Annons

svart/vitt-foto digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

BarbarPappa

Ny medlem
Jag tog nyligen studenten från en media-skola där jag tog några foto-kurser och fann det väldigt kul. Nu har min tillgång till en kamera dock försvinnit i och med studenten så jag funderar på och köpa mej en kamera helt enkelt!

Bristen på fotolabb har fört tankarna till att köpa en digital systemkamera (lutar åt en Nikon D50).

Det jag undrar då, hur är det med att fota svart/vitt när man fotar digitalt?

Blir man bara blir tvungen att ändra till svart/vitt genom nåt bildhanteringsprogram i datorn efteråt eller finns det nån inställning på själva kameran?

Spelar det ens nån roll? Att det blir skillnad på kvalité menar jag?

Tack på förhand! :)

(har inte tagit bilder på över ett år!! :S abstinens!)

Vissa kameror har möjligheten att, med hjälp av inställning, få ut svartvita bilder "direkt". Personligen föredrar jag att göra det i datorn istället. Där har man bättre möjligheter att mixa färgerna så att tonskalan blir som man önskar.

När man plåtar analogt har man ju möjligheten att ta olika svartvita filmer och få lite olika resultat.

Edit: Därmed inte sagt att jag tycker det är värdelöst med svartvitt i kameran. Det kan säkert komma till nytta ibland, men personligen ser jag det jag får ur kameran som ett råmaterial att kunna arbeta vidare på, även om jag inte alltid gör/behöver göra det. Det jag tycker är den största nackdelen om man kör svartvitt till jpeg är att man inte kan ångra sig om man nu ville ha bilden i färg istället.

Senast ändrad:
PÅ 350D så finns färgerna kvar i RAW-filen även om man fotar svartvitt. Dvs. när man konverterar filerna så kan man få tillbaka färgerna om man behöver det.

Fördelen med detta är att preview samt snabbgransking ju blir svartvit medan man fortfarande ha möjlighet att ändra tonskalan om det behövs.

Dock vet jag inte om samma möjlighet finns på D50.

Funkar bra digitalt

Jag tycker att det funkar mycket bra att med ett bildprogram göra om sina digitala bilder till svartvitt och skicka iväg via nätet till kopiering. Jag har arbetat som kopist (på det ganla hederliga sättet) men tycker jag får mycket bättre resultat (på kortare tid till betydligt lägre kostnad) genom att fippla med bilderna i Paint Shop pro eller Photoshop. Jag har bara provat Colormailer och Fotolabo men har fått tillbaka bilder som sett ut som då jag såg dom på skärmen. Har inte använt mig av några dyra kalibreringutrustningar för skärmen eller liknande så min billiga 17-tummare är väl förmodligen ganska juste och bra kalibrerad från början. Kör bara s-RGB och Fotolabos egen ICC-profil för utskrift.

Jag tycker det är bra att kunna fota svartvitt direkt i kameran. Eftersom jag plåtar i råformat kan jag även göra färgbilder i efterhand om jag känner för det.

Då man fotar svartvitt direkt i kameran så ser man bilden i svartvitt på skärmen. Annars fungerar det minst lika bra att göra bilden till svartvitt i efterhand.

Ah, tackar för alla svaren, ni har varit mycket hjälpsamma!

Jag har alltid föredragit svartvita foton, så det känns nästan lite som att fuska om man gjorde om bilden till svartvitt sedan i datorn. Rädd för att hela friheten med att fixa om bilderna i datorn efteråt kan leda till att man börjar fixa med massor av andra grejer i farten, som kanske skärpa och så :S

Men jag tror nog det ska gå bra om man har lite självdisciplin, när jag tänker efter så blir ju möjligheterna mycket större. En bild man tänkt som svartvit kanske rentav blir bättre i färg! :D

Några frågor till i farten här om digitala kameror när jag ändå är igång;

1. Kan man få bilder man tagit digitalt på nåt sätt som negativ, man skickar in nånstans?

2. En fråga som kanske är lite dum, men om man inte frågar får man aldrig veta. :D Använder digitala och, ehm, "vanliga" kameror samma sorts linser (objektiv?) eller är det speciella till digitala kameror?

3. Krävs det lite nya datorer som kanske måste ha Windows XP för de program som hanterar bilderna man laddar från kameran till datorn?

Ni får ursäkta att det blivit så många frågor nu, kanske borde gjort en ny tråd. Men när man ändå är igång så känns det onödigt att börja skapa massor av trådar. Det kan tillkomma fler frågor, jag är ganska ny i det hela =)

BarbarPappa skrev:

1. Kan man få bilder man tagit digitalt på nåt sätt som negativ, man skickar in nånstans?

Det tror jag inte, men om du fotograferar i råformat (NEF, RAW beroende på kameratillverkare) har du ett "digitalt negativ"

2. En fråga som kanske är lite dum, men om man inte frågar får man aldrig veta. :D Använder digitala och, ehm, "vanliga" kameror samma sorts linser (objektiv?) eller är det speciella till digitala kameror?

Digitala systemkameror kan i allmänhet använda alla objektiv som är gjorda för motsvarande analoga modell. Det finns också objektiv som bara fungerar på de digitala kamerahusen. Bläddra runt lite här och sök så kommer du att hitta mer än du orkar läsa :)

3. Krävs det lite nya datorer som kanske måste ha Windows XP för de program som hanterar bilderna man laddar från kameran till datorn?

Många program fungerar även med äldre operativsystem än Windows XP, men bilderna från en modern digitalkamera är så stora att de kräver en ganska ny dator för att kunna hanteras effektivt.

1. En väldigt bra fråga för arkivering (analogt = inget bekymmer att "läsa"bilderna). Jag vill också ha svar på den frågan. Jag antar att du menar ett RIKTIGT analogt negativ.

2. Det funkar utmärkt (till och med bättre) med "analoga" objektiv på dslr:r (inte tvärtom).

3. Det är smidigt med XP eftersom det stöder usb rakt av och en extern kortläsare via usb är att föredra (ca. 100 kr). Jag kan rekomedrera en bärbar dator, väldigt smidigt om man hälsar på folk några dagar och slipper vänta/kan visa bilderna för värden direkt. Photoshop (och liknande program) ska kräva en del datakraft för att bli smidigt så om man tänkt bildbehandla mycket är en nyare kraftfull dator att föredra.

Mvh Erik !

Åh, tackar för svaren! :)

Oj, lite förvånad över att man kan använda samma objektiv till både digitalt o analogt, praktiskt! :D

Hmm, om jag köper kamera får jag nog fundera på och rensa den bärbara datorn jag har med XP.

Och det var analoga negativ jag menade ja, bra nu vet man den riktiga termen för de "vanliga" kamerorna :D

Tack igen alla, hade för mej att jag hade fler frågor men kommer inte på nån för tillfället. Hmm, får återkomma kanske, iaf, tack ännu en gång! :)

ekemannen skrev:
1. En väldigt bra fråga för arkivering (analogt = inget bekymmer att "läsa"bilderna). Jag vill också ha svar på den frågan. Jag antar att du menar ett RIKTIGT analogt negativ.

Folk oroar sig för vilka bildfilformat/medier som kommer gå att läsa "för alltid", men jag ser ingen anledning till att film (negativ eller dia) ska vara säkrare läsbart i framtiden. Om/när filmfotografi dör ut, kommer koperingsmaskiner och filmscanners bli sällsynta och svårtillgängliga, och jag ser där ingen större skillnad mot dagens digitala medier.

De muséum jag talat med i vårat dokumentationsprojekt föredrar att få in både bilder och ljudupptagningar digitalt, för att bättre kunna bevara dessa. Smatidigt påtalades att medans negativ försämras av tiden, så är den digitala bilden oförändrad om flera hundra år.

Själv trodde jag att dom skulle vilja ha analoga negativ och kassettband.

Men där ser man :)

Patrik

Hej Jonas.
Betänk att brännviderna blir olika mellan analog och digital-kameror. de flesta semi-proffessionella kameror har en magnification på 1,6ggr. Ett 20mm objektiv på analog kamera blir alltså ett 36mm objektiv på digitalkamera. Själv har jag satsat på en analog Eos 3 för just svart/vitt eftersom resultatet fortvarande blir bättre med hederlig "gammal" framkallning i labbet.

ANNONS
Götaplatsens Foto