Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Svårt att välja

Produkter
(logga in för att koppla)

Chip

Aktiv medlem
Så har jag kommit till det mycket svåra kvalet att välja ny kamera. Jag ska nu sälja min Sony DSC-Cybershot F717 och köpa något annat roligt.

Ni må säga att F717 är en mycket bra kamera och att jag kanske ska behålla den. Jag är medveten om detta, men vill ändå prova något annat för omväxlings skull.

Min budget ligger på helst 5000:-, max 6000:-.
Lite vad jag hade tänkt mig:

*Ett bra macroläge, högst 5cm närgräns.
*Bra färgåtergivning. Fotar mycket utomhus i naturen och vill ha klara och bra bilder.
*Någon speciell zoom spelar inte en väldigt stor roll, men finns den är det ett plus. 3X är nog iaf ett måste.
*Bra bländare, gärna F2.0 och uppåt.
*Möjlighet till manuell inställning ett stort plus.
*Gärna bra slutartidmöjligheter.
*Manuell fokusering inte så jätteviktigt.
*AF-lampa är ett jätteplus det också. Vill ha bra fokuseringsmöjligheter!

Som ni märker kan jag fortsätta i all evighet. Det måhända att jag efterfrågar en drömkamera nu, men jag vill ändå höra mig för. Jag har kollat cyberphoto, pricerunner, fotosidan och dpreviews. Har gått igenom i stort sätt alla kameror i min prisklass men KAN verkligen inte bestämma mig!

Jag har sneglat mycket på Nikon Coolpix 4500 med sin grymma macro med mera. Jag har även sneglat på lite kameror från Canon. Med andra ord, Nikon och Canon är jag nog mest intresserad av. Tar dock gärna emot alla möjliga tips!

Har haft 4 kameror nu och har tidigare haft en billig Coolpix 2100, den har jag dock växt ur nu och ställer kraven efter min F717.

Tack på förhand!
Mvh Daniel

Vad säg som Fuji s5000
Har tyvärr bara 10cm närgräns.
Tyvärr är det också så att 2s är högsta slutartid och 1/2000s lägsta.
F2.8 - F8 i vidvinkel. F3.2 - F9 i tele.

Bra manuella möjligheter samt AF-lampa.

Ligger på ca 4500 i affären. Du kommer undan med nån tusenlapp mindre om du handlar över nätet.

Personligen så tycker jag att det är mycket kamera för pengarna.

Efter MYCKET om och men har jag (tror jag) beslutat mig för två kameror. Nu måste jag bara välja mellan dem!

Nikon Coolpix 4500
eller
Canon Ixus 500

Jag behöver snabba svar på vilken ni rekommenderar. 4500 tar grymma närbilder, är en lite rejälare kamera och har fått mycket goda recensioner här. Ixus har också fått mycket bra recensioner här, men är kanske inte så rejäl. Den är dock AF-lampa.

Vad ska jag göra?
Alla (seriösa) tips uppskattas!

Varför inte en F828? Jag hade tidigare en F717 och bytte upp mig till en F828. Den är klart bättre än F717 som jag hade tidigare.

Nikon Coolpix 4500 och Canon Ixus 500 kan jag inte uttala mig om, men ett tips är att gå in på
www.pbase.com eller www.dpreview.com och jämföra de bilder som är upplagda där.

Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto