Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Superzoom eller spegelfritt

Produkter
(logga in för att koppla)

Spirit night

Avslutat medlemskap
Frugan har efter alla mina fototurer börjat intressera sig för att fota också. Har en enkel Pentax kompakt idag som har svårt att hitta skärpan, speciellt på macro. Hon gillar inte att titta i en optisk sökare, så mina tankar gick direkt till en Lumix fz 48/150. Men nu börjar jag fundera på om inte en spegellös kamera typ Pentax K-01 skulle vara bättre. Men då pratar vi en helt annan prisklass, då även objektiv ska inhandlas. Visst att hon kan låna mina objektiv eftersom jag kör Pentax. Det blir svårt det här, bör bestämma oss innan semestern som är snart.

Fujifilm X10, Panasonic LX5, Olympus XZ-1

FZ150 är en superzoom, för de som absolut önskar det. Men i de flesta fall, torde litenheten vara ett viktigare krav. Många kompaktkameror har bra makro och supermakro-lägen.

För bättre bildkvalitet, undvik kameror med den minsta sensorn, 1/2.3", om inte just en super-zoom eller en rese-zoom är kravet.

Kika istället på klassen med Fujifilm X10, Panasonic LX5, Olympus XZ-1, samt dessutom bäst optik med lite större sensorer (1/1.63", 1/1.5").

En spegelfri K-01, får väl m.a.p. sin storlek, anses hamna jämsides med Pentax övriga DSLR.
Med hänsyn till den befintliga Pentax-anpassade objektivparken, så känns det inte befogat med ett spegelfritt alternativ till system, även om attraktiva sådana finns från Samsung, Sony, Panasonic & Olympus.

ANNONS