Annons

suddigt

Produkter
(logga in för att koppla)

JP Collén

Aktiv medlem
Har nyligen framkallat fyra rullar med inlinesbilder som jag har tagit, men det är något fel..
Nästan alla bilder har en liten oskärpa i sig..Och jag vet att när jag ställer in focusen ser jag att den är bra men det blir inte så på kopian. Sen är det att åkarna har oftast ganska bra focus men typ en arm el. likande är helt suddig fastän hela kroppen roterar i ett hopp så är det bara handen som är suddig? Varför då?? Kan inte fatta.. Har jag helt fel inställnignar (kör oftast på sportläge så jag slipper ställa in själv), är det kanske fotolabbet det är fel på? Har märkt på sista tiden att kopiorna inte blir som jag ser i kamerasökaren.. ställer in manuell skärpa så den ställs inte in efter varje tagning..fattar ni vad jag har för problem?? Körde ibland med blixt men det vart ingen skillnad..

Är det någon som vet...? Har tyvär ingen bild att visa för tillfället...Scannern paj...

/jonas
 

Hansi

Aktiv medlem
Det kan finnas flera förklaringar till detta som jag ser det.

Antingen kör du med så pass stor bländare (litet värde) så att skärpedjupet för hela kroppen inte räcker till. Prova att minska bländaren för att öka skärpedjupet. Du kommer dock få en längre exponeringstid då.

Detta leder mig snabbt in på nästa orsak. Du plåtar med för lång slutartid så att din oskärpa egentligen är rörelseoskärpa. Då frågar man ju sig varför bara handen blir suddig. Det är nog så att åkarens händer rör sig snabbare än kroppen i sig självt. Kroppen roterar ju inte lika fort som händerna som befinner sig längre ut på "rotationscirkeln" Detta kommer du säkert ihåg från fysiken om du tänker efter :)

Du säger att du provat med blixt. Det är ett bra sätt att frysa rörelser. Men om man inte öser på tillräckligt med ljus från blixten så blir det i alla fall suddigt pga av att man får in mer av det befintliga ljuset i bilden. Jag ser att du har en F65. Den klarar bara att synka vid 1/90 som snabbast. Det kan vara ett litet problem. Men prova att blända ned ordentligt så att du får in mycket blixtljus i bilden så kanske det funkar i alla fall. Det är bara att prova sig fram. Man lär sig mycket på det.
 

JP Collén

Aktiv medlem
Jag ställer inte in något manuellt det är det jag tycker är konstigt varför han har lång slutatid då. Kameran ska ju ha en kort slutartid om man har inställt på sportläget.
Har plåtat mycket skidåkare och där har problemet inte uppstått..det är på senare tid det har framträtt..
Jag har ingen koll på hur man synkar en blixt, så den biten blir hopplös..(Kanske man måste köpa bättre kamera som jag ändå vill ha...så man kan testa ordentligt..)

Hansi skrev:
. Det är nog så att åkarens händer rör sig snabbare än kroppen i sig självt. Kroppen roterar ju inte lika fort som händerna som befinner sig längre ut på "rotationscirkeln"
även fast åkaren hoppar bara rakt ut fast med händerna uppsträckta (alltså i samma fart och ingen rotation) blir nästan alltod händerna eller armarna suddiga...
Men om jag minskar bländaren blir det ju effekter som jag inte vill ha! Men kameran ställer ju in själv så han borde ju fixa det...

Har du någon koll på varför bilderna blir suddigare på kopian än det jag ser i kameran när jag plåtar?

Alltså måste jag köpa ny kamera..hehe...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Luke skrev:
Kameran ska ju ha en kort slutartid om man har inställt på sportläget.
Har plåtat mycket skidåkare och där har problemet inte uppstått..det är på senare tid det har framträtt..
Kameran kan inte ge dig en kortare slutartid än din bländare och filmkänslighet tillåter i det aktuella ljusförhållandet. Du har väl helt enkelt haft för lite ljus. Jag säger som Hans - använd blixt.
 

SunKi

Aktiv medlem
Ett tips är att låna en grundläggande fotobok på biblioteket, efter en helgs läsande så kommer du nog underfund med anledningen till ditt problem och hur det kan lösas, det är aldrig fel att känna till lite om exponeringslära..
I sportläget väljer ju i princip kameran åt dig hur din bild ska bli..
 
ANNONS