Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart Canon 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

lagus

Aktiv medlem
Det tog att tag, men nu har Canon släppt en svart 300D. Helt rätt enligt mig själv. Vad säger 300D ägare?

Bilagor

• 5010071422.jpg
    5010071422.jpg
    14.5 KB · Visningar: 546
Tycker faktiskt att man vant sig vid att se 300D i silver och att svart nu ser lite... ovant ut? Givetvis kan jag ha synpunkter på hur deras industridesigner (miss)lyckats med en viss produkt, men i slutändan är det vad som kommer ur kameran som räknas. Mamiyas nya ZD, t ex, är ju inte direkt vacker, men det är ju lätt att bortse ifrån om bilderna håller hög (teknisk) kvalitet. Fast nu känner jag att vi snart snurrar in i en diskussion om verktygets känslas betydelse för skapandet...

Hade 300D kommit i svart någon månad tidigare hade jag troligtvis varit ägare till en sån idag. Men nu kom 20D emellan, så att jag istället fick råd med en lätt begagnad 10D...

Lite skumt dock att den svarta 300D kommer att säljas i kit med 18-55 USM, medan 20D inte har USM-objektivet i sitt kit. Någon som förstår den skillnaden?

/Johan

Svart ser kriminnellt ut. Den stora fördelenmed silverfärgen på kameran är att den reflekterar in ljus i modellens ansikte och lättar upp skuggor på detta vis vid motljusfotografering. Väntar på en vit kamera.

RolandM skrev:
Svart ser kriminnellt ut. Den stora fördelenmed silverfärgen på kameran är att den reflekterar in ljus i modellens ansikte och lättar upp skuggor på detta vis vid motljusfotografering. Väntar på en vit kamera.

Det skulle komma motljusskydd i lite mer paraplyliknande form :) Skulle vara najs.

Lite konstigt att det inte är mer klagomål på att Canons vita objektiv inte är proffsigt svarta egentligen ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto