Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Supertelen med Nikonfattning.

Produkter
(logga in för att koppla)

CLP

Avslutat medlemskap
Skulle vara spännande att höra lite oberoende tankegångar, i valet av ett supertele 300-600mm, för actionsport och mer naturrelaterade bilder.

Har såklart ett par kandidater på min önskelista, men vill inte smitta er med mina ideer ännu.

Det är många variabler man kan väga för och emot, förutom pris förståss. Skärpa, Snabbhet, Vikt, Antiskakfunktioner och andra finesser som avståndsminne mm.
Lutar nog åt en Nikonoptik, men har inget emot att kika på andra märken.

Hur tänker ni?

Skulle vara spännande att höra lite oberoende tankegångar, i valet av ett supertele 300-600mm, för actionsport och mer naturrelaterade bilder.

Har såklart ett par kandidater på min önskelista, men vill inte smitta er med mina ideer ännu.

Det är många variabler man kan väga för och emot, förutom pris förståss. Skärpa, Snabbhet, Vikt, Antiskakfunktioner och andra finesser som avståndsminne mm.

Hur tänker ni?
På vilken kamera är det tänkt att sitta på?

Hoppsan!

Det kommer sitta en D3'a 12mp i ändan av gluggen till att börja med. Men kanske kör en D700 senare.
Men en FX sensor i alla fall. Kör DX ibland, men det känns mindre viktigt.

Hoppsan!

Det kommer sitta en D3'a 12mp i ändan av gluggen till att börja med. Men kanske kör en D700 senare.
Men en FX sensor i alla fall. Kör DX ibland, men det känns mindre viktigt.
Känns inte så mycket "supertele" över 300mm på en D3a.

Du får nog ge oss lite mer att gå på t.ex. vad är det för actionsport du har tänkt att fotografera?

Har du tänkt dig Nikon och beredd att lägga pengarna så hade jag nog kört på ett 400/2.8 och en TC1.4 (kanske även en TC1.7)

Var beredd på att det inte dräller av dessa objektiv i lager och det kan bli lite väntan.

Hur tänker ni?

Jag har haft lyxen att i olika omgångar och sammanhang ha använt hela Nikons serie av större teleobjektiv: 200/2,0, 300/2,8, 400/2,8, 500/4 och 600/4. Plus ytterst lite med deras 200-400/4 och en del med Sigmas 800/5,6. (Jodå, ibland är mitt jobb rätt kul ;)

Slutsats? Man vill ha allihop! :)

Jag äger sedan flera år en AF-S 300/2,8, det är näst efter min AF-S 80-200 mitt mest använda objektiv. Vill man ha mesta möjliga ljusstarka teleobjektiv för pengarna och dessutom ett smidigt och mycket hanterbart sådant - ja då är 300:an, i synnerhet en begagnad, ett gjutet val. Med en sådan och ett par telekonvertrar kommer du mycket långt och det behöver inte bli så förfärande dyrt. Dessutom är en D3 med ett 300/2,8 en mycket hanterbar och faktiskt smidig kombo som du kan handhålla i timmar utan att behöva gå till kiropraktor efteråt.

Så om man bara skall ha ett enda ljusstarkt teleobjektiv som är mycket universiellt användbart och dessutom inte så förfärande dyrt, då skulle jag rösta på en 300/2,8.

Skall man däremot bara ha ett enda objektiv och kan bortse från priset och dessutom accepterar lite mindre smidig hantering ... Så blir istället en 400/2,8 mitt givna val. Det är ett underbart sportfotobjektiv för många sammanhang, det är ett utmärkt naturfotobjektiv, det fungerar utmärkt med alla telekonvertrar och ja det går att ta mycket bra handhållna porträtt på 1/60 tack vare VR :)

Vore du enbart sportfotograf och struntar i naturfoto skulle jag nog byta ut 400/2,8 mot en 200-400/4. Suveränt brännviddsomfång på D3 för många sporter och maxbländare på 4 är inget direkt problem med D3. Det du tappar jämfört med 400/2,8 är dels då ett bländarsteg, lite bakgrundsisolering, men också en liten aning bilkvalitet och riktigt snabb AF även med TC-17 eller TC-20. men du vinner mycket i smidighet när du tvingas stå på en anvisad plats när du fotar sport.

Vore du uteslutande naturfotograf som ofta rör dig en bit ut i naturen och aldrig körde sport så är 500/4 nog det objektiv som ger mest brännvidd (vilket man aldrig har tillräckligt av i naturen) sett till vikten och bärbarheten. Funkar dessutom mycket bra både kvalitetsmässigt och fokusmässigt med TC-14.

Plåtar du surfare, fåglar och sällan rör dig så långt från bilen så ger 600/4 eller Sigmas 800/5,6 mer brännvidd men också sämre bärbarhet.

Fast egentligen skulle jag nog aldrig rekommendera Sigmas 800/5,6 -- inte för att det är något fel på det, utan eftersom du då för obetydligt mer pengar lika gärna kan köpa det lika stora, lika tunga och lika bra men oändligt mycket mer flexibla Sigma 300-800/5,6. Jag har inte kört den själv, men min Canon-baserade kollega körde en sådan parallellt med att jag körde den fasta 800 och skillnaden i bildkvalitet och fokushastighet mellan de två är verkligen försumbar.

Men för sport är tyvärr ofta maxbländare på 5,6 inte tillräckligt, så för mig personligen faller den bort.

Så till sist ett par observationer om bildtabilisering hos långa teleobjektiv:

1) Det funkar
2) Det funkar tokbra!

Jag har under flera år hållit ögonen öppna efter en prisvärd begagnad 400/2,8 (mest på Ebay). Som så många andra har jag resonerat "en sådan kör man ju ändå på enbensstativ och då spelar stabilisering mindre roll". Men efter att ha kört VR-versionen i somras ... VR rular.

Det här har fått mig att börja snegla på 200-400/4 eftersom det är det billigaste objektivet (ok, minst dyra då ;) som ger mig 400mm, bra maxbländare, bra prestanda - och stabilisering. Eller så får jag spara nåt år till och satsa på en 400/2,8 VR -- det jag egentligen vill ha.

Det känns som 400mm blir ganska flexibelt. Litesugen på nya 400/2.8VR, men inponeras samtidigt av 200-400/4VR.
Enda funderingen är vikten på en 400.
300/2.8 hadde vart lite bekvämare att släpa på, men den känns lite kort.
Även 500/4VR känns spännande, men kanske inte lika mångsidig som 400.
Det är framför allt snabbheten som lockar med en 400/2.8, men människan är ju en smula bekväm, därför funderar jag på hur attraktiva olika alternativ skulle vara.

Har 1.7* förlängare och tänkte köpa 1.4'an...

Kallade dem supertelen då de spaltas så på postorderfirmor. Men vad vi kallar dem e inte så viktigt.

Verkar i norra landsändan, så någon större trängsel råder egentligen inte. Men vikten på den tunga 400'an kommer man inte ifrån.

Läser vidare med spänning, och tack till er som tagit er lite tid....

Jag har haft lyxen att i olika omgångar och sammanhang ha använt hela Nikons serie av större teleobjektiv: 200/2,0, 300/2,8, 400/2,8, 500/4 och 600/4. Plus ytterst lite med deras 200-400/4 och en del med Sigmas 800/5,6. (Jodå, ibland är mitt jobb rätt kul ;)

Slutsats? Man vill ha allihop! :)

Jag äger sedan flera år en AF-S 300/2,8, det är näst efter min AF-S 80-200 mitt mest använda objektiv. Vill man ha mesta möjliga ljusstarka teleobjektiv för pengarna och dessutom ett smidigt och mycket hanterbart sådant - ja då är 300:an, i synnerhet en begagnad, ett gjutet val. Med en sådan och ett par telekonvertrar kommer du mycket långt och det behöver inte bli så förfärande dyrt. Dessutom är en D3 med ett 300/2,8 en mycket hanterbar och faktiskt smidig kombo som du kan handhålla i timmar utan att behöva gå till kiropraktor efteråt.

Så om man bara skall ha ett enda ljusstarkt teleobjektiv som är mycket universiellt användbart och dessutom inte så förfärande dyrt, då skulle jag rösta på en 300/2,8.

Skall man däremot bara ha ett enda objektiv och kan bortse från priset och dessutom accepterar lite mindre smidig hantering ... Så blir istället en 400/2,8 mitt givna val. Det är ett underbart sportfotobjektiv för många sammanhang, det är ett utmärkt naturfotobjektiv, det fungerar utmärkt med alla telekonvertrar och ja det går att ta mycket bra handhållna porträtt på 1/60 tack vare VR :)

Vore du enbart sportfotograf och struntar i naturfoto skulle jag nog byta ut 400/2,8 mot en 200-400/4. Suveränt brännviddsomfång på D3 för många sporter och maxbländare på 4 är inget direkt problem med D3. Det du tappar jämfört med 400/2,8 är dels då ett bländarsteg, lite bakgrundsisolering, men också en liten aning bilkvalitet och riktigt snabb AF även med TC-17 eller TC-20. men du vinner mycket i smidighet när du tvingas stå på en anvisad plats när du fotar sport.

Vore du uteslutande naturfotograf som ofta rör dig en bit ut i naturen och aldrig körde sport så är 500/4 nog det objektiv som ger mest brännvidd (vilket man aldrig har tillräckligt av i naturen) sett till vikten och bärbarheten. Funkar dessutom mycket bra både kvalitetsmässigt och fokusmässigt med TC-14.

Plåtar du surfare, fåglar och sällan rör dig så långt från bilen så ger 600/4 eller Sigmas 800/5,6 mer brännvidd men också sämre bärbarhet.

Fast egentligen skulle jag nog aldrig rekommendera Sigmas 800/5,6 -- inte för att det är något fel på det, utan eftersom du då för obetydligt mer pengar lika gärna kan köpa det lika stora, lika tunga och lika bra men oändligt mycket mer flexibla Sigma 300-800/5,6. Jag har inte kört den själv, men min Canon-baserade kollega körde en sådan parallellt med att jag körde den fasta 800 och skillnaden i bildkvalitet och fokushastighet mellan de två är verkligen försumbar.

Men för sport är tyvärr ofta maxbländare på 5,6 inte tillräckligt, så för mig personligen faller den bort.

Så till sist ett par observationer om bildtabilisering hos långa teleobjektiv:

1) Det funkar
2) Det funkar tokbra!

Jag har under flera år hållit ögonen öppna efter en prisvärd begagnad 400/2,8 (mest på Ebay). Som så många andra har jag resonerat "en sådan kör man ju ändå på enbensstativ och då spelar stabilisering mindre roll". Men efter att ha kört VR-versionen i somras ... VR rular.

Det här har fått mig att börja snegla på 200-400/4 eftersom det är det billigaste objektivet (ok, minst dyra då ;) som ger mig 400mm, bra maxbländare, bra prestanda - och stabilisering. Eller så får jag spara nåt år till och satsa på en 400/2,8 VR -- det jag egentligen vill ha.

Tack för en mycket intressant sammanfattning. Själv går jag och funderar kring ett ordentligt tele till min D300, men som de flesta har jag funnit att nya supertelen ligger i småbilsklassen kostnadsmässigt;-) Men vad tror du om Nikon 300/4, smidigt och minst sagt billigt jämfört med de andra. Du förlorar ett bländarsteg, men man får sova en halvtimme till på morgonen;-) Hur är autofokus på det objektivet? Kan det ändå vara värt att ta ett ordentligt tag i plånboken och köpa ett 400/2,8? OK, man gråter en vecka, får sova på soffan kanske fjorton dar, men sedan är det över! Men, å anda sidan är ett 300/4 betydligt lättare att hantera, och med 1,7 eller 2,0 konverter har man ända upp till 18 ggr förstoring (om man räknar som kikarmått). Visserligen ljussvagt, men ändå.
Mvh
JB

Tack för en mycket intressant sammanfattning. Själv går jag och funderar kring ett ordentligt tele till min D300, men som de flesta har jag funnit att nya supertelen ligger i småbilsklassen kostnadsmässigt;-) Men vad tror du om Nikon 300/4, smidigt och minst sagt billigt jämfört med de andra. Du förlorar ett bländarsteg, men man får sova en halvtimme till på morgonen;-) Hur är autofokus på det objektivet? Kan det ändå vara värt att ta ett ordentligt tag i plånboken och köpa ett 400/2,8? OK, man gråter en vecka, får sova på soffan kanske fjorton dar, men sedan är det över! Men, å anda sidan är ett 300/4 betydligt lättare att hantera, och med 1,7 eller 2,0 konverter har man ända upp till 18 ggr förstoring (om man räknar som kikarmått). Visserligen ljussvagt, men ändå.
Mvh
JB

Hej!

Gammalt djungelordspråk: Stora telen lämnar stora hål i plånboken ... :)

Jag har inte använt AF-S 300/4 jättemycket, men hade med en lånad sådan (tack Henrik!) på en kombinerad fjällvandring och Lofoten-tur häromåret. Det är som jag ser det ett fantastiskt smidigt, mångsidigt och bra objektiv. Bra närgräns dessutom. Det enda som jag egentligen retar mig på hos det är frånvaron av VR ... Kommer det en sådan version så är det tveklöst ett grymt objektiv för naturfoto, vandring, sport osv.

Om du jämför det med en 300/2,8 så kan man enklast säga att den dyrare varianten ger en synligt bättre bild på 2,8 än vad 300/4 ger på 4. En stor del av det du betalar så mycket extra för hos en 300/2,8 (och hos 400/2,8, 500/4 eller 600/4) är just att de verkligen är byggda att ge superb bild redan på full öppning. Med de objektiven ger nedbländning bara marginellt förbättrad bild medan en 300/4 blir synbart bättre av att bländas ned ett steg.

Sedan är de dyrare varianterna bättre med telekonvertrar. Grejen med en konverter är ju att den i praktiken fungerar som ett förstoringsglas. Vilket innebär att alla eventuella svagheter hos ett objektiv man normalt inte riktigt ser, nu obamhärtigt förstärks och blir synliga. Det är här de dyra supertelena verkligen visar vad de går för.

Men 300/4 är faktiskt bra på full öppning, bara inte lika otroligt bra som rejält mycket dyrare 300/2,8. Men den är fortfarande bra och vad jag har kunnat se (ganska begränsad testning) synbart bättre än t.ex. 80-400 eller en 70-200 med TC-14.

Så en 300/4 är ett klokt val.

Men sedan är ju som vi alla vet inte fotografi någon speciellt rationell verksamhet ... Jag hör till dem som bestämt hävdar att man tar bättre bilder med objektiv man gillar och som är roliga att använda, det alldeles oavsett deras tekniska egenskaper eller hur rationella köp de är. Och ett roligare objektiv än en 400/2,8 är svårt att hitta :)

Jag stod själv i valet och kvalet mellan ett nytt 200-400/4 VR och ett begagnat AF-S 400/2.8. Detta var före dollarkursen skenade och man kunde köpa ett 200-400/4 från B&H för 40kkr ink moms. Jag testade 200-400 som är ett underbart objektiv med underbar skärpa. Men eftersom jag är helt såld på kort skärpedjup, så letade jag upp ett begagnat AF-S 400/2.8 Di-II på tyska Ebay. Såg bra ut på bilderna och ännu bättre ut när jag fick hem gluggen, i den oanvända trälådan. Det finns tillfällen då jag önskar att jag valt zoomen, men minst lika många tillfällen då jag är glad att jag valde 400/2.8. Det beror helt enkelt på vad man plåtar. Hade jag plåtat sport hade jag definitivt gått på zoomen.

En polares bild tagen med 200-400

En av mina egna bilder med 400/2.8

Jag stod själv i valet och kvalet mellan ett nytt 200-400/4 VR och ett begagnat AF-S 400/2.8. Detta var före dollarkursen skenade och man kunde köpa ett 200-400/4 från B&H för 40kkr ink moms. Jag testade 200-400 som är ett underbart objektiv med underbar skärpa. Men eftersom jag är helt såld på kort skärpedjup, så letade jag upp ett begagnat AF-S 400/2.8 Di-II på tyska Ebay. Såg bra ut på bilderna och ännu bättre ut när jag fick hem gluggen, i den oanvända trälådan. Det finns tillfällen då jag önskar att jag valt zoomen, men minst lika många tillfällen då jag är glad att jag valde 400/2.8. Det beror helt enkelt på vad man plåtar. Hade jag plåtat sport hade jag definitivt gått på zoomen.

En polares bild tagen med 200-400

En av mina egna bilder med 400/2.8
Vad säger du Jesper, är 200-400/4 värd de extra 15.000 kronorna jämfört med 300/2.8 + TC1,4? Flexibiliteten hos 200-400/4 är ju given speciellt om man inte själv kan välja var man skall stå men ett 300/2,8 är ju även användbart utan TC t.ex. inomhus i ishallen där ett extra steg är mumma för slutartiderna.

Hur är bildkvaliteten om man jämför 300/2.8 + TC1.4 mot 200-400/4 på största bländare?

Vad säger du Jesper, är 200-400/4 värd de extra 18.000 kronorna jämfört med 300/2.8 + TC1,4? Flexibiliteten hos 200-400/4 är ju given speciellt om man inte själv kan välja var man skall stå men ett 300/2,8 är ju även användbart utan TC t.ex. inomhus i ishallen där ett extra steg är mumma för slutartiderna.

Hur är bildkvaliteten om man jämför 300/2.8 + TC1.4 mot 200-400/4 på största bländare?

Nej, jag personligen tycker inte det är värt 18000 kr. Men så tycker jag oxå att 200-400 är för högt prissatt i Europa. Ett 300 + 1.4 är inte 250mm, inte heller 350mm så det är svårt att jämföra. Det beror istället på hur du fotograferar och hur mycket du kan tänka dig springa (för vi bestämmer väl inte utsnittet genom att zooma och därmed förändra perspektivet?? ;))

Hur bildkvalitén är låter jag Martin få svara på eftersom han har använt de båda. Jag har inte jättemycket praktisk erfarenhet av dessa två. Men rent spontant skulle jag vilja säga att skillnaden är förmodligen i det närmsta obefintlig.

Nej, jag personligen tycker inte det är värt 18000 kr. Men så tycker jag oxå att 200-400 är för högt prissatt i Europa. Ett 300 + 1.4 är inte 250mm, inte heller 350mm så det är svårt att jämföra. Det beror istället på hur du fotograferar och hur mycket du kan tänka dig springa (för vi bestämmer väl inte utsnittet genom att zooma och därmed förändra perspektivet?? ;))

Hur bildkvalitén är låter jag Martin få svara på eftersom han har använt de båda. Jag har inte jättemycket praktisk erfarenhet av dessa två. Men rent spontant skulle jag vilja säga att skillnaden är förmodligen i det närmsta obefintlig.
9 ggr av 10 när jag fotograferar sport så är det antingen hockey, fotboll, basket, golf eller innebandy. Ett 200-400/4 borde vara helt perfekt på golfbanan där man tvingas till mängder av olika vinklar på grund av var bollarna hamnar. Även i fotboll under de ljusa månaderna är 200-400/4 att föredra eller?

Det jag helst skulle vilja ha ett 300 till är i ishallen.

9 ggr av 10 när jag fotograferar sport så är det antingen hockey, fotboll, basket, golf eller innebandy. Ett 200-400/4 borde vara helt perfekt på golfbanan där man tvingas till mängder av olika vinklar på grund av var bollarna hamnar. Även i fotboll under de ljusa månaderna är 200-400/4 att föredra eller?

Det jag helst skulle vilja ha ett 300 till är i ishallen.

Hej!

Jag kör själv omväxlande 80-200/2,8 och 300/2,8 för hockey, lite beroende vilken sorts bilder jag är ute efter (spelsekvenser med zoomen, enskilda spelare med 300). I andra inomhusidrotter blir det ju mest 80-200, men även 300 ... Beror ju åter lite på typ av bild och förstås var man får stå ;)

Det är när utomhussäsongen drar igång jag verkligen saknar 400 mm och då förstås helst en 400/2,8. I dagsläget blir det till exempel fotboll med 300 eller 300 med TC-14.

Jag har bara använt 200-400 ytterst lite, och tyvärr inte för sport, men här lutar jag mig istället mot vad flera Scanpix-fotografer säger: de verkar gilla 200-400 rejält. En kamera med 70-200, en med 200-400, sedan kan man täcka det mesta :)

Problemet med att välja mellan 300/2,8 och 200-400/4 är att bägge har varsin stor fördel som den andre inte har: zoomen ger en flexibilitet medan 300:an har 2,8.

(Hade Nikon istället gjort en 200-400/2,8 som kostade som en 300/2,8 så hade vi sluppit sitta och fundera så mycket :)

Att jag idag har en 300/2,8 beror mycket på att en begagnad sådan var det som jag då för snart tre år sedan hade samvete och plånbok att skaffa (17500 på Ebay för en sliten AF-S II). Skulle jag välja igen idag ... Bra fråga. Jag sneglar på begagnade 200-400 på Ebay, de har börjat dyka upp där i allt större antal, men än är priserna höga och dollarn dyr så det får nog vänta.

Här finns en jämförelse - Nikon 200-400mm VR vs. 300mm f2.8 II

Har inte provat 300:at som lär vara något alldeles extra men äger ett 200-400 som jag är väldigt nöjd med. Otroligt flexibelt och i mitt tycke väldigt skarp för att vara ett zoom. Använder inte konverters så ofta men har fått bra resultat både med 1.4 och 1.7 konvertrar då jag bländat ner ett steg. Den korta närgränsen på 2 meter bidrar också till flexibiliteten. Det gäller bara att inte glömma bort att vrida på zoomringen när man behöver det :)

Några bildexempel:
Fotboll (FX)f/4 @200
Natur (DX)f/4 @200 Fungerade väldigt bra som ett "safari"-objektiv på en DX-kamera (D2x).

Finns många trådar i ämnet t.ex. 200-400 vs. long primes

Senast ändrad:
Jo, men här spelar det in om man har en DX eller FX kamera. Jespers utmärkta bild på haren är t ex tagen med som jag ser det 8 gångers förstoring. Om jag nu införskaffar ett 300 till min D300 motsvarar det faktiskt redan i "grundutförandet" nio gångers förstoring. Eftersom jag är lagd åt telehållet är därför DX formatet en stor fördel för mig. Vad jag hade hoppats på var att D3X:en hade prissattss mer modeskt, då skulle det finnas pixlar tillräcligt att Croppa på, om jag nu tänker rätt. En 300/2,8 kan som GrevTure redovisade mycket väl användas på full öppning, även med konverter. Den är smidigare att bära med sig en en "lådburen" 400:a. 400:an är sexigare, häftigare, andas mer professioalism men 300:an till DX förefaller för mitt vidkommande möjligen vara ett förståndigar val. Speciellt, och kanske framförallt i 2,8 versionen.
Mvh
JB

Jo, men här spelar det in om man har en DX eller FX kamera. Jespers utmärkta bild på haren är t ex tagen med som jag ser det 8 gångers förstoring.

Orginalbilden ja, den jag länkade till är mer mot 10x förstoring eftersom det är aningen beskuren. Sedan tror jag inte man skall hänga upp sig allt för mycket på antalet pixlar. Jag har tidigare visat att skillnaden mellan D3:ans DX-läge med 5.1MP och D60:ans 10.2MP inte är så stor som pixelantalet är.

Här finns en jämförelse - Nikon 200-400mm VR vs. 300mm f2.8 II

Har inte provat 300:at som lär vara något alldeles extra men äger ett 200-400 som jag är väldigt nöjd med. Otroligt flexibelt och i mitt tycke väldigt skarp för att vara ett zoom. Använder inte konverters så ofta men har fått bra resultat både med 1.4 och 1.7 konvertrar då jag bländat ner ett steg. Den korta närgränsen på 2 meter bidrar också till flexibiliteten. Det gäller bara att inte glömma bort att vrida på zoomringen när man behöver det :)

Några bildexempel:
Fotboll (FX)f/4 @200
Natur (DX)f/4 @200 Fungerade väldigt bra som ett "safari"-objektiv på en DX-kamera (D2x).

Finns många trådar i ämnet t.ex. 200-400 vs. long primes
Tack för era kommentarer och tips.

Lite förvånande dålig skärpa på 300/2.8 + TC1.4 i länken ovan och kampen mot 200-400/4 på 400mm var ju inte egentligen ingen match.

Kommer det en D400 till sommaren med ett steg bättre brushantering så blir det nog en sådan och ett 200-400/4. Annars kör jag nog vidare med D300 och ett 300/2.8 som komplement till mitt 70-200/2.8

Gillar verkligen resultaten jag ser från 200-400/4VR gluggarna.
Och till alpinsport mm skulle den vara trevlig.

Men den fasta 400'an känns ändå okompromissad om man vill ha en snabb vän till mina kameror.
Gillar hur 2.8 an frilägger motiven från omgivningen.

Och jagar man motiv i skymning/gryning, känns det också trevligt med den större öppningen.....

Lite förvånande dålig skärpa på 300/2.8 + TC1.4 i länken ovan och kampen mot 200-400/4 på 400mm var ju inte egentligen ingen match.

Jag ställer mig tveksam till det resultatet, det ser lite ut som om han missat fokus. Det borde blivit betydligt skarpare vid nedbländning.

Nedan AF-S 400/2.8 vs 400/2.8+ TC-17E (ja, jag vet att det är lite olika förstoring, men rummet räckte inte till)

100% Crop från kanten, f/2.8 Först utan TC sedan med. Detta är alltså med TC-17E som är något sämre rent optiskt än TC-14E

Bilagor

• 400.jpg
    400.jpg
    18.1 KB · Visningar: 405
  • 400-TC17.jpg
    400-TC17.jpg
    19.2 KB · Visningar: 405
ANNONS
Götaplatsens Foto