Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

superbillig "bouncer" för inbyggd blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

mkpd

Aktiv medlem
Ta en 2:pant flaska, kapa av just ovanför etiketten, samt kapa av korken, kvar har man som en tratt. Klipp ut en halvstor cirkel från en vit plastkasse, tejpa eller limma, eller häfta eller vad du vill, fast den över "tratten"
Fäst den i blixten. Funkar klockrent och blir faktiskt mycket bra

Bra sätt att sprida blixtljuset - särskilt kanske på extern blixt - är att tejpa ihop en 'socka' av bubbelplast och fästa över blixten i upprätt läge. Utmärkt på att sprida ljuset i och med att bubblorna i platsen agerar som många små linser som riktar ljuset åt många olika håll.

mkpd skrev:
Ta en 2:pant flaska, kapa av just ovanför etiketten, samt kapa av korken, kvar har man som en tratt. Klipp ut en halvstor cirkel från en vit plastkasse, tejpa eller limma, eller häfta eller vad du vill, fast den över "tratten"
Fäst den i blixten. Funkar klockrent och blir faktiskt mycket bra

Jag gillar verkligen när någon kommer på en bra ide som underlättar fotograferandet utan att det kostar en förmögenhet, och detta är ju en sån idé... men jag saknar verkligen ett fotografi/en ritning av idén ifråga.

Så alla ni som har en liknande bra (eller kanske en bättre) ide som Martin här, fota av iden/gör en ritning och lägg in bilden här i forumet.

/Håkan

Bakplåtspapper?

Jag försöker ta droppbilder men blixten slår så hårt i vattnet trots att jag satt ner den på mjukast och svagast möjliga läge. Kan det plasttratten ni beskrivit fungera för detta ändamål eller kan det fungera att testa med bakplåtspapper?

Hur sätter man fast plasttratten på blixten då?

:: Susanne ::

Bakplåtspapper?

Ingen som kan hjälpa till med hur man fäster tratten eller hur man fäster den på den fasta blixten?

Oki, tack för det tipset! Man får alltså klippa upp flaskhalsen lite så det går att trä över tratten.

Det slog mig... kan det funka med olika slags kaffefilter också? :eek:)

Senast ändrad:
mn kan ju även använda en vit halvt genomskinlig flaska av denna typ

Bilagor

• img_8168.1.jpg
    img_8168.1.jpg
    20.4 KB · Visningar: 1,052
Bra tips! Huvudsaken det fungerar! :eek:)

Du har alltså limmat ihop botten och
toppen och sedan skurit ett hål?

Snabbvarianten är en vit/genomskinlig filmburk (om det är någon som har kvar en sån nuförtiden) och bara skära ett snitt i den och trä över den uppfällbara blixten. Det använde jag en del på en aps kamera jag hade en gång i tiden. Spred ljuset betydligt snyggare än den interna blixten själv gjorde iaf.

Hmm, har för mig att jag här någonstans på fotosidan läst om en köpevariant av bouncer för inbyggd blixt. För typ 300 spänn så fick man någon sorts plastbit att sätta över blixten. Fanns att köpa på scandinavianphoto om jag inte minns fel. Någon som vet vad jag menar och testat den?

Japp det var det hela
Jag använde smältlim till den då det är lite flexiblare och tätar större glipor
Jag funderar dock på att måla baksidan på den svart eller silver då den har en tendens till att lysa upp mycket bakåt också

PerPer skrev:
Hmm, har för mig att jag här någonstans på fotosidan läst om en köpevariant av bouncer för inbyggd blixt. För typ 300 spänn så fick man någon sorts plastbit att sätta över blixten. Fanns att köpa på scandinavianphoto om jag inte minns fel. Någon som vet vad jag menar och testat den?
Du kan kika på A&T Phototechs hemsida. Jag har själv inte provat det ännu, och 'hembyggen' kan vara ett bra sätt att testa vad det innebär innan man köper någon dyrare variant.

ANNONS
Götaplatsens Foto