Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

svårigheter vid ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Petter

Medlem
Mörkerproblem

jag har en Nikon F-801 från slutet av åttitalet. Jag har inga problem förutom vid ljusmätning då det blir mörkt. Kameran verkar ha en gräns för vad den kan mäta på (med iso 400): bländare 2,8 och slutartid 1/4 s. Om det blir mörkare så säger den bara Lo, dvs för lite ljus. Och det är inte pga batterierna. Är det nått som är problem i nikons äldre kameror eller finns det i nyare kameror också? Lite småirriterande måste jag säga.

/Lars Petter

Det är så i de flesta kameror. Ställ in känsligheten på högsta ISO så kommer du en bit till. Du måste ju räkna om manuellt sen förstås.

Sen är det nog bra att göra egna praktiska tester när man pressar mätaren så. Det är långtifrån säkert att mätaren uppträder linjärt under såna förhållanden.

Det blir inge bättre om man ändrar ISO-talet. Det var väldigt tydligt på en fotokurs då vi skulle mäta ljuset från ett svart tyg. Canon och minoltakamerorna hade inga problem men de båda nikonkamerorna klarade inte av det. I handboken finns det angivet ett mätområde på EV0-EV21 vid ISO 100 och med ett f/1,4 objektiv. Vet inte riktigt hur det går att översätta till verkliga mätningar.

Som jag har förstått det (utan att egentligen göra anspråk på att ha förstått nånting alls) så mäter ljusmätaren precis som det låter, ljuset. Och sen, med hjälp av de andra parametrarana (filmkänslighet & bländaröppning) räknar den fram en slutartid som är lämplig. Därför håller jag med Lars Petter om att det inte hjälper att justera upp iso-talet, man får inte mer ljus bara för det. Och finns det så lite ljus att mätaren inte reagerar, ja då finns det helt enkelt inte.

Däremot så hjälper det att justera upp ISO-talet och sen räkna om tiderna i följande fall: Antag att en lämplig slutartid skulle vara, säg 4 minuter och kameran har en längsta slutartid på 30 sekunder. Då kommer den att svara "LO" för att med den längsta tiden blir det fortfarande inte nog länge. Då kan man vrida upp filmkänsligheten tills man får ett utslag på slutartiden, notera den föreslagna slutartiden och räkna om till vad det borde bli med den aktuella filmkänsligheten. Och sen exponera manuellt i Bulb-läge och med stoppur i handen.

Med reservation för att jag inte har förstått ett dyft alltså :)

/Tomas

Du kunde prova att ställa om mätaren på centrumvägd. Den borde vara lite ljuskänsligare än matrisen, vet dock inte var gränserna går på F801. Om du har tid kan du ju även mäta med en ljusstarkare lins monterad.

/Martin

Det är inget fel utan en medveten "finess" hos vissa Nikonmodeller. Eftersom mätaren bara är specad ner till EV0 har de programmerat kameran att inte mäta vid lägre ljus. Äldre Nikon och proffs-Nikon har inte denna onödiga begränsning. Jag vet inte hur dagens plast-Nikon gör.
Andra kameror mäter gladeligen men det finns ingen garanti för resultatet vid låga ljusnivåer.

ANNONS
Götaplatsens Foto