladdade batterier och massor med minne denna dag!

Vad är det för fel på 18-55? Då får du ju på en Canon motsvarande 28 mm vidvinkel i 35 mm-formatet. Om pengar inte är ngt problem, kan jag varmt rekommendera Sigma 10-20 mm. Då får du ca 15-30 mm som komplement till din fasta 50 mm. Men om 28 mm är tillräcklig vidvinkel, lägg pengarna på några flaskor bra skumpa och använd ditt kit-objektiv. För den typ av fotografering räcker det långt. Min uppfattning är att det finns en massa snobbism förknippat med utrustning, en snobbism som sällan motsvarar vare sig fotografens skicklighet eller kvaliteten på de bilder som förväntas. Visst - min Nikon 105 mm f:2.8 Micro-Nikkor, är optiskt betydligt mycket bättre än min Nikon 18-200 zoom, men zoomen har jag klarat mig långt med ändå. Det kit-objektiv som följde med min Nikon D50 för flera år sen är det heller inget optiskt fel på - åtminstone inte några som märks för blotta ögat vid normala utskrifter eller för publicering på nätet. Men, en supervidvinkel som Sigman är definitivt aldrig fel att ha i väskan (men det väger en del).

/ mvh FiCa1

PS. Hoppas du hinner njuta av syrrans stora dag. Vänta med skumpan till efter att uppdraget förts i hamn. Lycka till. DS

Tack!

Tack för snabba svar. Jo, det är mycket tjafs och diskussioner om 18-55:an, men min fungerar inte felfritt vilket gör att jag inte vågar lita på den. AF:en fungerar bara ibland och det finns ingen garanti kvar på den, känner att jag inte vill lägga ner reparationskonstnader på ett sådant objektiv. Har dock inte möjlighet att köpa nytt heller...

Skumpa blir det inte någon gång denna dag - och ingen annan dag heller. Alkohol finns inte i mitt liv ;)

Tack för snabba svar. Jo, det är mycket tjafs och diskussioner om 18-55:an, men min fungerar inte felfritt vilket gör att jag inte vågar lita på den. AF:en fungerar bara ibland och det finns ingen garanti kvar på den, känner att jag inte vill lägga ner reparationskonstnader på ett sådant objektiv. Har dock inte möjlighet att köpa nytt heller...

Skumpa blir det inte någon gång denna dag - och ingen annan dag heller. Alkohol finns inte i mitt liv ;)

Ok, I see. Champagne är inte alkohol, det är en dryck att avnjuta i måtliga mängder vid vissa väl valda tillfällen. Men bör avstås från i sambande med plikter som ditt (den kan stiga folk åt huvudet). reparation = nej. Men hur ska du lösa objektivproblemet om du inte kan använda 18-55 och inte har råd att köpa nytt? Kan du låna ett objektiv? Ett alternativ är att köra kompaktkamera som komplement. Det bör funka så länge ljuset räcker till. Mobilkamera? iPhone4 och motsvarande Androider funkar också helt ok i dagsljus. Tänk kreativt - om du nu tvingas vara begränsad av tekniken, vilken typ av bilder kan du då absolut INTE ta? Och vilka KAN du ta? Gör teknikbristerna till bildmässiga utgångspunkter för ditt uppdrag, istället för att fokusera på (ursäkta vitsen) problem och begränsningar. kanske några foto- och filmappar till en mobiltelefon med hyfsad kamera är en vettig investering när ekonomin inte räcker till. Men allt hänger ju på vad "beställarna" förväntar sig av fotografen.

/ mvh FiCa1

Flakfärden

Om jag endast haft 50mm.

Ta några gruppbilder nedanför när de gått på flaket. Kan du dina settings så går det på max 30 sek att bränna av ett gäng gruppbilder. Sen åker du med flaket och kör lite närbilder eller vad du nu kommer få plats med. Sen om jag vore du så hade jag bett personen som kör att släppa av mig lite tidigare för att sedan köra förbi mig varpå det kan tas några bilder där de är i fart. Sen när de stannar så hade jag plåtat medans och efter alla stigit av.

Så hade jag löst flakfärden om jag hade jobbat med de förutsättningarna som du beskriver.

Planera efter dina styrkor! Finns ofta lösningar.

Lycka till!

Mvh
Hampus

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto