Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Styrning av blixtljus

Produkter
(logga in för att koppla)

pgadler

Medlem
Hej alla,

Jag gick ju Fotosidan trevliga kvällskurs i studiofotografering nyligen. Där fick man sig ju ett och annat till livs, och jag började drömma om en eller två studioblixtar samt en blixtljusmätare.

Men...

Pengarna slåss om till vilket ändamål de ska spenderas och ett antal (ganska många) på sådan utrustning är inte riktigt görligt. Har hållit utkik efter begagnade grejor, som i och för sig är mer överkomliga i pris, men ändå... Och sedan tar ju grejorna plats, något det också finns ont om.

Då sätter hjärnan igång att fundera på alternativ. Vad händer om:

- På min kamera har jag min påmonterade, automatiska TTL-blixt.
- Denna kompletteras med en eller två äldre stavblixtar, ställbara med olika nivåer av maxeffekt och slavblixtfunktion

Säg att kameran ställs på bländare 11 (TTL-blixten doserar då huvudljuset rätt).

Stavblixtarna ställs på antingen 11 eller 8.0 - 5.6 för att ge ett svagare påfyllningsljus.

Fungerar det?

Vilken skillnad är det om stavblixtarna är helmanuella eller thyristorstyrda (auto-läger) med ovan nämnda bländarsteg? Borde inte hel-manuella endast leda till att jag dessutom behöver ta hänsyn till avståndet till modellen, emedan thryristor-styrningen låter mig strunta i det?
 
Spännande!

Jag vet nog ännu mindre än du men är MYCKET intresserad av svaren du får då jag brottas med samma problem. Har gamla blixtar och en kamera med TTL som jag kan använda för att slava igång de andra - men sedan då? Har ingen blixtljusmätare och tycker det känns mycket pengar att köpa en... :(

Håller tummarna för många konstruktiva svar på frågan! :)

Även denna tråd är intressant i ämnet:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7043
 
Det skall fungera.
Förmodligen är det bäst att köra blixtarna i manuellt läge och mäta upp varje individuell blixt med blixtmätare.

Tyristorstyrning är nog inte det bästa vid användning av fler blixtar eftersom sensorn lätt kan bli lurad av dem andra blixtarna.

Vill du ha billiga paraplyer till dina blixtar så kan du köpa leksaksparaplyer på leksakhuset och med textil-lim klistra fast vitt tjock tyg på insidan på dem. Så har jag gjort och det blir Bra. Brukar tejpa fast paraplyet tillfälligt ovanpå blixten.

Stativ krävs till blixtarna men det kanske går att hitta billiga begagnade sådana för din del.

Lycka till.

En länk till URL=http://www.elinchrom.com//guide1.htm]ljussättning[/URL]
 
Att köra blixtrarna i manuellt är väl ett måste.
Annars klipper ju dom när dom tycker att det är lagom, samt att dom påverkar varandra om du kör i autoläge.
 
Utan större erfarenhet av konstljus ger jag mig in.

Jag tycker det låter väldigt riskabelt att blanda TTL med manuella blixtar. TTL-mätningen mäter ju även ljuset från de manuella blixtarna. När kameran tycker att det är nog stryper den blixten den har kontroll över. Men den kan ju inte kväva de manuella blixtarna. SÅ då blir det ju överexponerat.

Håller man koll på effekterna och vet hur långa brinntider de manuella blixtarna har kanske det kan gå. Då gäller det nog att se till att de manuella blixtarna hinner lämna all sin effekt innan exponeringen är klar. Då får kamerans TTL styra över det sista lilla ljusskvättandet. Alternativt att slavarna bara används som fill och har en styrka som väsentligt understiger TTL-ljusets.

Jag tror att det kan bli problematiskt även om man kör blixtarna i autoläge. Då kan de ju skvätta direkt ljus på varandras sensorer och släcka i förtid.

Jag tycker det låter enklast att köra samtliga blixtar manuellt och köpa en blixtmätare från Cyberphoto för 800 kr.
 
Fotografera med flera blixtar

Jag brottas med samma problem med blixtar. Först irriterades jag av mörka skuggor vid sidan av objektet, när jag togit stående bilder. Då köpte jag en TTL kabel och höll blixten åvanför kameran. Sen ville jag ha lite bättre bilder, då ska man ha mer ljus!! Hade tyr och kom över en gammal generator med 3 blixtlampor (tar mycket plats hemma). Sen köpte jag en Minolta III blixt mätare, som tyvärr fungerar lite si,och så. tills jag kom på att batteriet var svag.
Funktionerna vet jag inte riktigt
kabelmätning vet jag
ambi ok
non c.?
multi?
Jag har hört av en fotograf att det mäter flera blixtar samtidigt. frågan är bara hur den fungerar ? kan någon hjälpa mej?

Jag vet var man får tag i billig aggregat med blixtlampor, och paraplyer. Det är företag, men endå billigt.

Jag undrar om jag fårtipsa.
 
Min erfarenhet säger mig att man inte ska försöka blanda in TTL i denna ekvation. TTL fungerar ju fint om kameran har möjlighet att "slå av" alla blixtar, men så blir ju inte fallet. Det kommer troligen resultera i en överexponering.

Det bästa är att köra manuell inställning på alla blixtar och använda en ljusmätare för att bestämma bländare. Använder man manuell inställning så ger blixtarna garanterat lika mycket ljus varje gång, men med thyristorstyrning borde det kunna bli lite underliga effekter.
 
ANNONS