Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svamp i objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

Microsaftcom

Aktiv medlem
I fuktiga klimat så riskerar man få svamp eller mögel inne i objektivet. Det syns ibland som svarta prickar eller som en vit hinna när man tittar in genom objektivet.

Har det väl börjat så är det hopplöst att stävja.

I fuktiga länder kan det räcka med en vecka för att infektera objektivet. I Sverige har vi tack och lov torrare klimat.

Med zoomobjektiv drar man in luft och mikropartiklar in i objektivet varje gång man zoomar.

Man kan fördröja processen genom korrekt förvaring.
Värsta förvaringssätt är i täta, mörka väskor som kanske också utsatts för regndroppar.

Hur förvarar du dina objektiv med tanke på detta?

Om du fått svamp... hur mycket påverkar det bildkvalitén?

Vad kostar det att plocka isär och desinfektera ett dyrt objektiv?

/Fredrik

Kanske inte direkt svarar på din fråga, men en bekant bekräftade att hans Leica M6 system med gluggar tagit en hel del pisk i sydamerikas djungler - och då i huvudsak coatingen på optiken. Dvs; svamparna verkade gilla själva antireflexbehandlingmaterian och käkade helt sonika upp den. Så problemen min bekanta upplevde var större känslighet för motljus och andra bieffekter som uppstår när coatingen är dålig.

Går fortfarande bra att fotografera med utrustningen annars vad jag förstått.

Från mina resor vet jag att det är tämligen omöjlight att ha totalkoll på utrustningen hela tiden, men militärens trix med platspåseförslutning i ryggsäcken borde ju stänga ute en del svamp. Men så fort du tar ut dem; nya svampangrepp.

Bengus

ANNONS
Götaplatsens Foto