Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddiga foton vid fotografering med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Coral

Medlem
Hejsan!
Jag skulle precis fotografera min dotter på 7 månader, inomhus.
Insåg att ljuset är lite för dovt så jag monterade min speedlight på kameran.. Fotona blev suddiga, och blixten hann inte "värma" upp innan jag behövde fotografera igen (en 7 månaders bebis som rör på sig.. mycket!).
Så jag monterade upp en av mina studioblixtar, en softbox för att vara mer exakt.. Blixten har inte sett ljuset på några år, så det är ett bra tag sedan jag använde denna.
Men så blir fotona suddiga med studioblixten också?!
Använder en 35mm, på 100 ISO, 1.6-2.2 i bländare, tid 1/200- 5d mark III. Varför blir fotografierna suddiga..? Tänker att blixten och kameran i samarbete ska väl ändå ta knivskarpa foton.
Och nej, jag har inte en ljusmätare! Lånade en alltid då jag bodde i Sthlm, men är nu utflyttad på landet så det blir svårt att låna en här.

/Ensomvillläggasignedochgråta
 

larjo

Aktiv medlem
Får du en svart ruta om du fotar utan blixt med samma inställning på kameran?
Om inte så misstänker jag att det är den rörelseoskärpan som gör att bilden blir suddig.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Med tanke på att du använder så stor bländare som f/1,6 så är min tanke att skärpan inte hamnat rätt.

Om du publicerar en bild så är det mycket enklare att se vad det är som kan ha gått fel.
 

Coral

Medlem
Med tanke på att du använder så stor bländare som f/1,6 så är min tanke att skärpan inte hamnat rätt.

Om du publicerar en bild så är det mycket enklare att se vad det är som kan ha gått fel.
Hej, jag testade med bländare 7 bland annat men får fortfarande suddiga foton. Som om kameran är på fyllan..
 

VargenW

Aktiv medlem
Det kan ju vara så att det är så mörkt i rummet när du fokuserar att autofokusen inte fungerar så bra. Det har jag råkat ut för.
 

Erik X

Aktiv medlem
Fotar du i läge Av eller Tv med evaluerande ljusmätning? Då exponerar kameran till hälften med blixt, till hälften med bakgrundsljus genom att hålla slutaren öppen långt efter att blixten gått.. Alltså något mystiskt Canon-påhitt, kan funka bra i dagsljus men definitivt inte i mörker. :) Exponeringstiden drar iväg mot oändligheten och det kan ge viss rörelseoskärpa (OBS ironi!) :p
Det här har vi diskuterat förut, ska se om jag hittar tråden. Nej den verkar inte finnas kvar.
Men prova fota i M-läget eller byt ljusmätningsmetod om du använder Av eller Tv, då ska "efterexponering på bakgrundsljus" upphöra. Minns inte hur kameran gjorde i P eller auto-läget, labbade med det sist problemet diskuterades.. P var kanske okej.
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Jag tolkade ditt inlägg som att du använder manuell inställning? Är du i tv-läget är nog Erik inne på rätt spår. Välj då manuellt läge istället. Annars låter det som ett AF problem som VargenW säger, iallafall när det gäller speedlighten. Däremot om du drog på inställningsljuset på studioblixten rejält borde AF problemet lösa sig. Det brukar finnas olika lägen på inställningsljuset och följer det effekten du ställt in kan det bli för klent. Använd då istället läget där du styr och kan maxa inställningsljuset oavsett effekten på blixtljuset.
 

Erik X

Aktiv medlem
Värt att nämna, även i läge "M" med speedlight så har man fortfarande automatisk styrning av blixteffekt och därmed exponering (förutsatt att blixten stödjer TTL förstås)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Speedlighten bör hinna ladda upp om du kör på 400 ISO och stor bländare t.ex f2.
Har du AF hjälpbelysning i blixten så använd den.
Manuella inställningar på tid, bländare och ISO. E-TTL på blixten.
Kolla kamerans meny för blixtinställningar också.
Blixtkompensation ska vara +- 0 till att börja med.
Kör utan softbox först. Du kan också vinkla blixtens huvud upp i taket för att studsa ljuset.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Friska fräscha batterier i Speedliten gör skillnad för uppladdningstiden.
Avseende suddiga bilder blir det bara gissningar innan en exempelbild laddas upp.
 

apersson850

Aktiv medlem
Fotar du i läge Av eller Tv med evaluerande ljusmätning? Då exponerar kameran till hälften med blixt, till hälften med bakgrundsljus genom att hålla slutaren öppen långt efter att blixten gått.. Alltså något mystiskt Canon-påhitt, kan funka bra i dagsljus men definitivt inte i mörker. :) Exponeringstiden drar iväg mot oändligheten och det kan ge viss rörelseoskärpa (OBS ironi!) :p
Det här har vi diskuterat förut, ska se om jag hittar tråden. Nej den verkar inte finnas kvar.
Men prova fota i M-läget eller byt ljusmätningsmetod om du använder Av eller Tv, då ska "efterexponering på bakgrundsljus" upphöra. Minns inte hur kameran gjorde i P eller auto-läget, labbade med det sist problemet diskuterades.. P var kanske okej.
Det finns lite sanning i det här inlägget, men en del osanning också.

Det är sant att kameran försöker fixa till både för- och bakgrund när man använder blixt. Förgrunden förutsättes då belysas av blixten, bakgrunden av vad det nu finns. Sol, måne, lampor.
Det har inget med evaluerande ljusmätning att göra, utan sker med alla ljusmätmetoder.

I läge P är dock kamerans ambition att exponera bakgrunden rätt begränsad till 1/60 s. Behövs längre slutartid blir bakgrunden mörkare än normalt.
I läget Tv justeras bländaren för att få bakgrunden rätt. Om det då är mörkt i omgivningen ger detta den tid du ställde in och maximalt öppen bländare. I regel räcker det inte till för att exponera bakgrunden korrekt, men kameran gör så gott den kan.
I läget Av har kameran inte bara den jämförelsevis begränsade skalan av bländarinställningar i objektivet att ta till, utan kan använda hela tidsskalan, upp till 30 s. Det räcker för att fixa även klent belysta bakgrunder, men suddigt blir det förstås, om inte kameran står på stativ och motiven still.
I läget M är det du som bestämmer både tid och bländare. Du får själv ha vett att ställa in kombinationen så omgivningen exponeras som du vill ha den.

I samtliga dessa fall sköter kamerans E-TTL II om att fixa så blixtexponeringen blir rimlig (så långt funktionen har förstånd till, i alla fall).
I läget Av kan man begränsa slutartidsvariationen till att inte tillåta längre tider än 1/60 s. Eller låsa på blixtsynktiden. Men det är minst lika enkelt att använda M.
Om säkerhetsförskjutning av tid/bländare (Safety Shift) är aktiv, då kommer tiden att förlängas även i läge Tv, när bländarstegen inte räcker till. Motsvarande gäller för Av, men det är vanligare att tidsskalan räcker till, så att kameran inte behöver ändra inställd bländare också.
 

Erik X

Aktiv medlem
, men en del osanning också.
Det har inget med evaluerande ljusmätning att göra, utan sker med alla ljusmätmetoder.
Edit: Haha! Google hittade tråden som fotosidans sökmotor gick bet på att hitta! 🙃
Skillnaden med evaluerande ljusmätning är att kameran skapar "headroom" för att kombinera blixt- och omgivningsljus genom att sänka exponeringen på vardera med -1 steg. Övriga mätmetoder leder till överexponering. Fel av mig: evaluerande leder inte till att kameran låter bli att exponera på omgivningsljus i Av och Tv-läget

Mina påståenden (som jag fortfarande står för):
""I Av-läge (och Tv) med blixt så försöker kameran exponera till 50% med omgivningljus, 50% med blixt. (proportionerna går föralldel att ändra med exponeringskompensation och 'exponering komp blixt'). Konsekvens: fotar man i mörker på Tv eller Av så går det åt skogen, slutaren förblir öppen flera sekunder efter att blixten brunnit av. Är det mörkt måste man alltså använda M-läget, exponeringsautomatik på blixten har man ändå förutsatt att TTL är påslagen ""

""
Tonyeagle sa:
Nja, det där gäller kanske din kamera men på Canon så exponerar alltid kameran efter enbart det naturliga ljuset i Av-läge (du får samma slutartid som om blixten var avstängd med begränsning av snabbaste blixtsynktid) och blixten fyller i skuggorna (Högdagrar påverkas ofta och man får ofta ett ljusare resultat även i högdagar/mnellantoner än man fått om blixten var avstängd - av naturliga orsaker). Resultatet blir dock en bild där de proportioner du nämnde stämmer rätt bra men det är inget som Canonkameran räknar ut i AV-läge - slutartiden förblir densamma.
Nu vet jag inte om 5D mk 3 räknas men den halverar helt klart slutartiden i Av-läget så fort jag slår på den externa blixten och bibehåller alla övriga parametrar. (jag är långt över kortaste blixtsynktid 1/60s så det är inte sådana tidsbegränsningar jag ser) Detta tolkar jag som att kameran medvetet underexponerar 1 steg på omgivningsljuset för att kunna fylla i +1 steg med blixten. Så jag vidhåller, är blixten påslagen så satsar kameran på 50/50-exponering i läge Av och Tv om exp komp och exp komp blixt båda står på noll.
Om 70D beter sig likadant vet jag inte men jag gissar att chansen är ganska stor.
Om man hade kunnat justera ner exponeringskomp till noll så skulle man slippa 'öppen-slutare'-syndromet när man fotar i svagt ljus men den går ju bara att justera ner -3 steg.. Följdaktligen är enda lösningen 'M' som i mörker, välj 1/60 slutartid, önskad bländare och se till att TTL är aktiverad.
:)""

""
Här har vi kanske förklaringen :) Testade på min 500D från tidig stenålder och även den går ner till halva slutartiden när jag poppar upp den interna blixten i läge Av. Men BARA då evaluerande ljusmätning är vald, med de andra ljusmätningsmetoderna (utsnitt, spot eller centrumvägd) står den kvar på samma tid och exponeringen blir dubbelt så ljus med blixten aktiverad... D+ av/på gör ingen skillnad
I läge P så går kameran ner till 1/60s när jag slår på blixten; ingen efterexponering på omgivningsljuset om man inte själv förlänger tiden
""

""
jonasfj sa:
Hela den har diskussionen ar en bra illustration till varfor det ar mer intuitivt att fotografera blixt med manuella installningar...
Det är busenkelt egentligen men Canons manual är inte helt tydlig:
Vill man kombinera blixt och omgivningsljus så kan man använda Av eller Tv (men notera att ljusmätningsmetoden gör skillnad, det hade jag ingen aning om..)
Om man inte vill exponera på omgivningsljus så måste man använda M eller P
""

Hitttade ett intressant inlägg om hur P-läget beter sig med blixt, citerar Peter Skoghäll. Min markering i fetstil. Ljusstyrkan bestämmer tydligen om kameran ska efterexponera på omgivningsljuset eller helt enkelt låta bli..!

https://www.fotosidan.se/forum/threads/blixtfoto-med-350d-i-p-läge.71229/page-2

"" Bara för att förtydliga hur exponeringskompensationen fungerar...

- I Av och Tv-lägena försöker kameran ge en så korrekt exponering som möjligt (inom de gränser som utrustningen medger förstås) med befintligt ljus. Den exponeringsmätningen sker oberoende vfån blixtljusmätninen. En ev. exponeringskompensation kommer då att under- eller överexponera bakgrunden, medan blixtljusmätningen ser till att huvudmotivet i förgrunden blir korrekt exponerad.

- I P-läget gör kameran en likadan exponeringsmätning. Om ljuset då är så svagt att det underskrider EV10 (motsvarande 1/60, f4.0 vid ISO100) bestämmer sig exponeringsautomatiken för att inte försöka få bilden korrekt exponerad i befintligt ljus, utan blixtljuset får se till att huvudmotivet blir korrekt belyst medan bakgrunden får bli vad den blir. En exponeringskompensation på +1 i detta läge ger att blädaren ändras till f2.8, vilket inte kommer att ha så stor betydelse i fallet ovan med dopklänningen. Om det befintliga ljuset ändras kommer slutartid och bländare givetvis att anpassas, upp till kortaste synktid för kameran.
""
-- klippt

Oj, det här blev långt! Ber om ursäkt för spammingen men nu tror jag att allt är utrett :p
Slutsats: Läge "M" är det enda som med säkerhet stänger av efterexponering på omgivningsljus

ps, Undrar förresten om vilken säkerhetsförskjutning man valt möjligen påverkar beteendet i läge Av / Tv? Min står alltid på ISO..
 
Senast ändrad:

Coral

Medlem
Hallå!
Jag kör i manuellt läge.
Har testat med bländare 1.4 upp till 9 nu. Ju högre siffra på bländare/ju mer stängd bländare desto mörkare foto/svart foto.
Ju snabbare tid än 1/200 desto mer täcks fotot av den svarta skepnaden.

Jag tänker att jag dels behöver snabb tid, om jag ska fota en krypandes bebis med bländare 1.4-2.2.
Jag ska ladda upp ett exempel foto, eller ett par så får ni se.
Har idag testat lite mer och insett att fokusen ramlar framför/bakom det jag fokuserade på också. Skit svårt med en rörlig bebis. Jag låser fokusen på henne menja.. Det verkar inte vilja sig alls med något!
Men som sagt, foto kommer! Jag har bara haft fullt upp med liten här.

Och stort TACK till alla som svarat!! Wow, så härligt forum! Inte alls som facebook! (y)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om du inte har en kamera-blixtkombination som klarar "HSS" så kan du inte ha kortare slutartid än kamerans blixtsynktid (1/200). I värsta fall kan en blixt inte synka perfekt och då kan man tvingas välja lite längre tid än så. Detta spelar dock ingen roll inom rimliga gränser så länge som blixten är den dominerande ljuskällan, eftersom brinntiden är väldigt kort på en blixt, vilket också är anledningen till att man måste hålla sig inom blixtsynktiden. Det som händer när man väljer en för kort tid med blixt är slutaren då löper som en allt mindre slits över sensorn och eftersom blixtens brinntid är kort så blir bara en del av sensorn(/filmen) exponerad för blixtljuset. En kombination som klarar HSS bränner istället av flera snabba blixtar efter varandra, vilket dock slösar bort ljus.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Den svarta skepnaden är slutaren som kommer i vägen när du ställer in en tid snabbare än blixtsynkstiden. Med speedlight finns ofta ett hss läge som minskar blixtens styrka men samtidigt fungerar ihop med snabbare tider. Med studioblixtar brukar man få hålla sig inom blixtsynken som beror lite av kamerahus, varierar mellan 1/125s-1/300s men vanligast är nog 1/200s.

Blir bilden i stort helt svart vid de inställningar du nämnde i början så blir det istället blixtljuset som dominerar och fryser rörelsen. Har du en riktigt billig blixt kan ibland brinntiden vara för lång vilket kan ge rörelseoskärpa om barnet rör sig snabbt.

såg att jag blev 2:a på bollen :)

Även studioblixtar kan ha svårt att synka dvs klara kamerans bästa synktid. 1/125s brukar alla sändare/mottagare klara så för säkerhet skull så sätt tiden på det och sedan en bländare som gör att bilden blir nästan helt svart. Nu drar du på högsta kräm på inställningsljuset och sätter fokus med följande fokus i kameran, kallas lite olika beroende på tillverkare som tex af-c, al servo, servo osv. (Skrev sista stycket i efterhand när jag läst fotbollsfotos inlägg som följer :). Blir kanske enklare för dig så här tänkte jag.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Den svarta skepnaden är slutaren som kommer i vägen när du ställer in en tid snabbare än blixtsynkstiden. Med speedlight finns ofta ett hss läge som minskar blixtens styrka men samtidigt fungerar ihop med snabbare tider. Med studioblixtar brukar man få hålla sig inom blixtsynken som beror lite av kamerahus, varierar mellan 1/125s-1/300s men vanligast är nog 1/200s.

Blir bilden i stort helt svart vid de inställningar du nämnde i början så blir det istället blixtljuset som dominerar och fryser rörelsen. Har du en riktigt billig blixt kan ibland brinntiden vara för lång vilket kan ge rörelseoskärpa om barnet rör sig snabbt. Har du inte provat det jag skrev tidigare att maxa inställningsljuset på studioblixten så prova det.

såg att jag blev 2:a på bollen :)
Ja, jag rättade blixtsynktiden från 1/250 till 1/200. Jag är van vid Nikon där spegelreflexkamerorna i samma segment (D700/8xx) som 5D MkIII har 1/250. Därunder (D750/D780) är det däremot 1/200.
 
ANNONS