Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddiga foton vid fotografering med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hallå!
Jag kör i manuellt läge.
Har testat med bländare 1.4 upp till 9 nu. Ju högre siffra på bländare/ju mer stängd bländare desto mörkare foto/svart foto.
Ju snabbare tid än 1/200 desto mer täcks fotot av den svarta skepnaden.

Jag tänker att jag dels behöver snabb tid, om jag ska fota en krypandes bebis med bländare 1.4-2.2.
Jag ska ladda upp ett exempel foto, eller ett par så får ni se.
Har idag testat lite mer och insett att fokusen ramlar framför/bakom det jag fokuserade på också. Skit svårt med en rörlig bebis. Jag låser fokusen på henne menja.. Det verkar inte vilja sig alls med något!
Men som sagt, foto kommer! Jag har bara haft fullt upp med liten här.

Och stort TACK till alla som svarat!! Wow, så härligt forum! Inte alls som facebook! (y)
När du låser fokus, använder du då en metod som följer det du har låst på eller kör du ”single shot” eller vad det kallas? Det senare funkar inte på en krabat som flyttar sig sedan fokus är låst.

Jag hade definitivt valt något annat än just största bländare. Kanske någonstans mellan 4 och 8, för jag vill inte bara ha nästippen skarp.
 

Erik X

Aktiv medlem
..Jag tänker att jag dels behöver snabb tid, om jag ska fota en krypandes bebis med bländare 1.4-2.2...
Då är det klart läge för att använda fokusmode "AI Servo", som följer motiv som rör sig. Men det funkar förstås bara om man har någorlunda bra ljus i lokalen. Och välj ut någon enstaka fokuspunkt eller använd någon av de små grupperna, har man alla punkterna aktiverade så väljer kameran den som hittar något (oftast) ointressant motiv i förgrunden
Bländare 1.4 - 2.2 låter klart överoptimistiskt med tanke på rörligt motiv :) Jag skulle valt något mycket mindre typ 6.3-10. Om blixten inte ger tillräckligt med ljus för detta så kan man gå upp i ISO. 5D3 ger alldeles utmärkta bilder även på 800-1600
 

Erik X

Aktiv medlem
Och här är videon som visar varför man måste respektera kortaste blixtsynktid 1/200s.
Sånt som "alla vet" men här får man se orsaken på film :)
1/200s är den kortaste tiden (just på 5D3) där slutare står helt öppen
Vid kortare tid än 1/200s så har man bara en smal glipa mellan slutarlamellerna som sveper över bildytan och eftersom blixten bara lyser under några få millisekunder så får man ett ljust band tvärs över bilden där glipan råkar befinna sig.

https://www.fotosidan.se/forum/threads/kameraslutare-filmad-med-höghastighetskamera.175217/
 
Senast ändrad:
ANNONS