Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Superzoom till 40D, Tamron vs Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Jag söker erfarenheter av Tamron 18-250 och Sigma 18-200 OS.

Ämnar köpa ny turistglugg att ha på min 40D när jag vill packa lätt. Är mest intresserad av erfarenhet av AF exakthet och allmänt intryck av bilderna.

Jag är väl medveten om dom begränsningar och kompromisser som är inbyggda i denna typ av gluggar och inbillar mig inte att den ska ersätta kvalitetsgluggar. Därför vill jag inte ha svar av typen "köp en sån och en sån i stället". Jag ämnar beställa en av dessa och lutar åt Tamron om ingen stoppar mig.

Har sedan tidigare en Sigma 18-125 men har givit den till hustrun tillsammans med en 20D. Sigman har tjänat mig väl men är lite opålitlig när det gäller AF.

Sitter och tänker på bländaromfånget som på båda går upp till 6,3. Kan va svårt med AF då..

EF-S 18-55 3,6-5,6 IS + EF-S 55-250 4,0-5,6 IS för ungefär samma pengar som för Tamron kanske är ett alternativ?..

/Leif

Björn,

Jag har Sigmas 18-200 OS till min 40D. Tanken var att ha den som reseobjektiv och till de tillfällen när jag "bara går ut och fotar" och bildkvalitén inte är högsta prioritet.

Jag tycker den känns gediget bygg och smidig att jobba med. OS verkar funkar bra, kanske inte riktigt lika bra som på Canons gluggar men helt OK.

Vad som är klart är dock att det inte är så ljusstarkt. Jag trodde inte jag skulle störas så mycket av det men det gör jag, det begränsar helt klart möjligheterna. Nåväl, det får man ta på den här typen av gluggar och AF hänger med OK.

Tråkigare då att jag upplever gluggens bokeh som mindre angenäm. Bakgrundsoskärpan känns alltid lite "orolig" och inte alls lika trevlig som på mina andra gluggar. Nu är jag ingen van fotograf så det är möjligt att jag är fel ute, men det är i alla fall en känsla jag har.

En liten "lustighet" är att brännvidden inte riktigt tycks stämma överens med mina andra gluggar. 200 mm motsvarar kanske 190 mm på min Canon glugg. Jag tror mig ha läst någon förklaring någonstans men kommer inte ihåg varför. Nåväl, det spelar ingen större roll i praktiken.

Jag har dock ett stort problem med att jag upplever den allmänna bildkvalitén som ganska dålig.

Kontraster och färger är sisådär, men acceptabla.

Däremot har jag ofta råkat ut för bilder som är oskarpa. Ibland blev det bra, ibland saknades skärpan helt och hållet och jag "avskrev" nästan gluggen som ett felköp.

Nu har jag dock börjat undersöka det lite mer och och börjar misstänka att det faktiskt handlar om att min glugg felfokuserar. Jag har gjort lite "batterifoto" och fokuschartsfotograferande men är inte helt säker ännu, men jag skall försöka få till några mer tester innan jag kontaktar Cyberphoto.

Alltså, jag är inte nöjd med den beror troligen på att mitt exemplar inte är helt OK. Konceptet är det i alla fall inget fel på - ibland ÄR det bekvämt med bara en glugg!

Mvh
Anders

Tack för svaren,

Anders, jag känner igen den där opålitliga AF från 18-125, ibland missar den även i bra ljus.
Är som sagt väl medveten om begränsningarna i ljusstyrka och räknar inte med att kunna använda dom längre brännvidderna annat än i riktigt starkt ljus.

Tror att jag ska prova Tamron 18-250 i stället.

Jag kommer med ett tredje alternativ, fast ett billigare. :)
Sigma 18-200 utan OS. Jag har ett sådant och tycker att fungerar helt ok.
Jag hade tidigare ett Sigma 18-125, men detta är betydligt bättre!

Warbird skrev:
Jag kommer med ett tredje alternativ, fast ett billigare. :)
Sigma 18-200 utan OS. Jag har ett sådant och tycker att fungerar helt ok.
Jag hade tidigare ett Sigma 18-125, men detta är betydligt bättre!

Ja, det är rätt att den ska vara med på listan, tog nog lika gärna den som den med OS.

Beställde till slut en Tamron 18-250, ska bli spännande att se vad den går för. Ville inte ha Sigman om den har lika opålitlig AF som en del säger.
Visst blir det ljussvagt i teleläget men i vidare vinklar är det ju hyfsat i det avseendet också.
Kul glugg för dom tillfällen man behöver packa lätt hoppas jag.

Idag kom den och jag har hunnit testa lite.
Den fungerar perfekt på min 40D som det verkar och fokuserar rätt både på 18 och 250 mm.

Kvalitetskänslan är OK och zoomomfånget fantastiskt. Har bara kunnat prova med blixt ännu man det ser riktigt bra ut.

Kantskärpan är klart bättre än jag trodde den skulle vara och den blir perfekt för det ändamål jag köpte den.

Överträffar mina förväntningar helt klart.

ANNONS
Götaplatsens Foto