Annons

Suddiga bilder i Pinnacle Studio (ver 11)

Produkter
(logga in för att koppla)

aaberg

Avslutat medlemskap
Jag ska göra ett bildspel med ett antal digitala foton och lägga till musik, övergångseffekter, zoomning etc. Har köpt Pinnacle Studio version Plus 11. Konstaterar att bilderna blir rejält mycket sämre i skärpan än originalen. Undrar varför? Konstaterade på min stationära dator att bilderna blev rejält suddiga, provade då med min nya bärbara med bättre grafikkort (GeForce 8600M GT). Ser då att bilderna blir mindre suddiga än tidigare men dock betydligt suddigare än i originalskick. Tacksam om någon kan förklara hur jag ska lösa problemet. Att göra bilderna i PowerPoint eller enklare presentationsprogram låter sig inte göras eftersom jag vill kunna lägga till ljud mm. Och dessutom tycker jag att Pinnacles Studio borde klara biffen. Eller har jag helt fel? Se bifogade filer.

Suddiga bilder.. bild Pinnacle

Bifogat finns bild skärmdump ifrån Pinnacle (bilden är beskuren i Photoshop).

Bilagor

• bildtest_montenegro_pinnacle_400px.jpg
    bildtest_montenegro_pinnacle_400px.jpg
    79.9 KB · Visningar: 332
Suddiga bilder.. bild Original

Bifogat finns originalbilden(bilden är beskuren i Photoshop).

Bilagor

• bildtest_montenegro_original_400px.jpg
    bildtest_montenegro_original_400px.jpg
    95 KB · Visningar: 330
Senast ändrad:
Ja, jag har provat med rätt format också men inte fått kvalite bättre. Testade med PhotoStory 7 som fungerar med stillbilder, och där blir bilderna riktigt bra.

aaberg skrev:
Att göra bilderna i PowerPoint eller enklare presentationsprogram låter sig inte göras eftersom jag vill kunna lägga till ljud mm.
Jag kollade i mitt Powerpoint och där finns följande alternativ:
Lägg till ljud:
- Ljud från fil
- Ljud från Clip Organizer
- Spela ett ljudspår från CD
- Spela in ljud
Så visst går det att lägga till ljud, och även filmfiler, till en Powerpointpresentation.

Ja, det är riktigt. Det går att lägga till ljudfiler och spela upp dem till bilder men det går inte att synkronisera (furutom at sätta tider), höja/sänka ljudet eller gör lite mer avancerade övergångseffekter som zoomningar, åkningar etc i bilderna, vilket Photostory kan www.magix.com

Bara en fundering, kikar du på en preview eller på det färdiga resultatet i Pinnacle? (Vet inte om frågan är relevant för det programmet men ibland kan det ju skilja en hel del).

Ja, jag har testat både prevew (med högupplöst inställt) och att skapa en fil. Båda bir lika suddiga.

Jag har Pinnacle Studio 11 själv men bara använt det för väldigt basic överföring av video från en videokamera till en DVD. När jag städat färdigt lägenheten (suck :) ) kan jag göra ett försök med stillbilder och se vad som händer på min PC.

Tänkte du visa bildspelet på en TV?

Bildspelet tänkte jag visa på dator med projektor. Men intressant är att jag noterat en försämrad kvalité (suddigt) även med filmer som jag tidigare gjort från videokamera (Hi8 och DHi8). Kanske är en brist i Pinnacles produkt?

OK, vilket storlek på bilden tänkte du använda (så kan jag ta samma)?

Jag har provat olika format för att se om det blev skillnad. Vilket det inte blev, alla lika suddiga. Testa 720 x 576 till exempel.

aaberg skrev:
Ja, det är riktigt. Det går att lägga till ljudfiler och spela upp dem till bilder men det går inte att synkronisera (furutom at sätta tider), höja/sänka ljudet eller gör lite mer avancerade övergångseffekter som zoomningar, åkningar etc i bilderna, vilket Photostory kan www.magix.com

Aha!

Nu har jag labbat lite och jag får säga att det ser inte bra ut, bilderna blir riktigt oskarpa. Det här kräver lite undersökning...

Jag tror i och för sig att det är fel verktyg för ett bildspel, när man gör om stillbilder till video så tappar man kvalitet. Dock vore det ju bra om det inte blev så mjukt som det ser ut i Pinnacle Studio.

ANNONS
Götaplatsens Foto