Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Studioblixtar eller fler externa?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Har börjat plåta mer och mer porträtt och står i valet och kvalet att antingen skaffa ett instegs studiokit för 3-4000 från kaffebrus eller ytterligare en extern blixt, typ Nikons SB-900 och köra den tillsammans med min SB-800.

Frågan...om man inte har för avsikt/fysiskt utrymme att sätta upp en studio hemma, är det inte mer flexibelt att köra vidare på externa med ev softbox till? Fotar inga stora grejer utan är mest småuppdrag ute hos folk och uteslutande porträtt.

Vad tror ni?

Det beror på hur du tror att du kommer att fortsätta. Själv köpte jag ett studiokit och tyckte snart att det behövdes ytterligare två studioblixtar för att ha möjlighet att sätta alla ljussättningar som jag önskade. Det skulle bli ganska dyrt att skaffa tre till externa i SB-900-klassen men det kanske inte alls är aktuellt för dig att bygga vidare.

För den typ av uppdrag du beskriver skulle jag föredra två externa med paraplyer. Paraplyer är väldigt mycket smidigare att frakta och snabbt sätta upp. Föredrar softbox i hemmastudion.

Tack för era inlägg. Inspirerande videoklipp. Lutar nog alltmer åt en extra blixt + paraply och ev softbox. Bra att "köra in sig" på och om man vill utvecklas så blir ju nästa steg studiokit.

ANNONS
Götaplatsens Foto