Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite frågor om Nikon CLS och studio.

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ett uppdrag som jag fått närmar sig nu med stormsteg och jag har rätt klart för mig vilken uppsättning ljus och objektiv etc jag har tänkt använda för jobbet.

Mitt portabla studiokit består av 3 speedlights och 2 paraplyer och en softbox med stativ etc.
Jag ska fota ett par gruppbilder och lite enskilda porträtt därefter.
Det här med studio är inte riktigt min grej även om jag nu har blivit lite mer erfaren på det än förr då jag bara använde mina speedlights för att lätta upp utomhus eller enskilt inomhus etc.

Jag har tränat en del innan hemma inför uppdraget och det är några "variabler" jag skulle vilja minimera innan det är dags så det blir så lite knas som möjligt då det är dags on location hehe.

Jag har hemma fotat manuellt i kameran men med TTL på speedlightsen.
Jag vet att CLS är gjort för att få till rätt exponering beräknat från alla blixtarna och tillsammans med allt det befintliga ljuset och att man sedan får justera från sin kommander i kameran med kompensation för att antingen göra båda enheterna starkare/svagare eller en av grupperna istället för att variera styrka.
Som jag läst och också märkt själv blir det här lite "meck" innan man hittar rätt ljus och exponering eftersom ljusstyrkan alltid blir lite olika beoende på allt ljus omkring och den bakgrund man har etc till skillnad från att köra helt manuellt med blixtarna.
Min fråga är, kan jag köra de båda blixtarna i manuellt läge men ändå "slava" dom från min kommander? Eller vad är bäst enligt er erfarenhet?
En annan sak jag tänkt på är exponeringsmätaren i min kamera. Jag kör på runt 3-400 ISO och på bländare 5,6-8 och 80 i slutare. Och det har fungerat bäst att ha runt +1,5-+2,0 i exponerings kompensation på båda blixtrarna i kommandern i kameran. Dock har exponeringsmätaren i kameran varit långt ifrån läge 0 utan visar på väldigt mycket för lite ljus även om det ser bra ut i displayen och också då jag tittar på korten efteråt. Jag har bara justerat efter hur det ser ut med bländare, ISO och kompensation tills jag tycker det SER bra ut. Varför visar mätaren så tokigt dock hehe? Får inte ihop det riktigt;)

Har ni några bra råd eller erfarenhet av CLS eller så så är jag tacksam för alla ni har!
/Martin.
 
Jag har kört mycket med Nikon CLS och jag fick lära mig hur man använde det på en Nikon-kurs som var några timmar. Den var mycket nyttig, dittills hade jag gjort allt annorlunda, nu blev allt mycket enklare och bättre :)
Sammanfattningsvis kör man blixten i commandläge, alla blixtarna i grupp A eller fördelade som man vill, en blixt i grupp A och en eller två i grupp B. På menyn i kameran ställer man in de externa blixtarna på manuell. Då jag mingelfotograferat en del riktade jag blixtarna uppåt i taket och fick då en bra allmänbelysning i hela lokalen i allmänhet. Ska man ta grupper och porträtt kan man rikta blixtarna mot motivet, helst då med ett paraply.
Kameran kör man i läge manuell på lämplig ISO, bländare och tid. Man tar några provbilder och ställer in blixtarnas styrka så det blir bra bilder. Den inbyggda blixten brukar jag köra TTL med kompensation 0 till -3 eller -7. Sen är det bara att blixtra på :)
Vill man inte ha med den inbyggda blixten (pga blänk eller andra anledningar) sätter man den på läge "--" i menyn. Den kan dock ge ett litet tillskott, ska det också bort får man sätta på "solglasögon", en skärm som sätts framför den inbyggda blixten. Då ger den inget tillskottsljus i bilden.
 
Jag har kört mycket med Nikon CLS och jag fick lära mig hur man använde det på en Nikon-kurs som var några timmar. Den var mycket nyttig, dittills hade jag gjort allt annorlunda, nu blev allt mycket enklare och bättre :)
Sammanfattningsvis kör man blixten i commandläge, alla blixtarna i grupp A eller fördelade som man vill, en blixt i grupp A och en eller två i grupp B. På menyn i kameran ställer man in de externa blixtarna på manuell. Då jag mingelfotograferat en del riktade jag blixtarna uppåt i taket och fick då en bra allmänbelysning i hela lokalen i allmänhet. Ska man ta grupper och porträtt kan man rikta blixtarna mot motivet, helst då med ett paraply.
Kameran kör man i läge manuell på lämplig ISO, bländare och tid. Man tar några provbilder och ställer in blixtarnas styrka så det blir bra bilder. Den inbyggda blixten brukar jag köra TTL med kompensation 0 till -3 eller -7. Sen är det bara att blixtra på :)
Vill man inte ha med den inbyggda blixten (pga blänk eller andra anledningar) sätter man den på läge "--" i menyn. Den kan dock ge ett litet tillskott, ska det också bort får man sätta på "solglasögon", en skärm som sätts framför den inbyggda blixten. Då ger den inget tillskottsljus i bilden.


tack för svaret! Jag kör precis som du beskriver men jag har använt mig av TTL på blixtrarna och sedan från kamerans kommando menu lagt på extra styrka där på de grupper jag lagt in och sedan haft kamerans inbyggda till ingenting precis som du skrev om. Sedan för grupp bilden jag ska ta kör jag med indirekt blixt in i 2 paraplyer framifrån. Men du menar alltså att jag kan ställa in båda blixtarna på kommando ( su4?) och sedan ställa styrka från kamera panelen och att dom svarar på min inbyggda blixt precis som när de är i TTL?
Det var det jag hoppades på så att jag kan ha samma exponering och styrka och hitta det innan plåtningen så jag slipper ha varierande exponering hela tiden.
/Martin.
 
Det är just så jag kör och som jag lärt av Nikon-skolan. Manuellt rakt igenom, möjligtvis med undantag av den inbyggda blixten, som kan vara i läge TTL eller "--" (med eller utan avskärmining).
 
Perfekt, då ska jag börja träna på det lite ikväll:)
Tusen tack.
Bryr du dig förresten om det där med kamerans ljusmätare och försöker få den mot 0 strecket, eller går du mer på att försöka få till rätt ljus tills du är nöjd?
/Martin.
 
Jag går på känn, har tagit så mycket inomhusbilder så jag vet ungefär hur mycket jag ska kräma på med blixtarna. Om du är rädd om kameran så blända ner lite mer än vanligt och öka sedan bländaren tills du kommer till den ljushet du vill ha på bilden, brukar gå på några bilder så har man gafflat in sig ganska hyfsat
 
Jag går på känn, har tagit så mycket inomhusbilder så jag vet ungefär hur mycket jag ska kräma på med blixtarna. Om du är rädd om kameran så blända ner lite mer än vanligt och öka sedan bländaren tills du kommer till den ljushet du vill ha på bilden, brukar gå på några bilder så har man gafflat in sig ganska hyfsat


ok då vet jag iallafall att det inte är något att stirra sig blind på utan att känna sig fram till rätt ljus också funkar:)
/Martin.
 
Här får du några tankar från mig i frågan:

För det första så är det klart som tusan att exponeringsmätaren i kameran visar ett minusvärde. Annars hade du ju inte behövt någon blixt eller hur? :)

Ska man rigga en stationär lösning så är det vettigt att ställa blixtstyrka och kamera manuellt för att få exakt samma exponering genom hela serien. Annars kommer den att variera beroende på kläder, din egen position osv, Ställ in det så att du väljer bländare för det skärpedjup du vill ha och justera sedan tiden för att få "rätt" mängd befintligt ljus med i bilden. Sedan börjar du lägga till blixtarna en i taget och justerar tills du blir nöjd. En ljusmätare gör livet enklare här om man hör till den skaran som gillar att använda dom men det är absolut inte nödvändigt.

När jag är på mera rörlig fot och det går lite undan så brukar jag ofta ställa kameran manuellt för att styra mängden befintligt ljus och sedan låta blixten gå på TTL. Funkar ypperligt om man har en assistent med blixt på pinne för snabba bilder on location. Har jag flera blixtar i ett sådan läge justerar jag bara den inbördes balansen genom +/- kompensation på de olika grupperna.

Lycka till!
 
Här får du några tankar från mig i frågan:

För det första så är det klart som tusan att exponeringsmätaren i kameran visar ett minusvärde. Annars hade du ju inte behövt någon blixt eller hur? :)

Ska man rigga en stationär lösning så är det vettigt att ställa blixtstyrka och kamera manuellt för att få exakt samma exponering genom hela serien. Annars kommer den att variera beroende på kläder, din egen position osv, Ställ in det så att du väljer bländare för det skärpedjup du vill ha och justera sedan tiden för att få "rätt" mängd befintligt ljus med i bilden. Sedan börjar du lägga till blixtarna en i taget och justerar tills du blir nöjd. En ljusmätare gör livet enklare här om man hör till den skaran som gillar att använda dom men det är absolut inte nödvändigt.

När jag är på mera rörlig fot och det går lite undan så brukar jag ofta ställa kameran manuellt för att styra mängden befintligt ljus och sedan låta blixten gå på TTL. Funkar ypperligt om man har en assistent med blixt på pinne för snabba bilder on location. Har jag flera blixtar i ett sådan läge justerar jag bara den inbördes balansen genom +/- kompensation på de olika grupperna.

Lycka till!

tack för de tankarna! Haha ja det har du förstås rätt i( angående ljusmätaren på kameran). Kär nästan alltid på bländarautomatik och har ganska nyligen givit mig in på detta med studio och blixt on location.
Har dock haft med mig speedlights ett par år nu för att lätta upp och kanske köra med ett stativ då jag varit ute och plåtat. Men detta är faktiskt första gången som jag tar ett uppdrag då jag måste behålla samma exponering( på ett ungefär) och med den mängden människor jag ska plåta.
Det är lite nervigt men spännande samtidigt för att se vad jag kan prestera med den utrustningen jag har.
Jag testade hemma igår mot en vit och svart bakgrund manuellt på kamera och blixt. Och efter ett par tester kom jag fram till en bra exponering tycker jag.
Blir kanske något andra förutsättningar där då det blir en vit vägg och säkerligen också lysrör eller så som befintligt ljus i lokalen.
Jag körde på en slutare med 125 och en bländare på runt 8 eller så vill jag minnas,
Körde med 2 paraplyer stående strax över bakom mig på vardera sida lite vinklade innåt mot min modell.
Sedan körde jag en softbox från kamera höger och ett paraply strax bakom mig till vänster för porträttet.
/Martin.
 
ANNONS