Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Studioset 3 x 160Ws kaffebrus
- Trådstartare johnnynu
- Start datum
johnnynu
Aktiv medlem
tannler skrev:
Billigt = lågt pris - eller billigt = skräp?
Det första håller jag med om, men inte det andra. Du får vad Du betalar för.
Det räcker med en synkkabel, de andra blixtarna synkar den den kabelanslutna blixten. Vill Du minska snubblet, skaffa en radiotrigger.
Jo, precis man får vad man betalar. 3 blixtar för det priset gämfört med en SB-800 för typ samma pris.
Är detta något att ha?
pellepiano
Aktiv medlem
Jag har kört i några år nu med Kaffebrus billigaste blixtar, de som ingår i Lite-paketet ( 110 ws ).
Har till och med köpt 2 såna paket. Tycker de är otroligt prisvärda tycker jag. De finns med på alla mina bilder.
Triggar dem med en enkel IR sändare.
Har till och med köpt 2 såna paket. Tycker de är otroligt prisvärda tycker jag. De finns med på alla mina bilder.
johnnynu
Aktiv medlem
pellepiano skrev:
Jag har kört i några år nu med Kaffebrus billigaste blixtar, de som ingår i Lite-paketet ( 110 ws ).
Ok. Låter nice. Kanske duger med dem då!
En kabel är ingen fara för mig, iaf inte till produktbilderna att börja med.
Går det inte att koppla till en SB-800 om man så vill och kör trådlöst eller synkas de inte ihop då?
johnnynu
Aktiv medlem
tannler skrev:
Du kopplar EN blixt till kameran - synkkabel, IR eller radio, vilket Du vill - de andra ställs som Slave och triggas när den som kopplats till kameran löser ut.
Jag är förtjust i radiotrigger.
ok.
pellepiano
Aktiv medlem
Jo, radiotriggers är att föredra, speciellt utomhus då IR tex är känsligt för solljus.
tannler
Aktiv medlem
Enda anledningen, som jag ser det, att använda IR-trigger, är om det finns en musikstudio i anslutning till fotostudion och de använder trådlösa mickar. Gissa om det är frustrerande med alla spontantriggningar, innan man hittadr var de finns och kan be dem byta kanal. Kan man inte det, är det IR som gäller.
BugEyes
Aktiv medlem
Kaffebrus blixtar är bra enligt min erfarenhet, har kört deras starfoto blixtar tre år snart och dom funkar perfekt.
Tre blixtar är bättre än två när man fotar porträtt och räcker till det allra mesta.
Det jag har emot dom blixtar som ingår i det kit du tittar på är att dom inte har ett riktigt tillbehörsfäste. Du kan inte använda så många olika tillbehör på dom. Bättre med dom blixtar som har Bowens bajonett från Kaffebrus, till det finns det alla upptänkliga tillbehör att köpa.
Tre blixtar är bättre än två när man fotar porträtt och räcker till det allra mesta.
Det jag har emot dom blixtar som ingår i det kit du tittar på är att dom inte har ett riktigt tillbehörsfäste. Du kan inte använda så många olika tillbehör på dom. Bättre med dom blixtar som har Bowens bajonett från Kaffebrus, till det finns det alla upptänkliga tillbehör att köpa.
pellepiano
Aktiv medlem
johnnynu skrev:
Hur många blixtar kan man trigga?
I princip alla studioblixtar har fotoceller som känner av om en annan blixt går av. Så du kan trigga hur många som helst.
johnnynu
Aktiv medlem
BugEyes skrev:
Kaffebrus blixtar är bra enligt min erfarenhet, har kört deras starfoto blixtar tre år snart och dom funkar perfekt.
Vilket kit är det?
http://kaffebrus.com/studioset-3-x-150ws-659.html ?
BugEyes
Aktiv medlem
Detta till exempel http://kaffebrus.com/studioset-2-x-200ws-318.html
Vill du ha tre kan du koplettera med en mindre billigare som tex denna...
http://www.kaffebrus.com/qh-110ws-4.html
För du kommer inte behöva Bowens fästet på alla tre blixtarna.
Vill du ha tre kan du koplettera med en mindre billigare som tex denna...
http://www.kaffebrus.com/qh-110ws-4.html
För du kommer inte behöva Bowens fästet på alla tre blixtarna.
tannler
Aktiv medlem
Johnny - läs på. Det är uppenbart av Dina frågor att Du inte riktigt har kläm på blixtar och blixtar.Johnny Högdahl skrev: Hur många blixtar kan man trigga? Räcker det att trigga en blixt (vilken som helst).
Alla måste välla endå ställas in i kameran?
Kamerablixtar, monterade i hotshoe, mhja sladd, eller trådlösa, är "intelligenta" och kan använda olika former av automatik, TTL, eTTL, ADI, HSM, eller vad nu tillverkarnas marknadsförare hittat för snitsig akronym. I en del kameror går det att välja ganska brett bland funktionerna, likaså gåt det att ställ in saker på blixtarna så att blixt<->kamera kan samverka.
Studioblixtar är tvärtemot - stendumma - de kan bara en sak; att lösa ut på kommando och ge det ljus Du bett om. De har ingen chans att mäta sig fram eller anpassa sig. Du styr den genom att ställa in följande saker:
• Kameran på M
• ISO ( välj helst det bas-ISO kameran konstruerats för )
• Bländare
• Tid ( måste vara längre än minsta synktiden )
• Blixteffekten ( 1/1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 etc. )
Genom att laborera med de tre sista värdena och ibland också ISO, belyser Du bakgrund och motiv på sådant sätt att Du får till den bild Du vill ha. Det är Du som måste fatta beslut och göra ändringarna. Kameran/blixten hjälper Dig inte.
johnnynu
Aktiv medlem
tannler skrev:
Johnny - läs på. Det är uppenbart av Dina frågor att Du inte riktigt har kläm på blixtar och blixtar.
Kamerablixtar, monterade i hotshoe, mhja sladd, eller trådlösa, är "intelligenta" och kan använda olika former av automatik, TTL, eTTL, ADI, HSM, eller vad nu tillverkarnas marknadsförare hittat för snitsig akronym. I en del kameror går det att välja ganska brett bland funktionerna, likaså gåt det att ställ in saker på blixtarna så att blixt<->kamera kan samverka.
Studioblixtar är tvärtemot - stendumma - de kan bara en sak; att lösa ut på kommando och ge det ljus Du bett om. De har ingen chans att mäta sig fram eller anpassa sig. Du styr den genom att ställa in följande saker:
• Kameran på M
• ISO ( välj helst det bas-ISO kameran konstruerats för )
• Bländare
• Tid ( måste vara längre än minsta synktiden )
• Blixteffekten ( 1/1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 etc. )
Genom att laborera med de tre sista värdena och ibland också ISO, belyser Du bakgrund och motiv på sådant sätt att Du får till den bild Du vill ha. Det är Du som måste fatta beslut och göra ändringarna. Kameran/blixten hjälper Dig inte.
Ok.
Behöver egentligen bara råd för en duglig setup till porträtt/porträtt. Inställningar m.m laborerar man sig säkert fram när man väl har grejerna. De jag fick tips om verkar vettiga...
Tack för alla svar!