Annons

Superbilligt supertele

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Tog en glass & espresso hos italienaren vid Fridhemsplan i Stockholm i dag, flanerade sen längs Norr Mälarstrand i solskenet. Kunde förstås inte låta bli att slinka in på Scandinavian Photo och titta på veckans fynd: ett i praktiken oanvänt Sigma 300-800/5,6 som reas ut för 50000 kr. Nikonfattning.

Eftersom tyngdpunkten ligger så nära frontlinsen är objektivet närmast omöjligt att handhålla. Hade det haft IS/VR och/eller Canonfattning kanske jag hade köpt det iaf, men nu var det för många minus. För den Nikonfotograf som har en slant över och en dragning till supertelen är det dock ett tillfälle man bör överväga noga. Normalpriset är nästan dubbelt så mycket -- omkring 90000 kr.

(Fast man ska nog lägga till ett antal tusenlappar för ett rejält stativ och ett Wimberley -- om man inte redan har det.)

Skulle alla dagar i veckan välja ett begagnat 500 F/4 IS för 45000 kr om man äger Canon, finns kanske ngt liknande till nikon.

Skulle alla dagar i veckan välja ett begagnat 500 F/4 IS för 45000 kr om man äger Canon, finns kanske ngt liknande till nikon.

Ja, jag gav 42 för mitt AF-S 400/2.8 Di II som var i perfekt skick. Med en 1.7x TC blir det sjukt bra. Men Priset på Sigma 300-800 är riktigt bra. Men det är en riktig best. Martin nämnde att det inge går att handhålla pga tyngdpunkten. Det är inte det enda, det väger ju dessutom nära 6 kg.

Om man väljer 500/4 eller 300-800 beror förstås på vad man ska ha det till -- och vad man redan har. För mig, och t ex många naturfotografer som jobbar från gömsle, vore superzoomen utmärkt. Men att lägga en förmögenhet på ett fast 500 finns inte på kartan.

Nej, det är ju inte några billiga pjäser men priset på Sigmat är ändå riktigt bra, även om det är "ganska" ljussvagt vid 300mm. Däremot är det ju ljustarkt vid 800mm och det är alltid trevligt med en konstant bländare :)

Dessutom har det, om jag förstått rätt, "konstant fokus" -- dvs fokus ändras inte när man zoomar.

Dessutom har det, om jag förstått rätt, "konstant fokus" -- dvs fokus ändras inte när man zoomar.

Faktiskt är det riktigt bra. Stod och valde mellan N 400/2,8 Vr, N 500/4 VR och 600/4 VR men jag köpte ett Sigma 300-800/5,6. Som lök på laxen Dessutom till ett också ett riktigt bra pris.
Som det ser ut är det ett riktigt bra komplement på telesidan till mina Nikon 200-400/4 VR, N 200/2 Vr och N 70-200/2,8.

Jag blev för övrigt positivt överaskad. Skarpt rakt över och snabb AF, nästan i klass med 200-400. En finess är att man kan leta objektet med den större bildvinkeln (på 300) och ta in det mot 800. Har man en konverter på då är det ett riktigt stort plus.
Ok att det är lite tungt, men större objektiv (>4 kg) är å andra sidan inga man springer och handhåller i onödan.

Lat som man är upplever jag zoom som en klar fördel jft med fasta telen. Att man kan zooma in, Ok på små gluggar då kan man ta ett steg fram eller bak, men med ett tele får man springa i jämförelse "kilometervis".

ANNONS
Götaplatsens Foto