Annons

Surface Go-2 för jpegredigering i fält

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag hamnar ibland i lägen då man behöver leverera nyhetsbilder blixtsnabbt. Nyligen stendog min laptop i kylan. Jag fick nödredigera i telefonen, vilket faktiskt fungerade över förväntan. Men det fick mig att tänka på en mittemellan-lösning. En bra 10 tums surfplatta skulle inte vara så dumt. iPad vore kanske logiskt eftersom jag har Apple i övrigt, men nu har jag snöat in lite på Microsoft Surface Go-2. Anledningarna är:

Lätt och liten.

Windows – kan använda riktiga Lightroom/Photoshop istället för appversionerna, och därmed använda kontrollpunkter för att vara mer säker på att bilderna ser ut som de ska även om man inte är i någon optimal miljö med en riktigt bra skärm.

Kan drivas från externt batteri.

Skulle ändå behöva byta ut min outhärdliga androidplatta.

På pappret verkar det vettigt, men har någon erfarenhet av att jobba på det sättet med en sådan? Jag tänker 128 GB SSD och 8GB RAM. Kanske M3-processorn om det spelar roll, men kanske ändå helst Pentium.
Det handlar inte om särskilt krävande uppgifter. Mest att snygga till 16 megapixels jpeg-filer, organisera och skicka. Det skulle också kunna handla om korta filmklipp som ska snyggas till lite grann.
I övrigt mest att skriva och se på film.
 
Senast ändrad:

jonas18z

Avslutat medlemskap
MacBook Air med m1 och ett batteripack som kan ladda den tex huperjouice, anker eller zendure.

Liten
Bra batteritid
Snabb prestanda
Går att ladda i fält

visst den kostar en del men då får du ju inget skit
 

MattiasL

Aktiv medlem
MacBook Air med m1 och ett batteripack som kan ladda den tex huperjouice, anker eller zendure.

Liten
Bra batteritid
Snabb prestanda
Går att ladda i fält

visst den kostar en del men då får du ju inget skit
Ja, det är helt säkert en bra lösning. Det är inte omöjligt att en sådan skulle täcka samtliga behov både hemma och i fält.
 
ANNONS