Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddiga bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

pepp

Medlem
Är total nybörjare vad det gäller foto.

Har varit och försökt fotat lite folk (Canon Powershot S3 IS) men tycker bilderna blir suddiga i överlag, behöver lite tips på vad det kan vara jag gör för fel.

Har inställningen på "M" och fipplar väl kanske lite väl mycket med bländare/slutartid. Tänkte att det kan bero på att slutartiden är för lång? Att jag hinner röra mig för mycket under tiden. Karln tänkte att det kunde bero på att jag har den automatiska bildstabilisatorn på...

http://img.photobucket.com/albums/v418/pepp/IMG_0819.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v418/pepp/IMG_0818.jpg

Skulle vilja ha mer fokus på människorna, och mer "sudd" i bakgrunden.
Har kikat i instruktionsboken, men tycker den är lite svår emellanåt.

du behöver en stor sensor och ett ljusstarkt objektiv (alternativ photoshop) för att lyckas med det du vill.

Köp en systemkamera och en F/2.8-zoom.

Största problemet tycker jag med bilderna är att himlen är totalt kritvit. Ta en bild i läge P och jämför.

Den eventuella oskärpan du pratar om beror nog inte på rörelseskärpa ialla fall. Ärligt talat så ser jag ingen större oskärpa, kanske felplacerad fokusering (sista bilden) men det beror ju på vad du har fokuserat på.

Däremot är bilderna vansinnigt utfrätta, alltså ljusa i himlen. Detta beror på att kameran inte klarar att registrera alla ljusskillnader mellan mycket mörkt till mycket ljust, men det är en annan historia eller problematik.

För att få människorna i förgrunden skarpa med med suddig bakgrund krävs att du fotograferar med så stor bländare som möjligt (f) Bländartalet skall vara så lågt som möjligt. Sensorns storlek spelar också en ganska stor roll på kameran. Mindre sensorer ger ett större skärpedjup. Systemkameror har betydligt större sensorer som har en rad fördelar, bla ger det kortare skärpedjup och du får mer suddighet. Sedan påverkar även avståndet mellan dig, motivet och bakgrunden graden av suddighet. Även vilken brännvidd du har (inzoomningen)

I ditt fall så skall du för att få mycketsuddighet i bakgrunden som möjligt göra detta:

ställ dig nära motivet, zooma in max ochse till att bakgrunden är långt bort samtidigt som du har en stor bländare på kameran. Detta kommer resultera i en suddig bakgrund men skarp förgrund. Ju längre bort du går från ditt huvudmotiv desto längre sträcka kommer bli skarp bakom ditt huvudmotiv. Samma om du zoomar ut eller om du minskar bländaren... Rörigt? bara o läsa på om fotografing men framför allt göra oändligt många praktiska övningar. Med andra ord, fota, fota, fota! Lycka till

ANNONS
Götaplatsens Foto