Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Surfa säkert med Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuskfia

Avslutat medlemskap
På grund av PC vs Mac-tråden så blir jag konfundersam. Hur är det, skönmålar Mac-användare Macs "immunitet" för faror på Internet? Virus utgör tydligen inget större hot, aha... utan det är brandvägg som är det viktiga.

Till frågan, finns det någon brandvägg för Mac? Inte från Apple men som man gratis kan ladda ner på webben någonstans? Det finns ju ett flertal anti-virusprogram såsom AVG för i varje fall PC.

Jag vill verkligen ha en Mac, men vill såklart inte surfa oskyddad bara för att Mac-användare påstår att det är säkert utan konkreta belägg för påståendet. Jag tycker också det är knasigt att bara PC skulle vara utsatt för hackare, även om Mac skulle kunna vara ett bättre system (OBS! Inget tjafs om vad nu!) så vore det väl ändå vara ganska rimligt att en hackare vill ge sig på utmaningen att knäcka Mac också? Kan inte tänka mig att de faktiskt låter Mac-användare passera "oskadda" utan otaliga försök.

Handlar som skrivet inte just om virus, utan andra "hot".

På grund av PC vs Mac-tråden så blir jag konfundersam. Hur är det, skönmålar Mac-användare Macs "immunitet" för faror på Internet? Virus utgör tydligen inget större hot, aha... utan det är brandvägg som är det viktiga.

My God! 410 inlägg på mindre än en månad och bara en massa jiddrande om vilken dator du ska köpa! Har du sysselsättningsproblem, eller vad gäller?

Man kan ju undra om alla pojkarna här skulle ägna samma intresse åt dig om du var kille och hette "Fettrulle" istället för "Snuskfia"?

My God! 410 inlägg på mindre än en månad och bara en massa jiddrande om vilken dator du ska köpa! Har du sysselsättningsproblem, eller vad gäller?

Man kan ju undra om alla pojkarna här skulle ägna samma intresse åt dig om du var kille och hette "Fettrulle" istället för "Snuskfia"?

Hahahahaha! Ja, det är tur att man är tjej alltså! ;D

Mitt namn var iofs inget taktiskt drag men nu när du påpekar det så var det inget dumt namn jag valde. ;)

Jag ska inte köpa datorn riktigt än så det är klart jag vill ta reda på saker och ställa min frågor. Är det så konstigt? ;)

Sen handlar det inte om sysselsättningsproblem, har en tendens att skriva mycket när jag väl sitter vid datorn (det gäller på MSN och överallt). Jag är en babbelmaja! Hahaha!

Var tvungen att titta på hur många inlägg och trådar jag har gjort för det... ja, hehe... det var en del. Men bara fyra av dessa är rena datortrådar eller som handlar om mitt köpval av dator. Restande 20 har antingen med foto eller film att göra typ. Kameraköp visserligen. ;)

Jag är inte säker på att alla tänker som du. Själv fick jag mycket hjälp på FS när jag skulle köpa min första dslr för några år sedan, och försöker nu ibland hjälpa dem som ställer frågor på en nivå där jag kan ha något att tillföra. Vilket kön frågeställarna har (eller vilken ålder eller vilket nick) har jag aldrig brytt mig om.

Ledsen Erland om du uppfattade min kommentar som riktad specifikt till dig, det var inte min avsikt och inte vad jag syftade på.

Det var inte så jag uppfattade det heller. Jag bara försökte bara antyda att din kommentar kanske sa mer om dig än om andra...

;-)

Ett försökt till förklaring

Ska göra ett försök till att förklara den rätt stora skillnad som finns vad det gäller hot mot Windows vs. OS X.
Tyvärr så har jag erfarenheten av det här ämnet alldeles för lätt leder till "datorkrig"/flamewars.
Något jag innerligt hoppas att vi kan slippa den här gången.

Så jag ska börja med att vara tydlig om ett par saker.
Jag har inget mot Windows rent generellt. Som tidigare yrkesverksam IT-konsult så får jag ibland frågor om datorval, och emellanåt så rekommenderar jag Windows.
Dock trivs jag personligen klart bättre med OS X, och är av den övertygelsen att OS X ofta är det bättre valet (läs ofta, inte alltid, menar heller inte att OS X skulle vara felfritt eller perfekt. För det är inget operativsystem).

En sak vill jag vara mycket tydlig på.
Windows 7 är riktigt rejält förbättrat vad det gäller säkerhet än vad Windows var för ett par generationer sedan.
Microsoft kan inte längre beskyllas för att vara slarviga med säkerhetstänket.

Vad det gäller säkerheten, och framför allt "hoten" mot OS X, så finns inte ett endaste virus som sprids "vilt" (det finns ett par "proof of concept" virus, som visar på att det går att skapa virus till OS X.) Sedan finns det en mindre mängd trojaner och liknande kod, som sprids vilt.
Dock i mycket begränsad omfattning.
Och dessa sprids praktiskt taget bara på sidor med "lättklädda damer" samt genom piratkopierade program.

Förklaringen till den enorma skillnaden i skadlig kod mellan Windows och OS X kan lite förenklat beskrivas ha två orsaker.

1. Marknadsandelar (vilket nog inte ska ses som den största orsaken, finns en del andra exempel som talar för motsatsen. Men visst har det en viss betydelse).
Helt enkelt så är det mer intressant att skapa skadlig kod som når så många som möjligt.
Inte minst då det på senare år har blivit en "affärsidé" bland vissa kriminella element, som säljer vidare information om kontokortsnummer och annan privat information.

2. Historiska förklaringar.
Och här menar jag då att ur ett större historiskt perspektiv så har det tidigare funnits en enorm skillnad i hur allvarligt man tagit på säkerheten.

Äldre versioner av Mac OS hade helt klart större problem med säkerheten än OS X (X betyder här version 10).
Av ett antal skäl så bestämde sig Apple för att bygga om i princip hela operativsystemet när man skulle släppa Mac OS X (eller Mac OS "version 10").
Mac OS 10.0 släpptes 2001.
OS X bygger i grunden på FreeBSD (en av flera BSD-varianter, BSD är för övrigt nära besläktat med både Unix och Linux).
BSD är känt för just stabilitet och säkerhet. I "BSD-världen" (första versionen kom redan 1977) så har man haft ett tydligt och medvetet säkerhetstänk i princip från dag 1.
Bland annat så har det sedan långt tillbaka i BSD varit en självklarhet att användare inte ska vara inloggade som administratörer i onödan, och att program inte ska få mer rättigheter i systemet än absolut nödvändigt.
Saker som är av stor vikt i ett "fleranvändarsystem".

Vill inte "slänga skit" på Microsoft.
Men de första versionerna av Windows var ett enanvändarsystem, och det i princip helt utan tanke på säkerhet.
Så sent som när Windows XP släpptes 2001 lyste frånvaron av säkerhetstänk (Microsoft började dock att förbättra säkerheten strax efter detta. Vilket märktes tydligt när ServicePack 2 släpptes med rejäla säkerhetsförbättringar).
Saker som att användare med automatik blev Administratörer med fulla rättigheter, och inte ombads att skapa säkre lösenord i samband med att användarkontot skapades.
Att ett antal tjänster och program var påslagna som "default" (för att som det hette göra det enklare för användaren).
Detta ledde till att om en användare dubbelklickade på en infekterad fil så fick filen fulla möjligheter att göra vad den ville.
Faktum är att tom Microsoft själva släppte program som krävde att användaren var inloggad som administratör med fulla rättigheter (säkerhetsmässigt vansinne).

Nu ska det påpekas att Microsoft åtgärdat de här sakerna iom WIndows Vista och Windows 7.
Men den historiska förståelesen är viktig för att förstå skillnaden i antalet virus/skadlig kod mellan Windows och OS X.

För redan när första versionen av Windows släptes så var BSD en fleranvändarsystem, med ett helt annat säkerhetstänk.
Det var en självklarhet att en användare inte skulle vara inloggad som "admin"/Superuser i onödan. Samt att program och processer inte skulle köras i onödan. Och att dessa program och processer inte skulle ha större rättigheter i systemet än absolut nödvändigt.

För att uttrycka det kortfattat och "enkelt". När Windows XP och OS X släpptes ungefär samtidigt så fanns det stora skillnader i hur säkra systemen var.
Det var mycket enklare skapa skadlig kod för Windows än för OS X.
I princip räckte det med ett säkerhetshål för att få tillgång till hela systemet i Windows, medans ett säkerhetshål i OS X i de flesta fall gav/ger mycket mer begränsad tillgång i systemet.

Numera så är Windows att anse som "ikapp" vad det gäller säkerheten.
Men just pga att det inte alls har varit så tidigare, i kombinationen med Windows oerhört mycket spridning är det som är orsakerna till varför OS X är så oerhört förskonat mot säkerhetsproblem som det är.
Vilket inte är en orsak till att använda sunt förnuft och vara försiktig.
För "nöjes" skull körde jag häromdagen igenom min Mac med ett antivirusprogram.

Det enda som hittades var infekterade bilagor i eposten, och det var enbart sådant som "funkar" i Windows. Det vara andra gången jag kollade igenom den dator med AV på fyra år...
(Tyckte det kunde var inte bara "kul", utan också bra att vara riktigt på säkra sidan).

Hoppas att det inte blev för tekniskt, och att du blev lite klokare.

Jag är inte säker på att alla tänker som du. Själv fick jag mycket hjälp på FS när jag skulle köpa min första dslr för några år sedan, och försöker nu ibland hjälpa dem som ställer frågor på en nivå där jag kan ha något att tillföra. Vilket kön frågeställarna har (eller vilken ålder eller vilket nick) har jag aldrig brytt mig om.

Det var därför jag kom hit från början, för att få råd om vilken systemkamera jag ska köpa. Nu är jag på det klara med vilken systemkamera som väntar mig (en kameramodell/serie jag inte ens hade en susning om existerade och det tackar jag FS för). Tänkte även passa på att fråga om Mac eftersom det fanns ett forum för det också på FS. Jag känner dessvärre inte till några direkt aktiva datorforum, oftat är de likt på här en del av något annat.

Fast visst... kan tänka mig att alla mina frågor kan låta som en massa jidder för andra. ^^

Ska göra ett försök till att förklara den rätt stora skillnad som finns vad det gäller hot mot Windows vs. OS X.
Tyvärr så har jag erfarenheten av det här ämnet alldeles för lätt leder till "datorkrig"/flamewars.
Något jag innerligt hoppas att vi kan slippa den här gången.

Det hoppas jag med. :)

Så jag ska börja med att vara tydlig om ett par saker.
Jag har inget mot Windows rent generellt. Som tidigare yrkesverksam IT-konsult så får jag ibland frågor om datorval, och emellanåt så rekommenderar jag Windows.
Dock trivs jag personligen klart bättre med OS X, och är av den övertygelsen att OS X ofta är det bättre valet (läs ofta, inte alltid, menar heller inte att OS X skulle vara felfritt eller perfekt. För det är inget operativsystem).[/QUOTE]

:)

En sak vill jag vara mycket tydlig på.
Windows 7 är riktigt rejält förbättrat vad det gäller säkerhet än vad Windows var för ett par generationer sedan.
Microsoft kan inte längre beskyllas för att vara slarviga med säkerhetstänket.

Nepp, har inte haft något problem med min nya laptop men tidigare då jag hade äldre versioner så krånglade det faktiskt ibland. IE 8.0 må vara bättre än tidigare enligt folk men tyvärr är den fortfarande för dålig för jag ska rekommendera den till någon...

Vad det gäller säkerheten, och framför allt "hoten" mot OS X, så finns inte ett endaste virus som sprids "vilt" (det finns ett par "proof of concept" virus, som visar på att det går att skapa virus till OS X.) Sedan finns det en mindre mängd trojaner och liknande kod, som sprids vilt.
Dock i mycket begränsad omfattning.
Och dessa sprids praktiskt taget bara på sidor med "lättklädda damer" samt genom piratkopierade program.

Har du läst i PC vs Mac-tråden? Där skrivs det om exploits (stavning?) och att de hot som är mest vanliga/aktuella, för båda operativsystemen, inte "märks" av användaren och är inget virus. Det skrev även att virusskydd inte ens behövs (för PC).

Förklaringen till den enorma skillnaden i skadlig kod mellan Windows och OS X kan lite förenklat beskrivas ha två orsaker.

1. Marknadsandelar (vilket nog inte ska ses som den största orsaken, finns en del andra exempel som talar för motsatsen. Men visst har det en viss betydelse).
Helt enkelt så är det mer intressant att skapa skadlig kod som når så många som möjligt.
Inte minst då det på senare år har blivit en "affärsidé" bland vissa kriminella element, som säljer vidare information om kontokortsnummer och annan privat information.

2. Historiska förklaringar.
Och här menar jag då att ur ett större historiskt perspektiv så har det tidigare funnits en enorm skillnad i hur allvarligt man tagit på säkerheten.

Äldre versioner av Mac OS hade helt klart större problem med säkerheten än OS X (X betyder här version 10).
Av ett antal skäl så bestämde sig Apple för att bygga om i princip hela operativsystemet när man skulle släppa Mac OS X (eller Mac OS "version 10").
Mac OS 10.0 släpptes 2001.
OS X bygger i grunden på FreeBSD (en av flera BSD-varianter, BSD är för övrigt nära besläktat med både Unix och Linux).
BSD är känt för just stabilitet och säkerhet. I "BSD-världen" (första versionen kom redan 1977) så har man haft ett tydligt och medvetet säkerhetstänk i princip från dag 1.
Bland annat så har det sedan långt tillbaka i BSD varit en självklarhet att användare inte ska vara inloggade som administratörer i onödan, och att program inte ska få mer rättigheter i systemet än absolut nödvändigt.
Saker som är av stor vikt i ett "fleranvändarsystem".

Vill inte "slänga skit" på Microsoft.
Men de första versionerna av Windows var ett enanvändarsystem, och det i princip helt utan tanke på säkerhet.
Så sent som när Windows XP släpptes 2001 lyste frånvaron av säkerhetstänk (Microsoft började dock att förbättra säkerheten strax efter detta. Vilket märktes tydligt när ServicePack 2 släpptes med rejäla säkerhetsförbättringar).
Saker som att användare med automatik blev Administratörer med fulla rättigheter, och inte ombads att skapa säkre lösenord i samband med att användarkontot skapades.
Att ett antal tjänster och program var påslagna som "default" (för att som det hette göra det enklare för användaren).
Detta ledde till att om en användare dubbelklickade på en infekterad fil så fick filen fulla möjligheter att göra vad den ville.
Faktum är att tom Microsoft själva släppte program som krävde att användaren var inloggad som administratör med fulla rättigheter (säkerhetsmässigt vansinne).

Nu ska det påpekas att Microsoft åtgärdat de här sakerna iom WIndows Vista och Windows 7.
Men den historiska förståelesen är viktig för att förstå skillnaden i antalet virus/skadlig kod mellan Windows och OS X.

För redan när första versionen av Windows släptes så var BSD en fleranvändarsystem, med ett helt annat säkerhetstänk.
Det var en självklarhet att en användare inte skulle vara inloggad som "admin"/Superuser i onödan. Samt att program och processer inte skulle köras i onödan. Och att dessa program och processer inte skulle ha större rättigheter i systemet än absolut nödvändigt.

För att uttrycka det kortfattat och "enkelt". När Windows XP och OS X släpptes ungefär samtidigt så fanns det stora skillnader i hur säkra systemen var.
Det var mycket enklare skapa skadlig kod för Windows än för OS X.
I princip räckte det med ett säkerhetshål för att få tillgång till hela systemet i Windows, medans ett säkerhetshål i OS X i de flesta fall gav/ger mycket mer begränsad tillgång i systemet.

Enligt någon i PC vs Mac-tråden fanns det en länk där någon menar att Apple själv redovisa säkerhetshål som de inte åtgärdar!? "För Mac-användare är så blåögda som tror att Mac är säkert". :p

Men just pga att det inte alls har varit så tidigare, i kombinationen med Windows oerhört mycket spridning är det som är orsakerna till varför OS X är så oerhört förskonat mot säkerhetsproblem som det är.
Vilket inte är en orsak till att använda sunt förnuft och vara försiktig.
För "nöjes" skull körde jag häromdagen igenom min Mac med ett antivirusprogram.

Det enda som hittades var infekterade bilagor i eposten, och det var enbart sådant som "funkar" i Windows. Det vara andra gången jag kollade igenom den dator med AV på fyra år...
(Tyckte det kunde var inte bara "kul", utan också bra att vara riktigt på säkra sidan).

Hoppas att det inte blev för tekniskt, och att du blev lite klokare.

"Problemet" är att de menar att virus inte är dagens hot, att de inte existerat sen tidigt 2000-tal utan att det är exploits!? som utgör hot och som man som användare inte märker av. Att någon typ kommer åt all min information, kan installera och köra med min dator!?

Så här kan vi inte ha det!

Jag tycker det här är ett ganska dåligt svar, Lars. Och ganska oförskämt också. Vi har väl ingen gräns för hur mycket man får fråga? Vadå "sysselsättningsproblem" - hur menar du?
Och signaturen på den som frågar spelar ingen roll för mig - har jag ett svar så svarar jag på frågan, annars inte. Så vida inte någon annan skrivit det jag har att tillföra. Gör du annorlunda...?

Det är möjligt att du hade en dåligt dag, Lars. Det är helt OK. Men nivån på forumet måste upp från den här sandlådenivån; hur skall nya annars våga fråga!

Mina fem öre...

Ett litet påpekande...
Det är NeXTSTEP och OPENSTEP som ligger till grund för OS X. Förvisso finns det BSD i NeXTSTEP, men det är inte FreeBSD som är yngre än NeXT. Att det är NeXT ingredienser beror ju på att Apple köpte NeXT och fick med Jobs tillbaka i slutet på 90-talet.

Ett litet påpekande...
Det är NeXTSTEP och OPENSTEP som ligger till grund för OS X. Förvisso finns det BSD i NeXTSTEP, men det är inte FreeBSD som är yngre än NeXT. Att det är NeXT ingredienser beror ju på att Apple köpte NeXT och fick med Jobs tillbaka i slutet på 90-talet.

Tack för påpekandet!

Var nog lite för sent när jag skrev det där.
Men visst finns släktskapet ned BSD där.
Det är ju inte heller utan anledning som OS X är certifierat som UNIX.

Till frågan, finns det någon brandvägg för Mac? Inte från Apple men som man gratis kan ladda ner på webben någonstans? Det finns ju ett flertal anti-virusprogram såsom AVG för i varje fall PC.
.

För gratis nedladdning vet jag inte, men vi har tittat på följande varianter men ännu inte själva bestämt oss. Norton for Mac

Tackar, suverän sammanställning.

En fundering kring att Windows 7 nu är ikapp. Då kan man kanske börja fundera på om hackare kanske även kommer att ge sig på Mac OS då Windows7 gjort det svårare?

Har du läst i PC vs Mac-tråden? Där skrivs det om exploits (stavning?) och att de hot som är mest vanliga/aktuella, för båda operativsystemen, inte "märks" av användaren och är inget virus. Det skrev även att virusskydd inte ens behövs (för PC).

Har inte läst det i just den tråden. (tror jag, finns flera trådar om just det).

I mitt inlägg ovan påpekade jag att det finns just det till OS X.

Enligt någon i PC vs Mac-tråden fanns det en länk där någon menar att Apple själv redovisa säkerhetshål som de inte åtgärdar!? "För Mac-användare är så blåögda som tror att Mac är säkert". :p

Mac är inte "idiosäkert", finns en och annan Mac-ägare som tror det.
Vilket inte är sant. (något som jag ju själv uttrycker i inlägget ovan).
Samtidigt så verkar vissa användare, och "stora vänner" av Windows överdrivet besvärade att problemen med skadlig kod, och den verkliga spridningen av sådan är avsevärt mindre i OS X.

För spridningen av sådant i OS X är inte alls stor, och för säkerhets skull så passar jag på att tillägga att jag tror att spridningen av sådant kommer att minska även för Windows framöver.
(Detta eftersom Microsoft förbättrat säkerheten avsevärt).

"Problemet" är att de menar att virus inte är dagens hot, att de inte existerat sen tidigt 2000-tal utan att det är exploits!? som utgör hot och som man som användare inte märker av. Att någon typ kommer åt all min information, kan installera och köra med min dator!?

Se ovan.
Sedan bör även Macanvändare vara på sin vakt.
Låt bli sidor med "lättklädda" damer (generellt råd till alla som läser den här tråden), och piratkopierad mjukvara. Så minskar du risken ordentlig.
Se också till att hålla dina program ordentligt uppdaterade.

När skadlig kod tar sig in i ett system så är det genom säkerhetshål i någon mjukvara.
Genom att sköta uppdateringar av all mjukvara i datorn minskar du risken.

I dagsläget är Adobes Flash player och Adobe reader två produkter som på senare tid haft stora säkerhetsproblem.

Avslutningsvis, vad det gäller kända hål, som inte är tätade.
Ja det finns, och sett i ett historiskt perspektiv är detta vanligt.

Själv tycker jag inte om när företag drar ut på att fixa detta onödigt länge.
Vilket har skett hos både Microsoft och Apple.
(Därför blir det väldigt märkligt när en del som gillar Microsoft gnäller på Apples agerande, men helt blundar för hur Microsoft skött sig historiskt).

En fundering kring att Windows 7 nu är ikapp. Då kan man kanske börja fundera på om hackare kanske även kommer att ge sig på Mac OS då Windows7 gjort det svårare?

Det är inte orimligt att det kommer göras fler försök att attackera OS X i framtiden.
(Svårt att veta) Själv hoppas jag att Apple ser till att snabba upp lagningen av hittade säkerhetshål (en önskning som även gäller ett par andra företag som producerar mjukvara).

ANNONS
Götaplatsens Foto