Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixt som slav

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
frågan har säkert dykt upp förut.

Eftersom min 350D saknar sync-uttag funderar jag på om man kunde använda den inbyggda blixten för att utlösa en studioblixt som slav. Hur stor inverkan på resultatet får den inbyggda blixten om man gör på detta sätt?

Hur många blixtar och reflektorer behövs för att åstadkomma hyfsat bra helpersons-porträtt (uttrycket känns fel, men jag kommer inte på ngt vettigare?) på en relativt begränsad yta?

Din första fråga överlämnar jag till teknikexperterna att besvara. Vad jag vet blir det dock problem om man inte kan stänga "förblixten".

Din andra fråga däremot har jag lite erfarenheter av. Jag plåtar i en hemmastudio (ett "halvstort" vardagsrum) som rensas på möbler vissa perioder - puh.

Jag har en "paraplyblixt" som huvudljus och två slavar som jag riktar mot vägg/tak då jag är ute efter en så jämn belysning som möjligt. En blixt på kameran triggar paraplyet o slavarna. Den på kameran har en hemgjord diffusor för att inte ge för hårt ljus. Ibland fläskar jag på lite extra för att lysa upp modellen, ibland går den på sparlåga och enda funktionen är att trigga de andra blixtarna. Min senaste bild på Jessie är belyst på det viset.

Men det kan räcka med mindre ljus förstås om är ute efter "mer skuggor" typ.

PerKr skrev:
Eftersom min 350D saknar sync-uttag funderar jag på om man kunde använda den inbyggda blixten för att utlösa en studioblixt som slav. Hur stor inverkan på resultatet får den inbyggda blixten om man gör på detta sätt?
Det kan funka, jag har provat vid något tillfälle med inbyggd blixt och tyvärr så var slavtändarna på mina blixtar inte så värst känsliga för ljuset från den relativt svaga kamerablixten vilket gjorde att det klickade ibland. Jag föredrar då personligen sladdar eller motsvarande för att vara säker på att de utlöses.

Ljuset kan bidra till bilden, men om blixtarna är mycket starkare kanske det inte är så tydligt i samtliga fall. Dock så är det begränsande om du tex vill kunna laborera med bilder där det inte ska finnas något ljus framifrån.

Vet inte heller om det är möjligt att stänga av förblixtarna på en 350D. Risken finns att studioblixtarna utlöses för tidigt annars.

En adapter till blixtskon är riktigt billig och IR-sändare behöver inte vara så dyra heller. Det finns tom enklare och billiga radiosändare som kan funka mycket bra i studiomiljö. Det finns flera trådar om detta.

Hur många blixtar och reflektorer behövs för att åstadkomma hyfsat bra helpersons-porträtt (uttrycket känns fel, men jag kommer inte på ngt vettigare?) på en relativt begränsad yta?
Omöjligt att svara på. Det finns ljussättningar som utgår från en ljuskälla, och sen kan man bygga på hur mycket som helst. Huvudljus (main eller key), ifyllnadsljus (fill), bakgrundsljus, accentljus (kicker), osv. Vissa av dessa kanske är reflektorskärmar, andra är blixtar tex.

Innan artificiellt ljus fanns så hade man i princip en ljuskälla, solen, kanske genom ett stort fönster. I bästa fall fanns något i närheten som reflekterade ljuset tillbaka för att fylla i skuggorna. Många kända målare och senare även fotografer utgick från det. Så det är inte så att en viss typ av bilder behöver en viss mängd ljuskällor utan snarare att en viss typ av ljussättning använder sig av ett visst antal ljuskällor. Det beror därför helt på vad du vill uppnå. Om du inte redan har gjort det så kan det vara en bra start att titta i någon bok om studiofoto. Ofta har de exempelbilder med uppställningar så man kan se hur de gjort.

Ska man köpa utrustning så är väl två stycken ganska bra start som ger dig flera alternativ att laborera med och med en eller ett par reflektorskärmar kan man komma mycket långt. Det går ju alltid att komplettera med fler om man känner att det finns ett behov. Fast mer viktigt än antalet ljuskällor är snarare ljusets beskaffenhet, dvs hur det ser ut, något man kan påverka med tillbehör som softboxar, paraplyer etc.

Re: Re: Studioblixt som slav

Piha skrev:
Du behöver en sån här så slipper du krångla till det.

funderade på det ett tag men blev tveksam när jag hörde att funktionen kunde bli lite osäker m eos. har du ngra erfarenheter av det? Och hur är det med trigger-spänningen (ytterligare en sån där sak som skrämt livet ur mig när jag fått veta att det kan vara ett problem)?

Jag laddade ned manualen till 350D för att kolla efter men där står ingenting. (Skäms, Canon! Sådan information bör stå i manualen.) Jag har sett källor på nätet som säger 250V men skulle inte vilja ta det för absolut sant förrän jag ser det bekräftat från tillverkarens håll. Bäst är nog att ringa Canon och kolla.

Blixtarna kan man lät mäta upp själv (eller om man tror på de idéella insatserna, se efter på http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html).

Hamas adapter skyddar inte (och dessutom har mitt ex lite taskig passform) men är ruskigt billig. För att skydda sig kan man tex köpa Wein Safe Sync (via B&H eller Amazon/Adorama) eller någon av Paramount Cords sladdar, men man får vara beredd på att åderlåta plånboken. Jag har en Wein HSHS som har bättre passform än Hamas och dessutom testknapp. Föredrar den framför Hamas.

Självklart slipper man detta problem med radio- och IR-lösningarna. Det behöver inte gå dåligt men man kan grilla något och det är dumt att chansa med sin dyrt införskaffade kamera.

ANNONS