Annons

Studiopaket.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns åtskilliga trådar om små blixtpaket här på forumet.

Dock kan nämnas att du bör köpa till en IR eller radiosändare för att styra blixtarna. Om du bara använder de hemma lär de räcka till.

Kanske köpa till en softbox eller åtminstone paraplyer med reflektiv yta så du inte förlorar så mycket ljus ( det är vita lätt transparenta paraplyer som följer med ).

Har själv detta paket som som komplement till mina andra blixtar hemma. Väldigt prisvärt tycker jag. Dessutom kan man köpa till lite tillbehör som barndoors och raster för en billig penning.

Ska du fota folk kan det vara bra med en pappersbakgrund. Finns på rulle för 700 spänn ( 11 x 27 meter ).

OKej okej :) Men paraplyer o allt duger till en "hemma användare" ? Detta paket är tänk för att jag ska lära mig mer om studiofoto.

Duger alldeles utmärkt som en god start.
Om/när man behöver tilbehör märker man snart.

Har själv gått samma väg fast jag började med enkla bygglampor och tog det därifrån.

pellepiano skrev:
Duger alldeles utmärkt som en god start.
Om/när man behöver tilbehör märker man snart.

Har själv gått samma väg fast jag började med enkla bygglampor och tog det därifrån.

Ok! Det låter bra det..Visst är det allt man behöver förutom bakrund?
(Menar kablage osv )

Man måste trigga blixtarna med nåt. Antingen kamerans inbyggda blixt, IR sändare eller radiosändare. Att använda kamerans blixt är inte bra ( även om den är ganska svag så den inte syns så mycket i bild ( på porträtt lär den göra det )). Och du får alltid med den i ögonreflexerna ( hu )

En IR sändare kostar 300 kronor på kaffebrus och fungerar bra inomhus. Monteras på kamerans blixtsko.Väldigt smidigt.

Med just dessa paraplyer får du mer ljus om du inte studsar ljuset utan skjuter genom paraplyet mot modellen.

Mer behövs inte för att starta ( man kan göra mycket med EN blixt oxå ).

pellepiano skrev:
Man måste trigga blixtarna med nåt. Antingen kamerans inbyggda blixt, IR sändare eller radiosändare. Att använda kamerans blixt är inte bra ( även om den är ganska svag så den inte syns så mycket i bild ( på porträtt lär den göra det )). Och du får alltid med den i ögonreflexerna ( hu )

En IR sändare kostar 300 kronor på kaffebrus och fungerar bra inomhus. Monteras på kamerans blixtsko.Väldigt smidigt.

Med just dessa paraplyer får du mer ljus om du inte studsar ljuset utan skjuter genom paraplyet mot modellen.

Mer behövs inte för att starta ( man kan göra mycket med EN blixt oxå ).

Men asså..En ir sändare på blixtskon, jag har läst lite trådar tidigare om sånna. Som jag fattat det skickar IR sändaren exponeringsinformation till blixtarna?

Och en till sak som jag grubblade på igår när ja skulle sova.. Du säger att dom dessa paraplyer inte studsar tillbaka så bra ljus..Kan man inte sätta alufolie innanför så det studsar tillbaka?

Du har tyvärr inte fattat rätt ;). Den enda informationen som IR-sändaren (kaffebrus har bra/billiga) skickar är att "nu är det dags" också blixtrar de.

MVH

Johan

Slav3r skrev:
Men asså..En ir sändare på blixtskon, jag har läst lite trådar tidigare om sånna. Som jag fattat det skickar IR sändaren exponeringsinformation till blixtarna?

IR sändare skickar bara ljus, ingen information.

Aluminiumfolie fungerar bra , men sätt det på baksidan så ljuset studsar först på parplyets tyg sen på folien. Risken är att ljuset blir för hårt annars.

Damn :/ Trodde ja hade lite rätt där ett tag :p
Nä men okej..Men är en IR-sändare en "måste ha sak" ?

Edit: Hur skickar den ljus ?

Den skickar infrarött ljus. Sätter den i blixtskon. Blixtarna ser det infraröda ljuset och blixtar då.

Går även att köpa en radiosändare. Fungera på samma sätt fast bättre i praktiken (då sändaren skickar ut radiosignaler så den behöver inte "se" blixtarna")

MVH

Johan

mr_rockster skrev:
Den skickar infrarött ljus. Sätter den i blixtskon. Blixtarna ser det infraröda ljuset och blixtar då.

Går även att köpa en radiosändare. Fungera på samma sätt fast bättre i praktiken (då sändaren skickar ut radiosignaler så den behöver inte "se" blixtarna")

MVH

Johan

Aha! Tack för den förklaringen :) Nu fattar ja iaf.

Blixtsynk

Finns det blixtsynkkontakt på Canon 350D?
Om inte så behövs det en adapter mellan blixtskon och synkkabeln till blixten!

/prylnissen

Re: Blixtsynk

prylnissen skrev:

/prylnissen

Jag kollade manualen och jag såg inte att det stog nåt sånt.? Vad kostar en sån då?

Re: Blixtsynk

prylnissen skrev:

/prylnissen

Helt riktigt, visste inte vilken kamera det gällde.
Den kostar någon hundring tror jag.
Jesper

ANNONS
Götaplatsens Foto