Annons

Studioblixt & lampor

Produkter
(logga in för att koppla)

pitchblack

Aktiv medlem
Hej,
Jag håller på & sneglar lite på att plocka ihop en liten studio hemma och har en sak som jag funderar över. Vad är det för praktisk skillnad på en studioblixt och en studiolampa? Eller snarare; när och varför skulle man välja den ena över den andra (eller kanske kombinera dem)?

Tack på förhand!

MvH,
Henrik

pitchblack skrev:
Hej,
Jag håller på & sneglar lite på att plocka ihop en liten studio hemma och har en sak som jag funderar över. Vad är det för praktisk skillnad på en studioblixt och en studiolampa? Eller snarare; när och varför skulle man välja den ena över den andra (eller kanske kombinera dem)?

Tack på förhand!

MvH,
Henrik

Som jag skrivit i en annan tråd om detta:
Fast ljus utvecklar mer värme har jag fått för mig. Plus är att man ser på en gång hur ljuset faller.

Blixt ger inga värmeproblem. Dock bör man mätal juset med en ljusmätare (eller om man kör digitalt kan man prova sig fram).

Till båda bör man ha paraply eller softbox, så inte ljuset blir för hårt.

Själv så köpte jag blixt.

Re: Re: Studioblixt & lampor

Daniel, tackar för ditt svar! Jag försökte hitta tidigare trådar om ämnen, men misslyckades.. Sorry att det dök upp ytterligare en tråd om det. :)

Ok, så det är primärt värme det handlar om alltså. Är det några effektskillnad mellan blixt och lampa, eller motsvarar 500W samma ljus på båda (om man undantar färgtemperatur etc.)? Finns det inte även blixtar med ledljus så att man får en förhandsvisning på hur ljuset faller?

MvH,
Henrik

Trracer skrev:
Som jag skrivit i en annan tråd om detta:
Fast ljus utvecklar mer värme har jag fått för mig. Plus är att man ser på en gång hur ljuset faller.

Blixt ger inga värmeproblem. Dock bör man mätal juset med en ljusmätare (eller om man kör digitalt kan man prova sig fram).

Till båda bör man ha paraply eller softbox, så inte ljuset blir för hårt.

Själv så köpte jag blixt.

ANNONS
Götaplatsens Foto