Annons

suddigt i sökaren med 2x converter 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruben77

Aktiv medlem
hejsan, jag har precis köpt en canon eos 30D har en 300D sedan innan och till detta har jag ett sigma 70-200 2.8 objektiv med sigma ex apo 2x converter.

när jag har detta på min 300D så fungerar det perfekt blir fina o tydliga bilder samt det är tydligt i sökaren, men när jag har det på min 30D
blir det som en grå dimma i sökaren dimman liksom ligger som ett lager utanpå bilden så när man gör ett svepande med kameran så syns tydligt att dimman det suddia ligger stilla o samma ställe,
kan det vara att en 30 D inte fungerar med denna 2x lins ??
har även en likadan 1,4 x lins o med den fungerar det perfekt.

tacksam för förslag till lösningar.

Jag hade ett Sigma 70-200/2.8 och en 2x som jag använde på 20D utan problem. 30D har samma sökare och fungerar likadant. Vet inte riktigt vad du menar med dimma, men den typen av matt-skiva som sitter i 20D och 30D har en väldigt kornig struktur som blir mörk och grynig med ljussvaga objektiv. Främst F/5.6 och sämre.

Om du bara använder 70-200'at, ställer det i Av läge och F/5.6 och sedan använder nedbläningsfunktionen så ser du om det är något fel eller om det bara är mattskivans naturliga grynighet som gör det.

tackar för det svaret.

fick precis samma resultat med bl 5,6 utan linsen som med linsen så antar att det är matt skivan som lurar mitt öga då.

säkert därför problemet (som igentligen inte är något problem) inte uppstår med 1,4x linsen.

Hej Robert,
Jag har ett Canon 70-200/2.8 och en canon 2X converter, och får samma fenomen som dig. Jag antar att det är som Peter skriver, mattskivan är så grov i ytan så att det syns när man kör med 2X converter. Enligt canon så går det att byta skiva, men om det bara är med convertern så kanske man kan leva med det.

Jag har liknande problem med min nyinköpta Canon EOS 30D, dvs att bilden i sökaren är väldigt grynig, det är som en stuktur i glaset där fokusering-fyrkanterna sitter (= mattskivan??). Det är värst med kitobjektiven 18-55mm och 55-200mm och inte lika mycket med mina fasta 50mm och 100mm macro. Är det alltså likadant i era sökare också eller är det något fel på min kamera??

Det blir ju inte grynigt på själva bilderna så egentligen är det inget större problem MEN man stör sig på det och när man vill fokusera manuellt i dunkelt ljus så är det nästan lite svårt p g a kornigheten.

Är det kanske något fel på mattskivan, som ni talar om, på min kamera? Blir det bättre om de byter skivan tro? Eller tror ni att det helt enkelt inte är något fel?

Snälla, hjälp mig om någon vet!

hej

det är väll bara så det är tydligen inget fel men väldigt störande, går tydligen att byta ut mattskivan mot en ljusare.

det får man nog betala själv då det inte är något fel o då inte täcks av garantin.

mvh Ruben

Sökaren i alla Canons 1,6x crop kameror är ju ganska dålig redan från början. Använder man sedan en 2x extender så att objektiven blir ljus-svaga så blir den ännu sämre :)

ANNONS
Götaplatsens Foto