Annons

Suddiga bilder,kallt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)
Beror kanske på vad man har för kamera men med mina känner man tydligt när man har pressat avtryckaren halvvägs och då funkar det ju inte på samma sätt..

Hejsan Linda !

Har själv en Canon 350D,som jag fotade med i jpg-format i början och jag kan bara säga att kameran ger väldigt mjuka jpg(dåligt skärpta) bilder direkt ur kameran.Man behöver skärpa bilderna i efterhand i något bildbehandlingsprogram för att få dom knivskarpa..Så mitt råd är att sätta skärpan på noll i den aktuella parametern när du fotar med jpg och skärpa i efterhand i PS.Använder själv NIK sharpener pro i photoshop cs2,väldigt bra program.

Att du inte får klara färger kan ju bero på vilken prameter du använder i kameran ,där kan man ju ställa in kontrast ,skärpa,färgmättnad och färgton.Var själv nöjd med färg och så vidare när jag fotade jpg
Numera fotar jag själv i rawformat med kameran,tycker att du ska ta och testa det ,lite mer tid framför datorn,men värt mödan.Tyckte ändå att jag fick trixa till bilderna lite i efterhand när jag fotade i jpg
Vad gäller kitobjektivet tyckte jag att det gav godkända bilder när man bländade ner till bländare 8.
Så dina bekymmer beror nog mer på ovan nämda saker

Tyckte själv att det var ett lite annorlunda tankesätt när man gick över till digitalfotografering ,det tog helt enkelt lite tid att anpassa sig

Så lycka till

Tobbe

okej

tack för dit mejl, Det programet du har och fixar bilderna i var kan man ladda ner det, jag har bara photoshop.. när man fotar i raw vad är det då man ska fixa med bilden i efterhand? jag har prövat de nu och ja vetifan ifall ja ser någon skillnad direkt hehe..

Hur sätter man skärpan på noll. Jag har inte lärt mig direkt så mycket om kameran, har mest kört på manuellt.

Jag har lagt in 4 bilder här på min sida du kan ju kolla på dom o se vad du tycker men jag har fått fixa dom lite i ps.

vad har du ställt in din kontrast ,skärpa,färgmättnad och färgton på för att de ska bli bra?

Men tack för ditt mejl =)

ANNONS
Götaplatsens Foto