PerKr skrev:
Eftersom min 350D saknar sync-uttag funderar jag på om man kunde använda den inbyggda blixten för att utlösa en studioblixt som slav. Hur stor inverkan på resultatet får den inbyggda blixten om man gör på detta sätt?
Det kan funka, jag har provat vid något tillfälle med inbyggd blixt och tyvärr så var slavtändarna på mina blixtar inte så värst känsliga för ljuset från den relativt svaga kamerablixten vilket gjorde att det klickade ibland. Jag föredrar då personligen sladdar eller motsvarande för att vara säker på att de utlöses.
Ljuset kan bidra till bilden, men om blixtarna är mycket starkare kanske det inte är så tydligt i samtliga fall. Dock så är det begränsande om du tex vill kunna laborera med bilder där det inte ska finnas något ljus framifrån.
Vet inte heller om det är möjligt att stänga av förblixtarna på en 350D. Risken finns att studioblixtarna utlöses för tidigt annars.
En adapter till blixtskon är riktigt billig och IR-sändare behöver inte vara så dyra heller. Det finns tom enklare och billiga radiosändare som kan funka mycket bra i studiomiljö. Det finns flera trådar om detta.
Hur många blixtar och reflektorer behövs för att åstadkomma hyfsat bra helpersons-porträtt (uttrycket känns fel, men jag kommer inte på ngt vettigare?) på en relativt begränsad yta?
Omöjligt att svara på. Det finns ljussättningar som utgår från en ljuskälla, och sen kan man bygga på hur mycket som helst. Huvudljus (main eller key), ifyllnadsljus (fill), bakgrundsljus, accentljus (kicker), osv. Vissa av dessa kanske är reflektorskärmar, andra är blixtar tex.
Innan artificiellt ljus fanns så hade man i princip en ljuskälla, solen, kanske genom ett stort fönster. I bästa fall fanns något i närheten som reflekterade ljuset tillbaka för att fylla i skuggorna. Många kända målare och senare även fotografer utgick från det. Så det är inte så att en viss typ av bilder behöver en viss mängd ljuskällor utan snarare att en viss typ av
ljussättning använder sig av ett visst antal ljuskällor. Det beror därför helt på vad du vill uppnå. Om du inte redan har gjort det så kan det vara en bra start att titta i någon bok om studiofoto. Ofta har de exempelbilder med uppställningar så man kan se hur de gjort.
Ska man köpa utrustning så är väl två stycken ganska bra start som ger dig flera alternativ att laborera med och med en eller ett par reflektorskärmar kan man komma mycket långt. Det går ju alltid att komplettera med fler om man känner att det finns ett behov. Fast mer viktigt än antalet ljuskällor är snarare ljusets beskaffenhet, dvs hur det ser ut, något man kan påverka med tillbehör som softboxar, paraplyer etc.